Monday, Jun 4, 2018

صفحه نخست » مشاور ظریف خطاب به روس‌ها: این طور نیست که ما از سوریه بکنیم و برویم

Hossein_Sheikholeslam.jpgالعربیه - حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر خارجه ایران روز یکشنبه در مصاحبه‌ای در واکنش به دعوت روس‌ها برای خروج همه نیروهای نظامی خارجی از سوریه، با اشاره به تلفات جانی و مالی ایران و ذکر چند پروژه اقتصادی متعلق به کشورش در سوریه، گفت، این طور نیست که ما از سوریه «بکنیم» و بیایم.

مشاور ظریف با این ادعا که نیروهای نظامی ایرانی حاضر در سوریه در راه تامین امنیت ایران در سوریه کشته شده‌اند، تاکید کرد که کشورش خواهان ایفای نقش در بازسازی سوریه است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

شیخ الاسلام در گفتگو با پایگاه نامه‌نیوز با انتقاد از اظهارات مقامات روسی درباره لزوم خروج نیروهای خارجی از جمله ایران و حزب‌الله از سوریه گفت که «بلاشک روسیه به‌خاطر مصالح و منافع ملی و منطقه‌ای خودش در سوریه حضور پیدا کرد، نه به‌خاطر ما»

او افزود: «طبیعی است که دولت روسیه خواستار خروج امریکایی یا هر نیروی غیرقانونی دیگری باشد و البته روسیه هم نباید در امور داخلی سوریه دخالت کند. اینکه چه کسی آنجا بماند یا برود جزء اختیارات دولت سوریه است و نه کس دیگری.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پس از دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در روز پنج‌شنبه ۱۷ می‌۲۰۱۸ گفته بود: «پیروزی‌های ملموس ارتش سوریه و موفقیت آن در مبارزه با تروریسم، آغاز مرحله‌ای فعال از روند سیاسی است که خروج نیروهای نظامی خارجی از اراضی سوریه را در پی دارد.»

الکساندر لاورنتینوف، فرستاده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به سوریه روز جمعه ۱۸ می‌۲۰۱۸ در یک نشست خبری درباره دیدار روز پنج‌شنبه پوتین و بشار اسد در سوچی گفت که مقصود پوتین از نیروهای خارجی که باید از سوریه خارج شوند، ایرانی‌‌ها، ترک‌ها، آمریکایی‌ها و نیروهای حزب‌الله است.

شیخ الاسلام درباره اقداماتی که ایران، پس از اظهارات مقامات روسی انجام خواهد داد، تاکید کرد که حضور ایران در سوریه ادامه خواهد یافت و گفت: «این طور نیست که بعد از این حرف‌ها ما از سوریه بکنیم و بیاییم.»

سفیر سابق ایران در دمشق درباره دلایل حضور نظامی روس‌ها در سوریه توضیح داد: «در هر صورت دولت روسیه نقش تعیین‌کننده‌ای در ثبات سوریه داشته است. از نخستین قطعنامه‌هایی که غربی‌ها هفت سال پیش برای دخالت در امور سوریه به سازمان ملل بردند؛ روسیه سه بار این قطعنامه‌ها را وتو کرد. آنجایی که لازم بود نیروی هوایی‌اش بیاید برای کمک به دولت سوریه حضور پیدا کرد. دلیل‌اش هم این بود که دولت سوریه نیروی هوایی دقیق نداشت و در بمباران‌ها متأسفانه به اشتباه بعضی از غیرنظامیان لطمه می‌دیدند. دولت روسیه در کنار ایران به دولت و ارتش سوریه کمک کرد و اجازه نداد سوریه تجزیه شود. روسیه به‌خاطر مصالح و منافع خودش در مقابله با تروریسم نقش فعالی داشت. زیرا بسیاری از تروریست‌ها از مناطقی از جنوب روسیه خود را به سوریه می‌رساندند و آموزش می‌دیدند و باز می‌گشتند در روسیه عملیات انجام می‌دادند. بلاشک روسیه به‌خاطر مصالح و منافع ملی و منطقه‌ای خودش در سوریه حضور پیدا کرد، نه به‌خاطر ما.»

او در پاسخ به این سوال که «آیا این سخنان به آن معنا هست که شما حق می‌دهید که دولت آقای اسد به مسکو نزدیک‌تر باشد؟» گفت: «دولت آقای اسد و دولت سوریه خودشان در این باره تصمیم می‌گیرند.»

حسین شیخ الاسلام به نفوذ عمیق اقتصادی ایران در سوریه اشاره کرد و گفت که علیرغم آنکه ایران برای امنیت خودش در سوریه «شهید» داده ولی در بازسازی این کشور سهیم خواهد بود. او توضیح داد: «ما آنجا شهید ندادیم که پول پارو کنیم. ما شهید دادیم که از امنیت ملت ایران دفاع کنیم. نه اینکه در بازسازی سوریه ما نقش نخواهیم داشت، نخیر قبل از اینها هم ما در سوریه نقش اقتصادی بزرگی داشته‌ایم. شما اگر به دمشق مشرف شده باشید می‌بینید که اکثر تاکسی‌های آنجا پراید هستند. ما قبلاً در سوریه نقش اقتصادی پررنگی داشتیم و این نقش هم ادامه خواهد یافت. گو اینکه شیطان‌های غربی برای تحریک احساسات و جلوگیری از حضور مؤثر ما در سوریه شایعه پراکنی می‌کنند. اما بدانید که بیش از ۵۰ درصد مناقصات برق و آب سوریه را شرکت‌های ایرانی پیروز شده‌اند. ما در آنجا پالایشگاه و سیلو ساختیم. ۱۰ سیلو در زمان مسئولیت سفارت خود من ساخته شد. ما در آنجا کمپانی‌های مونتاژ پراید و سمند داریم. در بسیاری از پروژه‌های راه‌سازی و... به سوریه خدمات فنی و مهندسی می‌دهیم. این‌ها ادامه پیدا خواهد کرد این طور نیست که بعد از این حرف‌ها ما از سوریه بکنیم و بیاییم چون سوری‌ها هم از ما دل نمی‌کنند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy