Wednesday, Jul 11, 2018

صفحه نخست » تصادف مرگبار در سنندج، حمله شهروندان خشمگین به خودروهای دولتی + اخبار تکمیلی

accident_071118.jpgدر پی تصادف مرگبار و دلخراش یک اتوبوس مسافربری با یک تانکر در سنندج، فیلمهای ارسال شده که حاکی از درگیری و حمله شهروندان خشمگین به خودروهای دولتی است.

مدیر روابط عمومی استانداری کردستان گفت: تصادف شدید شب گذشته در شهر سنندج 18 نفر کشته و مصدوم برجا گذاشت.

هیرش رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یک تانکر حامل نفت با یک دستگاه اتوبوس مسافربری سنندج- تهران در بلوار دکتر حسینی سنندج برخورد و منجر به آتش سوزی اتوبوس حامل مسافران شد.

وی افزود: طبق آمار فعلی، این حادثه 18 نفر کشته و مصدوم برجا گذاشت که از این تعداد 11 نفر فوت و 7 نفر مصدوم شده , مصدومان در مراکز درمانی شهر سنندج بستری شده‌اند. از 7 نفر مصدوم شده 3 نفر مربوط خودروهای اطراف حادثه و 4 نفر هم مربوط به اتوبوس بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مقصر اصلی این حادثه تلخ فعلا مشخص نیست. به گفته شاهدان عینی فاجعه بسیار عمیق بوده و چندین خودروی سواری نیز در این تصادف مرگبار دچار حادثه شده‌اند، همچنین گزارش شده است تجمع گسترده مردم عملیات امداد رسانی را با مشکل مواجه کرده است. طی دو روز گذشته این دومین مورد از آتش سوزی اتوبوس در سنندج بوده است.

اخبار تکمیلی...

درگیری در شهر سنندج و فضای امنیتی

ساعتی بعد از این سانحه در بامداد چهارشنبه درگیری و اعتراض مردم در سنندج گزارش شد.

برخی کاربران در فضای مجازی نوشته اند مردم بارها به حضور این تانکرها که مواد نفتی ایران را به عراق حمل می کنند، اعتراض دارند و پیش از این هم بارها حوادثی در سطح کوچکتر رخ داده بود.

به گزارش رادیو زمانه یکی از دو راننده اتوبوس که در این حادثه جان سالم به در برده گفته است: اتوبوس برای سوار کردن مسافر پشت یک دستگاه وانت توقف کرد که ناگهان همزمان با برخورد تانکر با اتوبوس، صدای انفجار بلند شد و تانکر و اتوبوس به‌صورت همزمان دچار حریق شدند. استاندار کردستان سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

معترضان در سنندج خواهان پاسخگویی سپاه پاسداران‌اند. آن‌ها می‌گویند تانکر حامل سوخت به سپاه پاسداران تعلق دارد و در حال حمل سوخت قاچاق از کردستان عراق بوده است. فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که تانکر حامل سوخت به مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تعلق ندارد. سپاه پاسداران هم تاکنون در این زمینه سکوت کرده است.

حامد رنجبر،نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» گفته است: «در فضای مجازی مباحثی مبنی بر قاچاق بودن این محموله مطرح شد که نمی‌توان آن را رد کرد. زیرا طبق قانون تانکرهای حامل سوخت نباید در شب تردد داشته باشند. این محموله سوخت عراق بود که قرار بوده به کشوری دیگر از طریق ایران ترانزیت شود.»

دو سال پیش منصور مرادی، نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی خواهان جلوگیری از تردد تانکرهای حامل نفت کرکوک در جاده‌های سنندج شده بود. در دو سال گذشته بارها این تانکرها دچار سانحه شده‌اند، خودروها را به آتش کشیده‌اند و محیط زیست را هم آلوده کرده‌اند.

بعد از شکست همه‌پرسی استقلال کردستان، بر اساس قرارداد سوآپ نفت بین ایران و عراق، نفت خام کرکوک با تانکر از طریق جاده‌های سنندج به پالایشگاه کرمانشاه حمل می‌شود. بر اساس این قرارداد، مقداری نفت خام ایران در جنوب ایران به عراق تحویل داده می‌شود و در این داد و ستد، دولت عراق حق سوآپی به ایران پرداخت می‌کند.

منابع نفتی کرکوک تا ماه‌های پایانی سال گذشته در اختیار حکومت اقلیم کردستان عراق بود. دولت اقلیم نیز با آنکارا برای انتقال نفت استخراج شده از کرکوک به جیحان ترکیه به توافق رسیده بود. عملیات نظامی ارتش عراق در کرکوک پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق باعث شد که این منابع نفتی بار دیگر به دست دولت مرکزی عراق بیفتد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy