Thursday, Jul 12, 2018

صفحه نخست » آرژانتین از روسیه و چین خواست ولایتی را دستگیر کنند

1435B813-35A5-4692-91DA-37E7654600DD.jpegدویچه وله فارسی:
وزارت خارجه آرژانتین از مسکو خواسته تا علی اکبر ولایتی را به اتهام دست داشتن در انفجار مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس در سال ۱۹۹۴ دستگیر کند. این تقاضا از پکن هم مطرح شده است. ولایتی پس از روسیه به چین خواهد رفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آرژانتین خواستار آن شده که علیاکبر ولایتی: وزیر امور خارجه پیشین ایران به اتهام دست داشتن در ترور آمیا دستگیر شده و به آرژانتین تحویل داده شود.
ولایتی به عنوان مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور بین‌الملل روز گذشته به مسکو رفته بود تا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کند. گفته شده که او حامل پیام مهمی از سوی خامنه‌ای برای پوتین بوده است.
ولایتی قرار است امروز جمعه ۲۲ تیر (۱۳ ژوئيه) مسکو را به مقصد پکن ترک کند. درخواست وزارت خارجه آرژانتین برای دستگیری ولایتی از چین نیز مطرح شده است.
در بیانیه وزارت خارجه آرژانتین آمده است که این درخواست در چارچوب "پیمان استرداد [مجرمان] بین دو کشور" مطرح شده است.
چین و روسیه هنوز واکنشی نسبت به این تقاضا نشان نداده‌اند.

در ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ انفجاری در دفتر مرکزی همکاری‌های دوجانبه آرژانتین و اسرائيل (آمیا) در بوئنوس آیرس رخ داد که در اثر آن ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند.
در جریان رسیدگی به این پرونده، علیاکبر ولایتی که در آن زمان وزیر خارجه ایران بود از سوی قاضی به "ارتکاب قتل به دلیل نفرت نژادی و مذهبی و به‌کارگیری روشی خاص [در اجرای قتل] برای ایجاد ترس و ارعاب" متهم شد.
گروه شیعه حزب‌الله لبنان نیز متهم به انجام بمب‌گذاری در مرکز یهودیان و نیز حمله دوسال قبل از آن به سفارت اسرائيل در بوئنوس‌آیرس به دستور ایران شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy