Tuesday, Jun 5, 2018

صفحه نخست » واکنش تند اسرائیل به دستور خامنه‌ای

israel2_060518.jpg اگر جمهوری اسلامی تسلیم نشود، باید ائتلاف نظامی علیه آن تشکیل داد

رادیو فردا - وزیر اطلاعات اسرائیل می‌گوید اقدام ایران در غنی‌سازی دوباره اورانیوم، «بهانه برای جنگ است» و اگر «ایران الان تسلیم نشود» آمریکا و کشورهای هم‌پیمان باید علیه ایران یک «ائتلاف نظامی» تشکیل دهند.

ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، این سخنان را سه‌شنبه پانزدهم خرداد در مصاحبه با یک رادیوی محلی در تل‌آویو بیان کرد.

سخنان کاتز در واکنش به دستورهای روز دوشنبه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم «در چارچوب برجام» و «آماده شدن برای اقدامات دیگر» بیان شد.

این وزیر اسرائیلی گفت «اگر ایرانی‌ها الان تسلیم نشوند» و سعی کنند به غنی‌سازی بدون نظارت اورانیوم بازگردند «باید رئیس جمهوری ایالات متحده و همه ائتلاف غربی پیام روشنی به آنها بفرستند.»

او افزود که «عرب‌ها و اسرائیل هم مطمئناً به این حرکت خواهند پیوست.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

به گفته آقای کاتز، پیام باید این باشد که «اگر ایرانی‌ها به میزانی از غنی‌سازی اورانیوم بازگردند که به آنها توان ساخت بمب اتم را بدهند، یک ائتلاف نظامی علیه آنها تشکیل خواهد شد.»

آقای کاتز که عضو کابینه امنیتی شامل وزیران پست‌های حساس است، این را نیز گفت که دستور رهبر ایران به تشدید غنی‌سازی اورانیوم، ناشی از «هراس شدید رهبری ایران است و تحریم‌هایی که رئیس جمهوری (دونالد) ترامپ (علیه ایران) اعلام کرده، دارد ثمر می‌دهد».

به گفته این وزیر اسرائیلی، ایرانی‌ها دو راه بیشتر ندارند؛ «یا به موضع آمریکا تن در دهند یا زیر بار فشار اقتصادی به فروپاشی برسند».

آنگلا مرکل «توئیت آیت‌الله خامنه‌ای» درباره نابودی اسرائیل را محکوم کرد

صدراعظم آلمان با محکوم کردن «توئیت رهبر ایران» در مورد توصیف اسرائیل به عنوان «غده سرطانی»، خواهان حذف آن و نیز افزایش فشار بر ایران برای کاهش نفوذ نظامی‌اش در خاورمیانه شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنگلا مرکل این درخواست را روز دوشنبه ۱۴ خرداد در یک نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بیان کرد.

آقای نتانیاهو در نخستین مرحله از سفر چهار روزه‌اش به سه کشور اروپایی به آلمان سفر کرده است.

اشاره خانم مرکل در نشست خبری با نتانیاهو، به توئیت انتشار یافته روز یکشنبه در حساب کاربری منتسب به رهبر ایران بود، که در آستانه «روز قدس» در آخرین جمعه ماه رمضان، بر ادامه سیاست جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل تاکید کرده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای در توئیت خود تکرار کرده بود که «اسرائیل غده سرطانی در غرب آسیا است که باید ریشه‌کن شود»، و به قول او، «مقابله با این غده سرطانی امکان‌پذیر است و سرانجام محقق خواهد شد».

بنیامین نتانیاهو که توجه آنگلا مرکل را به این توئیت جلب کرده بود، گفت در قرن بیست‌ویکم، و هفتاد سال بعد از هولوکاست، «ایران دوباره می‌خواهد شش میلیون انسان یهودی دیگر را بکشد» و «با دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌خواهد این کشتار را انجام دهد».

همچنین به گزارش رویترز، خانم مرکل در نشست خبری برلین گفت، با نخست‌وزیر اسرائیل موافق است که «تحرکات ایران در خاورمیانه و نفوذ منطقه‌ای ایران یک مسئله نگران‌کننده بویژه برای امنیت اسرائیل است».

صدراعظم آلمان در همین حال تاکید کرد که شیوه‌های کشورش با اسرائیل در مورد «هدف مشترک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» تفاوت دارد، هر چند که آلمان و اسرائیل، دوست و هم‌پیمان یکدیگر هستند.

نخست‌وزیر اسرائیل اما در این نشست خبری گفت، او و خانم مرکل تفاهم داشتند که «باید به طور عملی با ایران برخورد کرد». وی افزود: «باید در کنار یکدیگر، با ایران که بزرگ‌ترین حامی ترور است مقابله کنیم».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy