Saturday, Jul 14, 2018

صفحه نخست » یادداشت سناتور ارشد دموکرات در نشریه آتلانتیک: نگذارید ترامپ با ایران وارد جنگ شود

یادداشتی در نشریه آتلانتیک از سناتور دموکرات تیم کین، عضو کمیته روابط خارجی و نیروهای مسلح سنا و کاندیدای معاونت ریاست جمهوری از حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۱۶

صدای آمریکا - تصمیم ایالات متحده به آغاز جنگ با عراق در سال ۲۰۰۳ یکی از بدترین اشتباهاتی است که کشور ما انجام داده است. صدام حسین بی تردید یک دیکتاتور بی رحم بود، اما سلاح کشتار جمعی نداشت. سرنگونی رژیم صدام با عواقب عمیق اش منجر به مرگ هزاران آمریکایی و صدها هزار عراقی شد؛ به بی ثباتی عمیق در منطقه دامن زد، به اعتبار آمریکا خدشه ای پایدار وارد کرد و هزینه های هنگفتی را برای مالیات دهندگان آمریکایی به بار آورد.

سال ۲۰۱۳ هنگامی که به عنوان عضو سنا به کمیته نیروهای مسلح و روابط خارجی پیوستم، عهد کردم از آن اشتباه درس بگیرم. اولویت اصلی من حفظ امنیت مردم آمریکا است که شامل کاستن از خطر جنگ های غیرضروری و افزایش احتمال پیروزی قاطع در هر جنگی است که باید وارد آن شویم. من در این وظیفه ام خود را مدیون مردم آمریکا و نیروهای نظامی کشورمان می دانم.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

از این ترس دارم که ایالات متحده در آستانه ورود به یک جنگ غیرضروری با همسایه عراق، ایران، باشد. نشانه های هشدار در چشم انداز دیده می شود و امیدوارم از این مسیر برگردیم.

نخستین نشانه هشدار، رد چشم انداز دیپلماسی برای کاهش تنش از سوی دولت ترامپ است. ایالات متحده بسیاری از کشورها را در دستیابی به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران هدایت کرد. در پاراگراف نخست این توافق تصریح شده است که ایران هرگز به دنبال جنگ افزار هسته ای و تولید و دستیابی آن نخواهد بود.

این توافق حاوی تعهدات مشخصی از جمله یک پروتکل بازرسی است که هدف از آن پایبندی ایران و روشن کردن عواقب هر گونه عدم پایبندی است. دولت دونالد ترامپ با وجودی که متحدان ما و آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی کامل ایران به توافق را تائید کردند از آن پا پس کشید. ایران ممکن است، در پی خروج آمریکا از برجام، تعهداتش را پس بگیرد و برنامه جنگ افزار هسته ای اش را دوباره آغاز کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

دوم، تهدیدهای لفظی دولت ترامپ علیه ایران شدت گرفته است. پرزیدنت ترامپ در اجلاس ناتو گفت ممکن است بین آمریکا و ایران شاهد افزایش تنش باشیم. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، زمانی که در کنگره حضور داشت از مخالفان برجام بود و از یک رشته حملات نظامی برای کاستن از ظرفیت هسته ای ایران حرف می زد. پمپئو اخیرا عهد کرد اگر ایران برنامه جنگ افزار هسته ای اش را از سر بگیرد خشم جهان بر سرش فرود خواهد آمد. نیکی

هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و رودی جولیانی، وکیل شخصی رئیس جمهور، حرف های تند مشابهی زده اند. رهبران اسرائیل و عربستان سعودی اقدام بیشتر علیه ایران را تشویق می کنند. بنا بر یک گزارش رسانه ای، آمریکا و اسرائیل یک کارگروه مشترک تشکیل داده اند که تمرکزش بر تحریک به ناآرامی و اعتراضات داخلی برای فشار بر رژیم ایران است.

سوم، تنش میان اسرائیل و ایران در سوریه و پتانسیل مواجهه مستقیم بالا گرفته است. ایران همواره پشتیبان بشار اسد دیکتاتور سوریه بوده است. ایران و روسیه در حال حاضر رژیم قصاب در دمشق را حمایت می کنند. در حملات هوایی اسرائیل در نیمه ماه ژوئن شماری از شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه و در مرز عراق و سوریه کشته شدند. بعضی گزارش های رسانه ای حملات را به آمریکا نسبت دادند. این اتهامات نیروهای ایالات متحده در منطقه را در خطر فزاینده ای قرار می دهد و نشانگر افزایش تنش در جنگ سوریه و بروز یک مناقشه ای منطقه ای است.

دولت ترامپ نشان داده که معتقد است برای اقدام نظامی نیازی به کسب مجوز کنگره ندارد. جرج بوش ماه ها پیش از حمله به عراق از کنگره مجوز جنگ گرفت. دولت ترامپ تا کنون دو بار سوریه را بدون مجوز کنگره هدف حملات موشکی قرار داده و حملات هوایی آمریکا علیه اهدافی در سوریه را مجاز دانسته است. بعید نیست که پرزیدنت ترامپ با ملاحظات «امنیت ملی» اقدام نظامی علیه دیگر کشورها از جمله ایران را توجیه کند.

ایران تهدیدی برای خاورمیانه است و رد توافق هسته ای باید آمریکا را نسبت به تخاصم منطقه ای ایران بیش از پیش نگران کند. آمریکا باید، در مجازات رفتار بد ایران، به آن چه به طور منطقی قادر است انجام بدهد دست بزند و به متحدان ما در حفاظت از خودشان کمک کند. از این رو من مدافع تحریم های سخت در واکنش به حمایت ایران از گروه های دست نشانده، نقض حقوق بشر و نقض قطعنامه های شورای امنیت بوده ام و از کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل، اردن و دیگر شرکای عمده در منطقه حمایت کرده ام. اما ایران تهدیدی برای موجودیت ایالات متحده نیست. ما نباید به جنگ تهاجمی دیگری در خاورمیانه کشانده شویم.

امیدوارم درباره آن چه که می بینم در شرف وقوع است اشتباه کنم. ما نمی توانیم یک جنگ غیرضروری دیگر را متحمل شویم و کنگره و افکار عمومی باید در متوقف کردن آن هشیار باشند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy