Monday, Jul 16, 2018

صفحه نخست » گفتگوی تاریخی پوتین و ترامپ + آلمان: دیگر نمی توان روی کاخ سفید حساب کرد

putin_071618.jpgیورونیوز - دیدار رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در هلسینکی، پایتخت فنلاند دقایقی پیش (عصر دوشنبه) به پایان رسید.

خبرگزاری رویترز به نقل از ترامپ گفته است که وی دیدار رو در رو با پوتین را اقدام آغازین خوبی توصیف کرده است. دو رهبر به مدت دو ساعت ‍پشت درهای بسته گفتگو کردند.

هنوز خبری از آغاز کنفرانس مطبوعاتی رهبران روسیه و ایالات متحده آمریکا منتشر نشده است.

ولادیمیر پوتین در آغاز این دیدار و پیش از آنکه درهای این نشست به روی خبرنگاران بسته شود خطاب به ترامپ گفت: اکنون زمان گفتگو درباره روابط مان و همچنین مسائل و مشکلات بین المللی در جهان است.

دونالد ترامپ نیز اظهار داشت که توافق و برقراری روابط خوب با روسیه امر خوبی است و اقدام بدی نیست. وی افزود که مهمترین موضوع این است که ما مسائل خوبی برای گفتگو داریم.

ترامپ همچنین تاکید کرد که در این نشست درباره تجارت، مسائل نظامی و موشکی، مسائل هسته‌ای و درباره چین صحبت خواهیم کرد. او گفت که ما کمی بیشتر درباره چین و دوست مشترکمان رئیس جمهوری شی جین ‌پینگ صحبت خواهیم کرد.

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

رویکرد دو طرف در آغاز این نشست مثبت به نظر می رسد. دو رهبر در حضور خبرنگاران صحبتی از دشوارترین اختلافات روسیه و ایالات متحده آمریکا از جمله مسئله الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، حمایت روسیه از بشار اسد در سوریه و اتهامات اروپایی ها در ارتباط با مسموم کردن جاسوس سابق روسیه در بریتانیا نکردند.

وزیر خارجه آلمان: دیگر نمی توان روی کاخ سفید حساب کرد

وزیر خارجه آلمان می‌گوید با توجه به رفتار ترامپ در قبال اروپا نباید روی آمریکا حساب باز کرد. هایکو ماس در گفتگو با روزنامه آلمانی فونکه گفت: «ما دیگر نمی‌توانیم روی کاخ سفید حساب کنیم.»

وی تاکید کرد که باید روی روابط کشورش با آمریکا بازنگری صورت گیرد. وزیر خارجه آلمان گفت: «برای این کار ابتدا باید اروپا بار دیگر «به خود بیاید و کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیوندهایشان را بیش از گذشته مستحکم کنند و همچنین اروپا نباید اجازه دهد تا اختلاف و دودستگی ها در اتحادیه اروپا بیشتر شود.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

سخنان هایکو ماس واکنشی است به تشدید تنش‌های سیاسی بین آمریکا و آلمان که هفته پیش اتفاق افتاد و پس از جنگ دوم جهانی کم سابقه است. منبع اصلی تنش‌ها سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بود. پس از آنکه دونالد ترامپ در دیدار خود با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بروکسل اعلام کرد که آلمان کاملا «تحت کنترل» روسیه قراردارد.

واکنش اروپا نسبت به دشمن خواندن اتحادیه اروپا توسط ترامپ

دویچه وله - مصاحبه ترامپ که در آن گفته بود آمریکا مخالفان بسیاری دارد و اتحادیه اروپا در ارتباط با رابطه بازرگانی یک دشمن است، واکنش‌های فراوانی را برانگیخت. وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که رابطه با آمریکا باید بازنگری شود.

در پی سخنان تند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در سفر اخیرش به اروپا، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، خواستار بازنگری در روابط با آمریکا شد. وزیر امور خارجه آلمان که عضو حزب سوسیال دمکرات آلمان است در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای "فونکه" نظر خود را در این باره بیان کرد.

هایکو ماس گفت: «"مخالف/دشمن" خواندن اتحادیه اروپا از طرف رئیس جمهوری آمریکا نشان‌دهنده آن است که از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تاکنون چه بر سر روابط اروپا با آمریکا آمده است.»

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه گفت برای حفظ رابطه با ایالات متحده آمریکا باید در این رابطه بازنگری شود، زیرا "ما دیگر نمی‌توانیم به‌طور نامحدود به کاخ سفید تکیه کنیم".

هایکو ماس بر این نظر است که بازنگری روابط میان اروپا با آمریکا تنها در صورتی امکان‌پذیر است که اتحادیه اروپا خودآگاه و مستقل باشد: «حتی اگر حملات کلامی شدید و بیانیه‌های توییتری پوچ باشند، اروپا نباید تقسیم شود.» وزارت امور خارجه آلمان نیز در بیانیه‌ای در همین رابطه خواستار همبستگی کشورهای اتحادیه اروپا شد.

میشائیل روت، وزیر مشاور در امور اروپا، پیش از نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «رئیس جمهوری آمریکا تحریک می‌کند و می‌کوشد شکافی در اتحادیه اروپا بوجود آورد.»

میشائیل روت در ادامه گفت: «ترامپ از ما به عنوان "مخالف/دشمن" نام برده، اما ما به هیچ وجه چنین نظری نداریم.» وزیر مشاور آلمان در امور اروپا به کشورهای اروپایی گفت اتحادیه اروپا نباید نسبت به سخنان ترامپ که "از حقیقت دور هستند و غیرسازنده" واکنشی شدید نشان دهد.

وزیر امور خارجه آلمان پیشتر در مصاحبه‌ای با خبرنگار روزنامه آلمانی "بیلد آم زونتاگ" هشدار داده بود که موافقت‌نامه‌هایی که علیه هم‌پیمانان آمریکا تنظیم می‌شوند، در نهایت به ضرر آمریکا خواهند بود.

واکنش‌های دیگر در اتحادیه اروپا

ترامپ چند روز پیش در مصاحبه‌ای با شبکه تلويزيونی "سی بی اس" در ارتباط با اختلافات تجاری با اتحادیه اروپا، از این اتحادیه به عنوان "foe" نام برده بود که واژه‌ای است برابر با "دشمن" یا "مخالف."

ترامپ در این مصاحبه گفته بود: «من فکر می‌کنم ما مخالفان بسیاری داریم. به نظر من اتحادیه اروپا در ارتباط با رابطه بازرگانی با ما، یک مخالف/دشمن است.»

ژان اسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ، واکنشی شدید نسبت به این سخنان ترامپ داشت. او در دیدار با همتایان خود در اتحادیه اروپا گفت: «چگونه ممکن است به یکباره روسیه و چین رقیب آمریکا و اتحادیه اروپا دشمن این کشور شود.»

او اظهار امیدواری کرد که هوای آزاد به هنگام بازی گلف در اسکاتلند به ترامپ کمک کرده باشد که "میان دشمن و غیردشمن" تفاوت مشخصی قائل شود.

فدریکا موگرینی٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ارتباط با این سخنان ترامپ گفت: «من می‌خواهم از او (ترامپ) بپرسم که به چه کسی دوست می‌گوید.» او در ادامه گفت که اتحادیه اروپا "مطمئنا" به آمریکا به عنوان "دوست و شریک" می‌نگرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: «تاکنون بارها گفته‌ام که تغییر دولت‌ها تاثیری در دوستی بین کشورها و خلق‌ها ندارد.»

دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، نیز در همین رابطه در یک پیام توییتری در این باره نوشت: «آمریکا و اتحادیه اروپا بهترین دوستان هم هستند و هر که بگوید ما با هم دشمن هستیم، خبر دروغ پخش می‌کند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy