Sunday, Jul 22, 2018

صفحه نخست » خون خروس روی پلاک ماشین‌های نو

blood_072118.jpgرخساره میلانی - شهروند خبرنگار - کرج

ایران وایر - یکی از رسم‎های عجیب و رایجی که در ایران وجود دارد، کشتن مرغ یا خروس برای خرید ماشین جدید و مالیدن خون آن به پلاک یا چرخ‏های آن است. به این کار اصطلاحا «خون کردن» یا «خون ریختن» برای ماشین نو می گویند.

اگر در خیابان ها به خودروهای نو و صفر کیلومتر و حتی گاهی خودروهای کهنه تر دقت کنید، متوجه خون مالیده شده روی پلاک و یا قالپاق و لاستیک چرخ‏های آن ها می شوید. می گویند این رسم مثل صدقه دادن است و افراد معتقدند با این کار، بلا و حادثه هایی مثل تصادف را از ماشین جدید دور می کنند. خیلی ها هم نظرشان این است که این کارها خرافات است و انجام این کارهای خرافاتی عاقلانه نیست.

اما به هر حال، این رسم رایج است و حتی در اطراف مراکز تعویض پلاک خودروها معمولا دست‎فروش‎ها و افرادی هستند که کارشان فروش مرغ و خروس برای قربانی کردن به همین منظور است. آن ها در نزدیکی این مراکز با یک ترازو، چاقو و سبدهایی که در آن ها مرغ و خروس زنده نگه می دارند، ایستاده اند تا افرادی که ماشین جدیدشان را به نام خودشان پلاک می زنند، به خرید و قربانی کردن ترغیب کنند.

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

بعضی افراد همان جا مرغ یا خروس را می خرند وخود فروشنده کنار جوی آب آن را برایشان قربانی می کند و خونش را به پلاک و چرخ های ماشین می مالد و بعد آن را داخل یک پلاستیک می گذارد و به صاحب ماشین می دهد تا ببرد. بعضی اما حتی گوشت قربانی را با خودشان نمی برند و فقط به همین خون مالی کردن خودرو اکتفا می کنند و گوشت قربانی را به خود فروشنده می دهند تا هر کاری خواست، با آن بکند.

003.jpg

این کار البته به غیر از کسانی که آن را خرافاتی و عقب ماندگی می دانند، مخالفان دیگری هم دارد؛ برخی به دلایل مسایل بهداشتی و کشتن این مرغ ها در پیاده رو و کنار جوی فاضلاب به آن اعتراض دارند. بعضی ها هم که طرف‎دار حقوق حیوانات و حفظ محیط زیست هستند، این کار را خشن و غیرانسانی می دانند و می گویند باید دولت و نیروی انتظامی جلوی کار این افراد را بگیرد.

با وجود همه این این ها، ولی قربانی کردن تقریبا در بیش تر مناطق کشور رایج است و اغلب کسانی که ماشین نو می خرند، این کار را انجام می دهند. بعضی از افرادی که وضع مالی بهتری دارند و ماشین گران قیمتی می خرند، برای ماشین خود گوسفند قربانی می کنند. اما به دلیل گران قیمت بودن گوشت یک گوسفند کامل که چیزی حدود ٨٠٠ تا یک میلیون تومان می شود، بیش تر کسانی که ماشین هایی ارزان قیمت تر (زیر ٥٠ میلیون تومان) خرید و فروش می کنند، خریدن و کشتن مرغ و خروس که در نهایت قیمت و دستمزد قربانی کردن هر کدام از آن ها به ٥٠ هزار تومان هم نمی رسد، بیش تر رایج است.

001.jpgبعضی از کسانی که مخالف این کار هستند، معتقدند اگر کسی می خواهد برای ماشین جدیدش قربانی کند یا صدقه بدهد، بهتر است همان پول یا گوشت قربانی را به یک خانواده فقیر بدهد تا بخشی از مشکلاتشان را حل کنند. برخی دیگر نیز آن را مصداق صدقه دادن می دانند و می گویند این کار ریشه در اعتقادات مذهبی و دینی جامعه دارد. اما جست وجو در سایت های مذهبی نشان می دهد حتی آن ها هم با این کار مخالفت می کنند؛ مثلا در یکی از سایت های مذهبی در همین رابطه یک نفرسوال پرسیده است: «آیا مالیدن خون به در و دیوار خانه نو ساز یا تازه خریداری شده، پلاک ماشین و بسیاری موارد دیگر، عمل و عقیده درستی است؟ چون نظر و عقیده بعضی از مردم بر این است که هرکس ماشین جدیدی خریداری می کند، باید حتماً گوسفندی را ذبح کند و خونش را به جلو، عقب و یا پلاک و چرخ های ماشین بمالد وگرنه خودروی مذکور دچار سوانح و احیاناً تلفات جانی و مالی می شود.»

در این سایت مذهبی پاسخ داده شده است: «اصل قربانی کردن و صدقه دادن و کمک به نیازمندان و نیز ولیمه دادن کار خوب و پسندیده ای است اما جهت‌گیری آن به سمت خرافات و نیز عدم توزیع مقداری از گوشت قربانی میان فقرا و نیازمندان امری ناپسند شمرده می‎شود. »

پاسخ دهنده در ادامه، این کار را از سنت های اعراب جاهلی دانسته و نوشته شده است:«در روایت هست که اعراب جاهلى هر گاه حيوانى را قربانى می کردند، خون آن را بر سر بت ها و گاه بر در و ديوار کعبه می‏پاشيدند و بعضى از مسلمانان در اين برنامه خرافى از آن ها تبعيت می کردند. هنوز اين رسم جاهلى در بعضى از مناطق وجود دارد که هرگاه به خاطر ساختن خانه‌‏اى قربانى می کنند، خون آن را بر سقف و ديوار آن خانه می پاشند.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

در این رابطه از چند نفر پرسیدم نظرتان درباره قربانی کردن برای خودروی نو چیست؟

002.jpgهر کس نظر متفاوتی داشت. تعدادی از این نظرات را در زیر بخوانید:

نظر شماره یک: من شنیده ام ریختن خون حیوان و مالیدن روی ماشین و غیره ریشه در زمانهای قدیم بوداییان و یهودیان دارد که حیوانات را قربانی کرده و خون آنها را به پای بت‌ها می‌مالیدن این رسم از آن زمان بوده و هست حتی در هندوستان هم شنیدم هنوز هست. این کار را می کنند که از بلا دور بمانند. اما به نظر من سلامتی در رانندگی بسته به خون حیوان نیست اینها خرافات است، آدم باید قوانین را رعایت کرده و با دقت رانندگی کند.

نظر شماره دو: این چیزها به حرف من و شما نیست. کسی که به این کار اعتقاد داشته باشد. اگر قربانی نکند و بعد به هر دلیلی یک بلایی سرش بیاید با خودش می گوید چون قربانی نکردم این اتفاق افتاد. این موضوع در بقیه موارد زندگی هم صدق میکند. به نظر من خرافات همیشه همراه بشر بوده و هست و در آینده هم خواهد بود.

نظر شماره سه: به نظرم افرادی که این کار را برای بیمه کردن خود و یا مثلا دور کردن حادثه و بلا می کنند باید قبل از هر چیز به رفتار و کارهای خودشان هم فکر کنند. مثلا اینطور نباشد که برای ماشینشان قربانی بکنند اما بعد هر طور دلشان خواست رانندگی کنند و انتظار داشته باشند که تصادفی برایشان اتفاق نمی افتد.

نظرشماره چهار: خیلی جالب است من حتی افرادی با سطح سواد بالا هم دیده ام که به این کار اعتقاد دارند و عمل می کنند. این نشان می دهد که خرافات حتی با سواد و بی سواد نمی شناسد و به نظرم این چیز عجیبی است در جامعه ما.

نظر شماره پنج: مالیدن خون به جایی اصلا تاثیری ندارد. فقط همان ریختن خون مهم است. در مورد خون مرغ باید بگم که اصل دادن گوشت آن مرغ به یک آدم مستحق است نه ریختن خونش روی ماشین یعنی به نوعی دادن صدقه مد نظر بوده در اصل.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy