Sunday, Jun 24, 2018

صفحه نخست » نخستین روز رانندگی زنان در سعودی چگونه گذشت؟

Woman_S_Arabia.jpgالعربیه ـ روز یکشنبه ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸ در پادشاهی عربی سعودی، یک روز معمولی نبود. سپیده‌دم یکشنبه پرنده‌ها با بوق‌های رانندگان جدید از خواب بیدار شدند و آسمان را نور چراغ خودروهای آنها پیش از برآمدن صبح روشن کرده بود. شب یکشنبه چشمان درشت دختران ریاض و جده و دمام لحظه‌ای به خواب نرفت، از ترس اینکه این رویای شیرین به انتها برسد؛ رویای زنی که پشت فرمان نشسته بود.

زنان شهرهای مختلف با خودروهایی که پیش از اجرایی شدن دستور پادشاه خریده یا از مردان خانواده قرض گرفته بودند، از ساعات اولیه یکشنبه ۲۴ ژوئن به خیابان‌های شهر مختلف آمده، عصر جدیدی را شروع کرده و یک دوره تاریخی را به انتها رساندند؛ دوره‌ای که در آن زنان سعودی نمی‌توانستند رانندگی کنند.


به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

مانند همه شهرها، در شهر ظهران در شرق پادشاهی عربی سعودی نیز زنان پرشماری این روز فرخنده را جشن گرفته و در خیابان‌ها به رانندگی پرداختند. «مها الغانم» یکی از دختران اهل ظهران است، از ساعات اولیه اجرایی شدن دستور پادشاه به رانندگی پرداخته و صبح یکشنبه با خودرویش در محل کار حاضر شد. او که متخصص امور زیبایی است، ممکن شدن رانندگی زنان در سعودی را گامی بزرگ توصیف کرد که جامعه مدت‌ها انتظار آن را داشت و چشم جهانیان با دقت آن را دنبال می‌کرد.

الغانم گفت: «واکنش‌های جامعه سعودی به این امر مثبت و فراتر از انتظار بود. جهانیان نیز از این تصمیم تاریخی استقبال کردند.»

«منال زعبلاوی» نیز که در حوزه پتروشیمی فعالیت دارد، از سال‌ها پیش رانندگی را آموخته بود. او به همراه دخترش «فرح» شادمانه درباره اولین روز رانندگی زنان در سعودی گفت: «من آماده‌ام پشت فرمان بنشینم. به زنان سعودی و به جامعه سعودی این تصمیم بزرگ که توسط پادشاهمان سلمان، پادشاه اراده و برنامه‌ریزی و ولی‌عهدمان محمد بن سلمان اتخاذ شد را تبریک می‌گویم. این تصمیمی است که برای مدت بسیار طولانی انتظارش را کشیدیم و اینک اجرایی شد تا تغییرات در کشور سعودی را تقویت کند.»

«فاطمه الکثیر» کارمند یکی از بانک‌های سعودی خودرو را نیازی برای انجام امور روزمره دانست و گفت: «ما زنان کار می‌کنیم و فعالیت اجتماعی زیادی داریم و لازم است از منزل خارج شویم و به همین دلیل نیاز به وسیله‌ای برای رفت و آمد داریم. این امر زندگی مرا تغییر خواهد داد.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy