Tuesday, Jul 17, 2018

صفحه نخست » ترامپ: خواسته های اسرائیل در مذاکرات هلسینکی مطرح شده، پوتین شیفته نتانیاهوست

trump_isr_071718.jpgرادیو پیام اسرائیل، یک روز پس از گفتگوی تاریخی بین رهبران ایالات متحده و روسیه، تحلیلگران اسرائیلی سخت می کوشند با توجه به گزارش های کمی که از متن سخنان طرفین انتشار یافته، و واکنش و اظهار نظرهای منابع آگاه در این رابطه، ارزیابی کنند که تا چه حد منافع امنیتی و بین المللی اسرائیل در این دیدار حفظ شده و تا چه میزان پرزیدنت دونالد ترامپ برای محدود کردن زیاده روی های حکومت ایران در منطقه، با پرزیدنت ولادیمیر پوتین به همگامی رسیده است.

اگر از واکنش پرزیدنت ترامپ در همایش رسانه ای پس از انجام گفتگوها قضاوت شود، این دیدار در رابطه با پرسش های بالا بسیار مثبت بوده است: پرزیدنت ترامپ گفت که: او با پوتین درباره اموری که به امنیت و مصالح اسرائیل مربوط می شود، به نتیجه گیری های خوبی رسیده اند - و افزود: پوتین، شیفتۀ نتانیاهو می باشد.

نتانیاهو شامگاه روز گذشته (دوشنبه) در پیامی که انتشار داد، از تلاش های پرزیدنت ترامپ برای تامین امنیت اسرائیل به گرمی سپاسگزاری کرد و همچنین از پرزیدنت پوتین به خاطر توجهی که به اسرائیل نشان می دهد تشکر کرد.

ترامپ در همایش رسانه ای گفت که: با قاطعیت از منافع امنیتی اسرائیل حمایت کرده است.

با این همه، منابع خبری اسرائیل ارزیابی می کنند که ترامپ نتوانسته است با پوتین در مورد خروج نیروهای ایرانی از سوریه به یک توافق عملی برسد.

رهبران اسرائیل در ماه های اخیر قاطعانه گفته اند که با حضور نیروهای وابسته به ایران در سوریه کنار نخواهند آمد. ولی اسرائیل برای رسیدن به این هدف به کمک ابرقدرت ها و به ویژه روسیه، و تا حدودی ایالات متحده، نیاز دارد. ولی پرزیدنت پوتین نمی تواند یک قول عملی بدهد و در مرحله کنونی، به هیچ وجه مایل نیست با رژیم ایران سروشاخ شود.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

پرزیدنت ترامپ در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه فاکس نیوز گفت که: پرزیدنت پوتین به نتانیاهو کمک های بسیار کرده و به آن ادامه خواهد داد.

ترامپ در گفتگو با خبرنگاران به هیچ توافق مشروحی در رابطه با اسرائیل، که با پوتین حاصل شده باشد اشاره ای نکرد. آگاهان گفتند که: شیوه کار رئیس جمهوری ایالات متحده ایجاد جو خوش بینی و تفاهم است و باور دارد که این امر زمینه را برای رسیدن به توافق های بهتر هموار می سازد.

پرزیدنت پوتین که او نیز با فاکس نیوز مصاحبه ای انجام داد، این اتهام را که نیروی هوایی روسیه به بمباران کردن زنان و کودکان و شهروندان در ناحیه حلب و غوطة در سوریه دست زده است نادرست خواند و گفت: در جنگ، نمی توان از کشته شدن افراد غیرنظامی جلوگیری کرد. او گفت که: گناه این جنایات را باید متوجه سازمان های مخالف بشار اسد در سوریه ساخت که پوتین آن ها را سازمان های تروریستی نامید.

یک مقام ارشد روسی گفت که: پرزیدنت پوتین توانسته است از نزدیک شدن سپاه قدس و نیروهای وابسته به رژیم ایران در سوریه، به حوالی مرز اسرائیل جلوگیری کند. این مقام که نخواست نامش برده شود، در عین حال تاکید کرد که خروج کامل نیروهای ایرانی از سوریه مطرح نیست.

این مقام روسی که ریاست یک اندیشکده و مرکز پژوهشی با نفوذ را در روسیه به عهده دارد، به خبرنگاران اسرائیلی گفت که: پرزیدنت پوتین علاقمند است که نیروهای وابسته به رژیم ایران در سوریه، از مرزهای اسرائیل دور بمانند، ولی سخن از آن نیست که نیروهای ایرانی سراسر خاک سوریه را ترک گویند.

این مقام روسی گفت که: دولت مسکو می کوشد نوعی توافق متوازن در مورد سوریه به دست آید که موجب ثبات در منطقه گردد. او گفت که تلاش روسیه آن است که بین ایران و اسرائیل به نوعی راه حل برسد، ولی انجام این هدف کار آسانی نیست.

این مقام روسی همچنین گفت که: دولت مسکو تا کنون بارها به ارتش اسرائیل امکان داده است علیه مواضع و مراکز نظامی رژیم ایران در سوریه وارد عمل شود. ولی این به مفهوم آن نیست که به اسرائیل چراغ سبز نشان داده شد تا هر هدف ایرانی در سوریه را که مایل باشد، مورد حمله قرار دهد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy