Thursday, Jun 7, 2018

صفحه نخست » استراتژی ترامپ برای دور کردن اروپا از ایران چیست؟

EU_060718.jpgدر پی خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران، اختلافات بین اتحادیه اروپا و دولت آمریکا بر سر برجام بالا گرفت. اروپایی‌ها صریحا اعلام می‌کنند که آن‌ها علیرغم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، خواهان استمرار این توافق هستند. اکنون این پرسش مطرح است که دولت آمریکا برای کم کردن اختلاف با اروپا درباره برجام از چه ابزار‌هایی استفاده می‌کند.

در همین رابطه، خبرگزاری اسپوتنیک در گفتگو با فیل باتلر، تحلیلگر مسائل ژئوپولیتیک، به استراتژی آمریکا برای دور کردن اروپا از ایران پرداخت و نوشت: " دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای متقاعد کردن متحدان اروپایی‌اش به پیروی از سیاست خارجی‌اش، آن‌ها را با تعرفه‌ها و تحریم‌های جدید تهدید می‌کند".

به گفته باتلر، تعرفه‌های ترامپ، صرفا ابزاری برای ایجاد شکاف بین اروپا و ایران است. ترامپ از این تعرفه‌ها به عنوان امتیازی برای چانه‌زنی استفاده می‌کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

اتحادیه اروپا ظاهرا پس از خروج یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، برای نجات این توافق تلاش می‌کند. کمیسیون اروپا در ۱۸ ماه می، اعلام کرد که فرآیند فعال‌سازی قوانین مسدودساز را با به روز کردن لیست تحریم‌های آمریکا علیه ایران که در چارچوب این قوانین جای می‌گیرند، آغاز کرده است.

به نوشته فرارو؛قوانین مسدودساز اتحادیه اروپا به مجموعه تدابیری گفته می‌شود که از شرکت‌های اروپایی که با ایران دادوستد می‌کنند در برابر تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا محافظت می‌کند. پس از فعال‌سازی این قوانین، شرکت‌های اروپایی از پیروی از تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا منع می‌شوند.

کشور‌های اروپایی امضاکننده برجام - فرانسه، آلمان و بریتاینا - مکررا تعهدشان به توافق هسته‌ای را اعلام کرده و برای رسیدن به یک مصالحه با ترامپ درباره برجام تلاش می‌کنند.

بنا به گفته باتلر، بعید است که اتحادیه اروپا با ترامپ در خصوص برجام به یک راه حل میانه برسد. رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است برای اجبار متحدان اروپایی‌اش به خروج از بازار جمهوری اسلامی ایران، از رویکرد هویچ و چماق استفاده کند. به نظر می‌رسد که آمریکا برای مدیریت کردن شرکای اروپایی‌اش اهرم‌هایی دارد.

علاوه بر تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم که در اواخر ماه می‌ اعمال شد، ترامپ در نظر دارد تا تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر واردات خودرو اعمال کند. امری که به شرکت‌های خودروسازی اروپایی و آسیایی ضربه خواهد زد.

ناظران بین المللی اقدامات اخیر ترامپ را به عنوان یک حمله مستقیم به آلمان مورد توجه قرار دادند. بلومبرگ اخیرا گزارشی درباره تاثیر تعرفه‌های آمریکا بر شرکت‌های خودروسازی آلمان منتشر کرد. به گفته این خبرگزاری، تهدیدات ترامپ برای اعمال تعرفه‌ها بر خودرو‌های وارداتی، اقتصاد صادرات محور آلمان را هدف قرار داده و در نتیجه سهام شرکت‌های بزرگ خودروسازی آلمان سقوط کرده است. بلومبرگ امکان استفاده از تعرفه‌ها برای دور کردن اروپا از ایران را مطرح کرد.

باتلر "حمله" جدید علیه ایران را با وقایع منطقه هم مرتبط می‌داند.

از دیدگاه این کارشناس، زمان اعمال فشار بر ایران هم قابل توجه است. "حمله" جدید علیه ایران نتیجه قمار شکست‌خورده کشور‌های متحد آمریکا در سوریه است. اسرائیل و سعودی‌ها در مقابل بشار اسد و روسیه شکست بزرگی را متحمل شدند.

در این میان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یک ماموریت دیپلماتیک علیه برجام آغاز کرده است. او تلاش می‌کند اروپایی‌ها را به خروج از این توافق متقاعد کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy