Tuesday, Jun 12, 2018

صفحه نخست » علت ناکامی ائتلاف سلطنت‌طلبان و کنگره ملیت‌های ایران فدرال، مهرداد سلطانی مقدم

Opposition.jpgروز شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ اتفاق عجیبی در واشنگتن رخ داد که نه تنها عمق پریشان حالی برخی از اپوزیسیون را به نمایش گذاشت، بلکه به استثنای خبری کوتاه در صدای آمریکا کمتر رسانه فارسی زبان به آن پرداخت. نمایندگان کنگره ملیت های ایران فدرال که ظاهرا اکثر آنها با هزینه سلطنت طلبان متمول جهت ایجاد یک ائتلاف بزرگ اپوزیسیون با طیفی از سلطنت طلبان حامی شاهزاده رضا پهلوی به واشنگتن سفر کردند. اگرچه کمتر از دو هفته پیش از آن یعنی در روز ۶ خرداد ماه سال جاری، این کنگره که مجموعه ای از گروه های قومی خواهان تقسیم ایران به شش ایالت فدرال بر اساس قومیت یا بعبارت خودشان "ملیت" می باشند، در پایان مجمع عمومی خویش در شهر استکهلم سوئد در بیانیه ای تحت عنوان " قطعنامه کنگره ملیتهای ایران فدرال درباره حدود و ثغور ارضی مناطق ملی در ایران" خواهان برقراری یک نظام جمهوری و فدرال شدند و تاکید کردند حدود و ثغور ارضی یا مرزهای ایالتی شش ایالت آینده ایران بعهده مجالس ایالتی خواهد بود و دولت مرکزی حق هیچگونه دخالتی در این مورد را ندارد. حال سخت شگفت انگیز و غیر قابل توجیه است که چگونه نمایندگان این کنگره قومی که دو هفته قبل از آن در بیانیه پایانی مجمع عمومی دو ساله خویش بر ضرورت تشکیل یک نظام جمهوری پافشاری کرده بودند، در اولین حرکت و برای تشکیل اولین ائتلاف در بین اپوزیسیون به سراغ سلطنت طلبان سنتی مقیم آمریکا رفته اند که نه تنها قاعدتا با جمهوری مخالف هستند، بلکه با هر نوع فدرالیسم حتی استانی (بر اساس ۳۱ استان فعلی کشور) مخالف هستند، چه برسد به فدرالیسم قومی بر اساس شش "ملیت" در ایران با حقوق سیاسی و اقتصادی کاملا مساوی.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

در این کنفرانس برای ائتلاف نیروهای اپوزیسیون ایران علاوه بر سلطنت طلبان و نمایندگان کنگره ملیت های ایران فدرال، چند مقام و ژنرال بازنشسته آمریکایی از جمله ژنرال وانلی یکی از حامیان دونالد ترامپ شرکت کرده بودند. ژنرال وانلی در سخنرانی خود تاکید کرد که دونالد ترامپ و همچنین وزیرخارجه آمریکا مقید و متعهد به "تغییر رژیم" در ایران هستند. این جملات وی با هورا کشیدن و کف زدن حضار مواجه شد که ویدئو آن در یوتیوب موجود است. کریم عبدیان بنی سعید، رئیس کمیته روابط خارجی " کنگره ملیت‌های ایران فدرال" در سخنرانی خود در این کنفرانس با صراحت بیان کرد که آنها خواهان حق تعیین (کنترل) کامل سرنوشت خویش می باشند و اگر این به معنای تجزیه ایران است، پس چه بهتر که بشود، زیرا برای ما ارزشی ندارد. وی همچنین گفت در آینده ایران فارسی تنها زبان رسمی ایران نخواهد بود بلکه بقیه زبانها مثل عربی، کردی، و ترکی نیز زبان رسمی کشور خواهند بود. این سخنان وی با اعتراض شدید برخی از حضار روبرو شد که از او خواستند جلسه را ترک کند. سپس بنابه شواهد موجود در ویدئوها در یوتیوب جلسه به تشنج کشیده شد. علیرضا نوری زاده روزنامه نگار و مدیر تلویزیون ایران فردا که مدیریت کنفرانس را بر عهده داشت و برای این بظاهر پیوند ناممکن بین سلطنت طلبان و گروه های قومی تلاش فراوانی کرده بود، ناچار شد سخنرانی کریم عبدیان بنی سعید را متوقف و جلسه را مجددا تحت کنترل خویش درآورد.

اگر از یک منظر واقع بینانه و سنجشگرانه به این کنفرانس ناکام بنگریم، ظاهرا دکتر علیرضا نوری زاده بنا به دلایلی و یا با خوشبینی بیش از حد تلاش کرده بود تا بین شتر و مرغ پیوندی بوجود بیاورد تا محصول نهایی این پیوند یعنی "شترمرغ" نه تنها این بار گران اپوزیسیون را به منزل نهایی برساند، بلکه همانند مرغ طوفان پروازی نویدبخش را در افق اپوزیسیون بیافریند. غافل از اینکه در سپهر واقعیت تلخ اپوزیسیون شترمرغ نه شتر است که بار گران بر دوش کشد و نه مرغ است که با پروازی بلند به اینگونه دیدارها و ائتلاف ها ترنم بودن ببخشد، و نه اینکه اصولا شترمرغ حاصل لقاح بین شتر و مرغ است. کنگره ملیت های ایران فدرال در طول بیش از ۱۳ سال از عمر سیاسی خویش تلاش های فراوانی نمود تا با طیف ها و نحله های مختلف جمهوری خواه، که همپیمانان بل الفعل تاریخی و سنتی آنها هستند ائتلاف یا اتحاد سیاسی را تشکیل بدهد. اما در این راه موفقیتی کسب نشده است. بجز یک مورد ائتلاف با دو نفر دیگر در شورای دموکراسی خواهان ایران، احزاب، نیروها و شخصیت های سیاسی شناخته شده تمایلی برای تشکیل ائتلاف با کنگره ملیت های ایران فدرال نشان نداده اند.

کوروش کلهر یکی از مسئولین و برگزارکنندگان کنفرانس همایش ائتلاف نیروهای اپوزیسیون ایران که خبر آن فقط توسط صدای آمریکا انعکاس داده شده بود، در سخنرانی پایانی خویش با تعجب و اظهار ناخشنودی از مواضع نمایندگان کنگره ملیت های ایران فدرال گفت نمی دانسته است که "آنها" چنین موضعی دارند و طرح فدرالیسم را توهین به خود و توهین به خرد جمعی بقیه شرکت کنندگان دانست. برخی دیگر از شرکت کنندگان نیز عدم رضایت خود را در طرح مسائلی مانند تجزیه ایران و یا فدرالیسم و غیره ابراز کردند، و تاکید کردند که نمی داستند در این کنفرانس برای تشکیل ائتلاف بین ایرانیان، سخنرانان تجزیه ایران را توجیه می کنند. اینگونه به نظر می رسد که تلاش برای ایجاد یک ائتلاف بین دو قطب متضاد نه تنها قابل فهم نبوده و عملی نیست، بلکه از انگیزه برگزارکنندگان این کنفرانس نیز تصویر روشن و مشخصی بدست نیامده است. در پایان باید گفت، حاصل چنین نشست های جدل بر انگیز و جنجالی افزایش آسیب پذیری بر اپوزیسیون و ایجاد بدبینی و عدم اعتماد بیشتر خواهد بود. متاسفانه بار گران این خورجین از همان اول نامیزان و کج گذاشته شده بود. در نتیجه به منزل نرسید. زیرا از قدیم در مورد هنر پرواز گفته اند کبوتر با کبوتر، باز با باز، کند هم‌ جنس با هم‌ جنس پرواز.

مهرداد سلطانی مقدم

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy