Tuesday, May 29, 2018

صفحه نخست » مردی که به خاطر قراری عاشقانه جام جهانی را از دست داد

Andres_Mazali.jpgالعربیه - بسیاری از انسان‌ها به طور کلی و بازیکنان فوتبال به طور خاص گاهی تصمیماتی می‌گیرند که برای هیچکس و حتی در آینده برای خود آنها قابل فهم نیست؛ تصمیماتی که به پیروزی‌های بزرگ یا شکست‌های دردناک منتهی می‌شود. آندریاس مازالی، دروازه‌بان سابق تیم ملی اروگوئه یکی از این افراد است. او رفتن به یک قرار عاشقانه را به بالای سر بردن جام جهانی ترجیح داد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

آندریاس مازالی که بهترین دروازه‌بان نسل خود بود، به نسل طلایی فوتبال اروگوئه تعلق داشت؛ نسلی که هم قهرمان جام جهانی شد و هم مسابقات المپیک. مازالی اگر آن قرار عاشقانه را تنها چند روز به تاخیر انداخته بود، می‌توانست با بالای سر بردن جام جهانی ۱۹۳۰ که به میزبانی کشورش برگزار شد، نامش را به عنوان اولین دروازه‌بانی که برنده جام جهانی می‌شود، جاودانه کند. با همه این احوال نام او شاید با فوتبال جاودانه نماند ولی حتما با عشق خواهد ماند.

اوروگوئه‌ای‌ها معتقدند که مازالی بهترین دروازه‌بان تاریخ این کشور است. او برنده المپیک‌های ۱۹۲۴ پاریس و ۱۹۲۸ آمستردام شده بود. علیرغم این افتخارات و در اختیار داشتن چندین عنوان کوپا آمریکا، به دلیل ارتباط با دختر یکی از مقامات فدراسیون فوتبال اروگوئه از اردوی تیم ملی این کشور اخراج شد.

روزنامه لاریپابلیکا پرو درباره داستان عشق مازالی گزارش کرد که دروازه‌بان اروگوئه در لابی هتل محل اقامت تیم ملی این کشور با دختر زیبارویی روبرو شد و دل به او بست. او نتوانست تا پایان مسابقات جام جهانی صبر کند و تصمیم گرفت شبانه به دیدن دختر مورد علاقه‌اش برود.

خوزه ناسازی، مربی وقت تیم ملی اروگوئه درباره تصمیم اخراج بهترین دروازه‌بان تاریخ این کشور از تیم ملی گفت: «کنار گذاشتن مازالی برای تیم، تصمیم دشواری بود. او پیروز مسابقات پاریس و آمستردام بود، با این حال همزمان عاشق آن دختر شده بود و به نصایح من گوش نمی‌کرد. زمانی که تصمیم کنار گذاشتن او گرفته شد، هیچکس از او دفاع نکرد، زیرا که او کاملا مقصر بود.»

در پی کنار گذاشته شدن آندریاس مازالی، انریکو بالستیروس، دروازه‌بان تیم رامبلا جونیورز اروگوئه جایگزین او شد. بالستیروس اگر چه در سطح مازالی دروازه‌بانی نمی‌کرد، اما تیمش را تا بازی فینال همراهی کرد. در آن بازی که ۳۰ ژوئیه ۱۹۳۰ در وزشگاه استادیو سنتیناریو، شهر مونته ویدئو، پایتخت اوروگوئه و در حضور ۶۸ هزار و ۳۴۶ تماشاگر برگزار شد، اروگوئه توانست تیم ملی آرژانتین را با حساب ۴ بر ۲ شکست دهد و عنوان اولین برنده جام جهانی را در اختیار گیرد.

آندریاس مازالی پس از بازنشستگی از بازی فوتبال، به مربیگری روی آورد ولی تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۵ دستاورد خاصی کسب نکرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy