Monday, Jul 2, 2018

صفحه نخست » واکنش وزیر نفت ایران به افزایش تولید نفت عربستان

Bijan_Zanganeh.jpgرادیو فردا ـ پس از گفته‌های دونالد ترامپ در مورد اعلام آمادگی پادشاه عربستان برای افزایش «روزانه دو میلیون بشکه» نفت، وزیر نفت ایران در نامه‌ای به رئیس اوپک از اعضای سازمان خواست تا از اقدامات یک‌جانبه و خارج از توافق جمعی پرهیز کنند.

بر اساس گزارش ۱۰ تیرماه سایت رسمی شرکت ملی نفت ایران، بیژن نامدار زنگنه در این نامه خواستار پایبندی کشورهای عضو نسبت به تعهدات خود و تصمیمات متخذه توسط اوپک در کنفرانس‌های ۱۷۱ و ۱۷۴ و خودداری از انجام هرگونه اقدام یک‌جانبه شد، چرا که به گفته او، «موجب وارد آمدن آسیب به وحدت و استقلال سازمان اوپک می‌شود».

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

کنفرانس‌های یاد شده به ترتیب مربوط به اواخر سال ۲۰۱۶ می شود که اعضای اوپک و برخی دیگر از کشورهای تولید کننده نفت متعهد شدند تولید روزانه خود را ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. توافق بعدی نیز اشاره به اجلاس دو هفته پیش اوپک است که مقرر شد میزان پایبندی اعضا به کاهش تولید نفت به صد در صد برسد.

طی ماه‌های گذشته به‌خاطر افت تولید برخی کشورها، میزان پایبندی اعضا به کاهش تولید نفت ۵۰ درصد بیشتر از توافق یاد شده بود، به عبارتی این کشورها تولید روزانه خود را ۲.۸ میلیون بشکه کاهش داده بودند که باید یک میلیون بشکه به تولید آنها اضافه می‌شد.

اما ایران می‌گوید که افزایش تولید باید تنها از طرف کشورهایی انجام شود که بیشتر از تعهد خود کاهش تولید داشته‌اند. این در حالی است که ونزوئلا، لیبی، آنگولا که طی ماه‌های گذشته به شدت با افت تولید مواجه بودند، فعلا قادر به افزایش تولید نیستند.

زنگنه در نامه خود می گوید که «ایران در جلسه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک - غیر اوپک اعلام کرد هرگونه افزایش یکجانبه تولید توسط کشورهای عضو بیش از میزان تعهدات آنها، آمریکا را تهییج می‌کند تا علیه ایران اقدام کند».

آمریکا بعد از خروج از برجام تحریم‌های نفتی علیه ایران را دوباره به اجرا گذاشته تا ۱۳ آبان ماه از مشتریان ایران خواسته است که خرید نفت از ایران را به‌صورت چشمگیری کاهش دهند. در این میان گزارش‌هایی از تلاش آمریکا برای تشویق مشتریان ایران برای قطع کامل خرید نفت نیز منتشر شده است.

ایران روزانه بطور متوسط ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه صادرات نفت خام دارد. در میان اعضای اوپک، کویت روز گذشته اعلام کرد که برای ماه جاری تولید روزانه خود را ۱۳۰ هزار بشکه افزایش می‌دهد. روسیه نیز می گوید که تولیدش را ۲۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد داد.

عربستان نیز گفته بود که تولید خود را برای ماه جاری ۲۰۰ هزار بشکه افزایش می‌دهد، اما رقمی که از قول ملک سلمان پادشاه عربستان در گفت‌وگو با دونالد ترامپ در مورد افزایش تولید مطرح شده، تقریبا با کل نفت صادراتی ایران برابری می‌کند. اگرچه هیچ کدام از طرف‌ها اعلام نکردند که دولت ریاض در چه بازه زمانی می خواهد تولید خود را دو میلیون بشکه افزایش دهد.

عربستان حداقل دو میلیون بشکه ظرفیت مازاد تولید دارد، اما تاکنون هرگز از این ظرفیت استفاده نشده و معلوم نیست آیا در عمل امکان تولید این میزان از نفت مازاد وجود دارد یا نه.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy