Thursday, Jun 14, 2018

صفحه نخست » واعظی: حسن روحانی دستور تخلیه انبارها را برای مهار گرانی داده است

IRI_inflation_061418.jpgرادیو فردا - رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از دستور حسن روحانی مبنی بر تخلیه سریع انبارها و وارد کردن اجناس به بازار برای «مهار گرانی» خبر داد.

محمود واعظی روز چهارشنبه ۲۳ خرداد این موضوع را در پایان جلسه هیات دولت اعلام کرده و افزوده که علت گرانی روزهای اخیر٬ «فضای روانی و احساسی» است.

وی بدون اشاره به جزئیات درباره این «فضا»٬ از دستور حسن روحانی به همه نهادهای مسئول برای ورود به این موضوع و و نیز روانه شدن سریع اجناس موجود در انبارها با هدف «مهار گرانی» خبر داد.

واعظی یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده در جلسه هیات دولت ایران را موضوع «گرانی» عنوان کرد و گفت که در حال حاضر «حتی بخش‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، محاسباتی که برای فروش می‌کنند با ارز بالاتر است».

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

دستور حسن روحانی برای مهار گرانی پس از آن صادر می‌شود که بازارهای ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام دچار نوسانات شدیدی شده است.

تازه‌ترین اخبار مربوط به تغییر و تحولات قیمت انواع ارز در بازار آزاد ایران حاکی است که قیمت دلار در روز چهارشنبه به ۷۵۰۰ تومان و یورو به ۸۴۰۰ تومان رسید.

این نوسانات در حالی ادامه دارد که دولت روحانی از فروردین‌ماه امسال به صورت دستوری قیمت هر دلار را ۴۲۰۰ تومان تعیین، و خرید و فروش ارز در بازار آزاد را قدغن اعلام کرد. به رغم این ممنوعیت، از آن زمان نرخ دلار و انواع ارزهای خارجی در بازارهای غیررسمی سیر صعودی داشته است.

نوسانات بازار ارز همچنین باعث افزایش قیمت طلا و سکه٬ لوازم الکترونیکی٬ خانگی٬ مسکن٬ خودرو و حتی مواد غذایی شده است.

سایت عصر ایران روز ۲۱ خرداد گزارش داد که قیمت برخی از خودروها طی ۱۰ روز گذشته از دو تا ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، نیز در اردیبهشت‌ماه اعلام کرده بود با آنکه کمبود و احتکاری در بازار نداریم٬ اما از ابتدای آن ماه قیمت برخی محصولات اندکی افزایش یافته است.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی که اواخر اردیبهشت‌ماه منتشر کرد خبر داد که قیمت گوشت گوسفند در مقایسه با اسفند پارسال ۱۶.۱ درصد٬ برنج پاکستانی باسماتی ۲۱.۶ درصد٬ برنج ایرانی هاشمی ۶.۸ درصد٬ برنج تایلندی ۱۱.۸ درصد٬ روغن مایع ۴.۴ درصد٬ گوشت گوساله ۱۳.۷ درصد و گوشت مرغ تازه ۶.۶ درصد افزایش قیمت داشته است.

دولت حسن روحانی پیش از این نیز بارها از سوی رقبای خود به دلیل آنچه «سیاست‌های غلط اقتصادی» عنوان شده٬ هدف انتقادها قرار گرفته است.

مخالفان و منتقدان دولت٬ اظهارات رئیس‌جمهوری ایران مبنی بر تک‌رقمی کردن نرخ تورم را قبول ندارند و آمار ارائه‌شده از سوی دولت در این زمینه را نادرست ارزیابی می‌کنند.

براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه امسال به هشت درصد رسیده است که یک دهم واحد درصد کمتر از ماه قبل بود.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، افزایش قیمت‌ها در بازار ایران به ویژه در زمینه سکه را ناشی از «عوامل روانی» دانسته، و ابراز امیدواری کرده است که با عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده، این عوامل «به تدریج بتواند برطرف شود».

این امیدواری در حالی ابراز شده که کشورهای اروپایی با وجودی که اعلام کرده‌اند به تعهدات خود در برجام پایبند می‌مانند٬ اما اذعان کرده‌اند که نمی‌توانند شرکت‌های خصوصی را که نگران تحریم‌های آمریکا به دلیل فعالیت تجاری با ایران هستند به ماندن در این کشور مجبور کنند.

تاکنون شرکت‌های بزرگی چون توتال، مرسک، پژو، جنرال الکتریک، هانی ول، بوئینگ، لوک اویل، ریلاینس، داور کورپوریشن و زیمنس، از بیم تحریم‌ها اعلام کرده‌اند همکاری با ایران را متوقف می‌کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy