Thursday, Jun 28, 2018

صفحه نخست » چرا قوچان نژاد و سردار آزمون از تیم ملی خداحافظی کردند؟

azmoon_062818.jpgیورونیوز - هنوز تنش میان کارلوس کیروش و برانکو ایوانکویچ، مربی پرسپولیس پایان نگرفته، چند بازیکن نیز با خداحافظی از تیم ملی خبرساز شدند. رضا قوچان‌نژاد «گوچی» و سردار آزمون از اولین ملی پوشانی بودند که این تصمیم خود را علنی کردند.

این در حالی است که تیم ملی فرصتی اندک برای آماده‌سازی مناسب برای جام ملت‌های آسیا دارد. این مسابقات در ماه ژانویه ۲۰۱۹ یعنی شش ماه دیگر شروع می‌شود. همچنین باید در نظر گرفت که لیگ برتر ایران نیز از مرداد ماه آغاز خواهد شد و بازیکنان لیگ برتری تیم ملی باید به تیم‌های باشگاهی خود نیز متعهد باشند.

رضا قوچان نژاد بازیکن ایرانی-هلندی که از سال ۲۰۱۲ در تیم ملی فوتبال ایران بازی می‌کند، در این دوره از جام جهانی در هیچ‌یک از مسابقات تیم ایران به زمین نرفت و نیمکت نشین بود. وی که زمستان سال گذشته در بازی تیم هیرنفین و توئنته در قالب لیگ برتر هلند مصدوم شده بود، روز گذشته در مصاحبه‌ای گفت: «این تشخیص آقای کی‌روش بود که من بازی نکنم اما این را بگویم که در عمرم هیچ گاه تا این حد آماده نبودم. اعتراض نکردن نیمکت‌نشینان به این قضیه نشان دهنده تیم بودن ماست. ما برای مردم و مملکت خود جنگیدیم. حاشیه‌ها نیز تاثیری در عملکرد ما نداشت و ما تنها حواس‌مان به بازی بود.»

سلام، ميگن فوتبال قشنگترين ورزش دنياست. كسى كه پاهاش به توپ خورده ميتونه اين حرف رو تاييد كنه. ورزش فوتبال نه به دين و مذهب فرد نگاه ميكنه، نه به اصليت فرد و نه به وضعيت مالىِ فرد. اى كاش همه جا اينطورى به فوتبال نگاه ميكردن..!اى كاش آدمايى كه نور دستشونه، جاهاى تاريك رو نور مى انداختن تا همه بتونيم ببينيم، نه اينكه فقط خودشون ببينن. بزرگترين هدف فوتبال اينه كه دل مردم رو شاد كنى. درسته كه در اروپا بزرگ شدم، اما از بچگى آرزوم اين بود كه يك روزى، حتى اگر شده يك بار توى استاديوم آزادى پيرهن تيم ملى رو بر تن كنم و بازى كنم. تنها آرزوم اين بود كه با فوتبالم، خانواده و هوادارانم رو شاد كنم. اين شش سالى كه در تيم ملى حضور داشتم، واسم بزرگترين افتخارى بود كه در فوتبال و زندگى ام تونستم بدست بيارم. پوشيدن پيرهن تيم ملى واسه من بزرگ ترين آرزو در دنياى فوتبال بود و هنوز هم بعضى موقع ها باورم نميشه كه اين پيرهن رو خدا برام گذاشت تا من تنم كنم. در اين سالها كه در تيم ملى بودم نمى تونم بهتون بگم چقدر خدارو شكر كردم بابت اين همه لطف و محبتى كه شما عزيزان به من داشتيد. هيچ وقت تشويق هاتون رو يادم نميره ايرانى هاى عزيز و با غيرت♥️ در اين جام جهانى و در روزهاى اخير، خيلى هاتون ازم يه سؤالى پرسيدين كه متاسفانه من هم جوابش رو هنوز نميدونم....شايد بهتره كه بعضى از سؤال ها بى جواب و بعضى از درها توى زندگى هميشه بسته بمونن.. به اين نتيجه رسيدم كه در قلبم، عشقِ به تيم ملى، هر روز بيشتر و بيشتر ميشه، اما عقلم، شخصيتم و غرورم اين اجازه رو به من نميدن كه بهترين پيرهن دنيا رو ديگه بر تن كنم.. دليلش نخواستن نيست، دليلش اينه كه بعضى مواقع بايد يك تصميم سختى رو بگيرى تا بتونى زندگى ات رو دوباره راحت ادامه بدى. ميخوام از اين طريق از همه آقايان در كادر فنى، تداركات و بازيكنان عزيز تيم ملى تشكر كنم بابت اين شش سالى كه به من افتخار دادين. منو نه تنها كمك كرديد كه بازيكن بهترى بشم، بلكه از من انسان بهترى هم ساختيد..تشكر بابت اين همه لطف و انرژى مثبت. مرسى از شما ايرانى هاى با غيرت، تك تك شما رو از ته دل دوست دارم. به اميد پيروزى و پيشرفتِ تيم ملى ايران. يا على. ١٦

A post shared by Reza Ghoochannejhad (@rgucci16) on

گوچی شب چهارشنبه در صفحه اینستاگرام خود، ضمن تشکر از کادر فنی، تدارکات و بازیکنان تیم ملی نوشت: «شايد بهتره كه بعضى از سوال‌ها بى جواب و بعضى از درها توى زندگى هميشه بسته بمونن. به اين نتيجه رسيدم كه در قلبم، عشق به تيم ملى، هر روز بيشتر و بيشتر ميشه، اما عقلم، شخصيتم و غرورم اين اجازه رو به من نميدن كه بهترين پيرهن دنيا رو ديگه بر تن كنم. دليلش نخواستن نيست، دليلش اينه كه بعضى مواقع بايد يك تصميم سختى رو بگيرى تا بتونى زندگى ات رو دوباره راحت ادامه بدی.»

در پیام خداحافظی "قوچان نژاد" نشانه های از مسائل و شاید دلخوری هایی به دلیل فرصت نیافتن به بازی در جام جهانی دیده می شود که شاید یکی از دلایل خداحافظی وی قلمداد شود.

سردار آزمون نیز روز صبح پنج‌شنبه در حساب اینستاگرامی خود با گلایه از «نامهربانی‌ها و توهین‌ها» نوشت: «توی زندگی یه چیزهایی هست که حرف اول رو میزنه، با توجه به اینکه مادرم بیماری سختی رو پشت سر گذاشته بود و من خوشحال بودم. متاسفانه الان بخاطر نامهربانی و قدرنشناسی عده ای و توهین‌هایی که به هیچ وجه حق من و هم تیمی‌هایم نیست، بیماریش تشدید شده، این مسئله من رو بین دوراهی سختی برای انتخاب قرار داده، در نتیجه من مادرم رو انتخاب می کنم.»

قهرمانی هر کشوری آرزوی تک تک بازیکنانش هست، همه تلاش من و هم تیمی هایم صعود و پیروزی تیم کشور عزیزمون بود اما با تمام تلاش های بی دریغ ما و دعاهای میلیونها ایرانی تقدیر با ما یار نبود. بازی در تیم ملی کشورم برای من افتخار بزرگی بود و تا آخر عمرم به خودم میبالم، متاسفانه با همه علاقه ای که دارم و برخلاف میل باطنی و خواسته قلبیم تصمیم گرفتم که از تیم ملی کشورم خداحافظی کنم این برای یک جوان ۲۳ساله که با سختی ها و مشقت های زیادی به اینجا رسیده قطعا دردناک ترین تصمیم و اتفاق زندگیش خواهد بود توی زندگی یه چیزهایی هست که حرف اول رو میزنه،با توجه به اینکه مادرم بیماری سختی رو پشت سر گذاشته بود و من خوشحال بودم متاسفانه الان بخاطر نامهربانی و قدرنشناسی عده ای و توهین هایی که به هیچ وجه حق من و هم تیمی هایم نیست، بیماریش تشدید شده، این مسئله من رو بین دوراهی سختی برای انتخاب قرار داده، در نتیجه من مادرم رو انتخاب می کنم. بیائید همدیگه رو قضاوت نکنیم و از روی ظاهر دیگران اونها رو مورد ارزیابی قرار ندیم،کسی چه میدونه که در پس خنده های من چه سختی های تلخی وجود داره؟؟؟!!! من برای سلامتی مادر علیرضا جهانبخش عزیزم که بیماری سختی رو پشت سر گذاشته و بهبودی حاصل شده آرزوی سلامتی دارم، تنها علیرضا بود که شاهد روزهای غم انگیز و تلخ دوران بیماری مادرم بود، ممنون رفیق ختم کلامم در تشکر از کیروش عزیز است،امیدوارم روزی تیم کشورم رو در قهرمانی جهان ببینم. از تمامی رسانه ها هم بخاطر لحظه لحظه های با ما بودنشون سپاسگزارم و قدردان محبت های تک تک هموطنانم هستم عشق فقط مادر با ارزوی سلامتی برای همه مادرها❤

A post shared by IAmSardar (@sardar_azmoun) on

به گزارش ایران اینترنشنال سردار آزمون که به گفته کارشناسان، یکی از مهاجمان آینده‌دار فوتبال ایران محسوب می‌شود، در ۳۶ بازی که برای تیم‌ملی ایران انجام داده، ۲۳ گل وارد دروازه حریفان کرده است. او در سه بازی تیم‌ملی ایران در جام جهانی برابر مراکش، اسپانیا و پرتغال، در ترکیب ثابت این تیم قرار داشت و در امر گلزنی ناموفق بود. همین مسأله باعث شد تا بسیاری از هواداران و علاقه‌مندان به تیم‌ملی ایران، از بازی‌های آزمون به‌شدت انتقاد کنند. سردار آزمون ۲۳ساله بازیکن تیم روبین کازان روسیه است. لیگ برتر این کشور که امسال میزبان جام جهانی است نیز همواره از ماه مارس (فروردین) تا ماه نوامبر (آذر) برگزار می‌شود.

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

رضا قوچان نژاد ۳۰ ساله و بازیکن تیم هیرنفین هلند است. لیگ برتر فوتبال این کشور نیز پیش از این از تاریخ ۱۲ ژوئن آغاز شده است.

***

گزارش سایت ایران وایر:

سردار و گوچی با هم رفتند؛ فرار بزرگ از خانه

دو ملی‌پوش ایران، ناگهان تصمیم می‌گیرند برای همیشه از تیم ملی خداحافظی کنند؛ رضا قوچان نژاد و سردار آزمون.

هر دو، خبر خداحافظی خود از بازی‌های ملی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کردند، اما هر کدام در دنیایی متفاوت از دیگری سر می‌کند. «رضا قوچان نژاد» پیش‌قدم شد. حوالی ساعت ۲۴ تهران، تصویری از خودش را با متنی بلندبالا منتشر کرد. در همان سطور اول، می‌شد نشانه‌هایی از دلخوری و اندوه را در تصمیمش دید.

بخش آغازین متن رضا پرمعنی است. او با نثر محاوره‌ای نوشته: «میگن فوتبال قشنگترین ورزش دنیاست. کسی که پاهاش به توپ خورده میتونه این حرف رو تأیید کنه. ورزش فوتبال نه به دین و مذهب فرد نگاه میکنه، نه به اصلیت فرد و نه به وضعیت مالیِ فرد. ای کاش همه‌جا اینطوری به فوتبال نگاه می‌کردن. ای کاش آدمایی که نور دستشونه، جاهای تاریک رو نور می‌انداختن تا همه بتونیم ببینیم، نه اینکه فقط خودشون رو ببینن.»

در ادامه متن «رضا» نکاتی هست مثل این‌که «طی روزهای اخیر همه شما یک سؤال از من می‌پرسیدید که نمی‌توانستم به آن جواب بدهم.» در ادامه‌اش هم نوشته: «شاید بهتره که بعضی از سؤال‌ها بی جواب و بعضی از درها توی زندگی همیشه بسته بمونن»

رضا قوچان نژاد ۳۰ ساله است. سال ۹۱ در حالی که سابقه بازی در تیم‌های نوجوانان، جوانان و امیدهای هلند را داشت، حضور در تیم ملی ایران را قبول کرد و پیراهن ایران را پوشید. عملکردش اما در تیم ملی ایران اعجاب‌انگیز بود؛ شاید حتی در مخیله کی روش هم نمی‌گنجید که یک موتور گلزنی به ایران آمده باشد. سه بازی پیاپی برای تیم ملی ایران گل زد و ایران با امتیازاتی که مقابل قطر، لبنان و کره جنوبی گرفت، به جام جهانی ۲۰۱۴ رسید. تصویر گلش مقابل کره جنوبی در سئول، هنوز جزیی از تیتراژ برنامه‌های ورزشی صداوسیما است.

در جام جهانی برزیل، تک گل ایران را وارد دروازه بوسنی کرد. تنها گلزن ایران در آن رقابت‌ها شد و بعد همراه ایران به جام ملت‌های آسیا رسید. در استرالیا، بازی اول پای ثابت بود، اما بازی دوم را روی نیمکت نشست. بازی سوم مقابل امارات به زمین آمد و دقیقه ۹۰ دروازه را باز کرد. ایران سرگروه به مرحله حذفی رسید. در بازی با عراق هم نیمکت نشین بود. ولی وقتی در وقت‌های اضافه به زمین رفت، گل احیاکننده ایران را به عراق زد. ایران برگشت، اما بازی را در ضربات پنالتی نبرد.

در انتخابی جام جهانی، بازی اول، مقابل قطر در تهران، تعویض شد و دیر به زمین آمد. اما بازهم زننده نخستین گل ایران در مسیر صعود به روسیه بود.

حالا نوشته است که برای همیشه می‌رود. چرایش در همین تک جمله مستتر شده: «هیچ‌وقت در زندگی‌ام به اندازه این روزها آماده نبودم» بعد جمله کوتاهی دیگر که «امسال در لیگ هلند شروع خوبی نداشتم. اما برگشتم، ۱۶ گل در مجموع تمام بازی‌ها زدم. آمار بدی نبود. رشد کردم، سریع خودم را بالا کشیدم. همه انگیزه‌ام جام جهانی بود. آن هم که تمام شد.»

برای رضا، روسیه تمام شد. مثل تیم ملی ایران که در اینستاگرامش نوشته: «باورم نمی‌شود روزی خدا این پیراهن را برای من کنار گذاشته بود» و می‌گویند تمام روز برای نوشتن این متن کنار خانواده‌اش گریسته بود.

پرونده «گوچی» ایران، پسر نازنینی که جز ادب و اخلاق و گل‌هایش، خاطره‌ای دیگر در ذهن ایرانیان به جا نگذاشت به تلخ‌ترین شکل ممکن بسته شد. «کارلوس کی روش» در روزهایی که سردار آزمون نمایشی ضعیف در روسیه داشت، حتی حاضر نشد ثانیه‌ای به رضا قوچان نژاد اعتماد کند. سردار یک فصل تأسف بار را در روسیه پشت سر گذاشته بود و طبیعی هم به نظر می‌رسید بعد از ماه‌ها نیمکت نشینی، بعد از مدتها گل نزنی، بعد از تمام حواشی‌اش در رسانه‌های ایران و روسیه، چیزی فراتر از این که دیدیم نباشد. اما نیمکت نشین شدن رضا قوچان نژاد و این که حتی یک بازی، یک دقیقه اجازه ورود پیدا نکند هم علامت سوالی شد روی سر نیمکت ایران.

همان نیمکتی که حالا دارد با «برانکو ایوانکوویچ» و «وینفرد شفر» به سخیف‌ترین شکل ممکن می‌جنگد. «کارلوس کی روش» سه‌شنبه خطاب به «برانکو ایوانکوویچ» گفته بود: «فراموش کرده‌ای که رامین رضاییان و مهدی طارمی را از پرسپولیس راندی؟»

در فاصله یک روز بعد، رضا قوچان نژاد و سردار آزمون از تیم ملی ایران خداحافظی کردند؛ یکی در سی سالگی، دیگری در ۲۳ سالگی.

رضا قوچان نژاد از «دیده نشدن» مکرر به ستوه آمد. رسیدن به جام ملت‌ها، نشستن دوباره روی نیمکت تیم ملی آن هم مقابل حریفان آسیایی چقدر می‌توانست برایش رؤیایی باشد؟ پس رفت. اما داستان «سردار آزمون» عجیب‌تر نوشته شد. بازیکنی که در بدترین روزهای زندگی فوتبالش مورد حمایت کی روش بود.

چند ساعتی بعد از «گوچی»، سردار آزمون متنی می‌نویسد و از فوتبال ملی در ۲۳ سالگی خداحافظی می‌کند. سردار دلایل کنار رفتنش را به نامهربانی‌ها، فشارها و توهین‌هایی که در این مدت متوجه اش بود ارتباط داد. آن چه مد نظر آزمون است، به بعد از بازی ایران و اسپانیا برمی گردد. بعد از آن نمایش ضعیفش، مورد حمله کاربران ایرانی در فضای مجازی قرار گرفت. جملاتی که برایش نوشته شد چندان خوشایند نبود، اما تازگی هم نداشت؛ نه در فوتبال ایران، نه در خارج از مرزهای خاورمیانه.

نمونه‌هایی هم هست مانند «کارلوس سانچس» که از سوی هواداران فوتبال کلمبیا به دلیل اخراج شدن در بازی اول تیمش مقابل ژاپن، از سوی هواداران کلمبیایی تهدید به مرگ شد. «آلن شیرر» ماشین گلزنی و مهاجم افسانه‌ای فوتبال انگلستان بعد از جام جهانی ۱۹۹۸ اعلام کرده بود «آماده است خودش را تسلیم هواداران خشمگینی کند که می‌خواهند او را خفه کنند.» همین اتفاق در همان جام برای «دیوید به کام» می افتد که بعد از اخراج مقابل آرژانتین و حذف انگلستان، تا مرز فروپاشی روحی و روانی رفت. «زین الدین زیدان» افسانه‌ای و آن ضربه سری که به سینه «ماتراتزی» در فینال جام جهانی ۲۰۰۶ زد و اخراجش از زمین را به یاد داریم. فرانسه قهرمان نشد و زیدان با تمام درخشش رؤیایی اش در جام جهانی، حتی مورد حملات نژادپرستانه قرار گرفت.

شاید برای مدیریت تمام این بازیکنان، نیاز به آرامشی بود که این روزها در وجود کادرفنی تیم ملی ایران نیست. کی روش بچه‌هایش را در روزهای بحرانی رها کرده و برای بقا، با مربیان لیگ ایران جنگی حقیرانه را از سر گرفته است.

حالا آزمون در بخشی از متن خداحافظی خود در اینستاگرامش نوشته است: «برخلاف میل باطنی و خواسته قلبیم تصمیم گرفتم که از تیم ملی کشورم خداحافظی کنم. این برای یک جوان ۲۳ ساله که با سختی‌ها و مشقت‌های زیادی به اینجا رسیده قطعاً دردناک‌ترین تصمیم و اتفاق زندگیش خواهد بود.»

شاید نوشته‌های سردار آزمون و تصمیمش برگرفته از احساسات باشد. اما به یاد داشته باشیم «کارلوس کی روش» هرگز بازیکنانی که از تیم ملی خداحافظی کردند را دوباره (حتی با وجود ابراز پشیمانی‌شان) به تیم ملی دعوت نکرد. مهدی رحمتی، فرهاد مجیدی، مجتبی جباری، هادی عقیلی بخشی از این ستاره‌ها بودند. سردار آخرین خط‌خورده دایمی لیست‌های کی روش خواهد بود؟

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy