Tuesday, Jul 24, 2018

صفحه نخست » واکنش جهان عرب به اظهارات تهدیدآمیز ترامپ و روحانی

arabMedia_072318.jpgایران اینترنشنال - اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور ایران و پاسخ همتایش دونالد ترامب و پس از آن سخنان مایک پومپئو در حضور آمریکایی‌های ایرانی‌تبار، اخبار رسانه‌های عربی را به شدت مشغول خود کرده است.

اظهارات تهدیدآمیز دو طرف آمریکایی و ایرانی از آن جهت با اهمیت است که واشنگتن تلاش مضاعف خود را برای محاصره شدید ایران از جمله قطع خرید و فروش نفت از این کشور آغاز کرده است.

اسکای نیوز عربی وابسته به امارات، گفته که «پاسخ سریع ترامپ به روحانی و سفرهای مقام‌های این کشور به شماری از کشورها برای عملی کردن تحریم‌ها، نشان می‌دهد که واشنگتن این بار مصمم به رویارویی جدی با رژیم ایران است.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

عبدالله العساف نویسنده و استاد رسانه‌های سیاسی اهل عربستان در مصاحبه با اسکای‌نیوز عربی می‌گوید: « مقام‌های ایران تلاش می‌کنند اظهارات همتایان آمریکایی خود را جنگ روانی تلقی کنند در حالی که کسی نمی‌تواند تصمیم‌های جدی ترامپ در هیچ مسئله‌ای را پیش‌بینی کند. در مقابل، اظهارات تند مقامات ایرانی علیه آمریکا، شنونده را به یاد صدام و حزب بعث می‌اندازد.»

عبدالرحمان الراشد، نویسنده معروف عرب در این زمینه مقاله‌ای را در روزنامه عرب‌زبان «الشرق الاوسط » با عنوان «سلیمانی و روحانی و دم شیر» نوشته که در بخشی از آن آمده است:«روحانی که در زمره کبوترهای ایران به شمار می‌رفت حالا و به دنبال انتقادهای تند و تیز ساختار حاکمیت از او در مقام عقاب در حال نقش آفرینی است.»

عبدالرحمن در آخر مقاله خود نتیجه‌گیری می‌کند که «ایران در شرایط داخلی دشواری به سر می‌برد که چه بسا تا یک خیزش انقلابی هم پیش برود. حکومت در چنین شرایطی به فکر صدور مشکلات و تنش ها به خارج از طریق گشودن جبهه نبرد با کشورهای خلیج خواهد بود اما این گزینه با توجه به شیوه حاکمیت در اداره بحران‌های پیشین و گودال عمیق سوریه که خود و بقیه کشورهای منطقه را در آن انداخت دور از ذهن به نظر می رسد».

العربیه نیز به اظهارات روحانی پرداخته و گزارش خود را با عنوان « روحانی: واشنگتن به دنبال سرنگونی رژیم و تجزیه ایران» آغاز کرده و در آن آمده است:« برخی تحلیگران ایرانی بر این باورند که تکرار خطر تجزیه ایران در اظهارات اخیر مقامات تهران، به منظور ترساندن مردم ایران از تجزیه کشورشان ایراد می‌شود در حالیکه برخی دیگر، ادامه حکومت روحانی‌ها در ایران را خطر جدی تجزیه این کشور می‌دانند چرا که آنها در چهل سال گذشته، میان بافت متنوع این کشور بویژه اقلیت‌های دینی و قومی، اختلاف انداخته‌اند».

اما شبكه عرب زبان «روسیا الیوم» گزارش خود را با عنوان «اظهارات ترامب و روحانی باعث گرانی طلا در ایران شده است» آغاز کرده و آورده است که ترامپ همتای ایرانیش را تهدید کرده و گفته که اگر به تهدیدش ادامه دهد با شدیدترین تحریم‌ها روبرو خواهد شد.

این شبکه وابسته به روسیه به قیمت بازار ارز پرداخته و گفته که روز دوشنبه (یک مرداد) هر دلار آمریکا به نود و پنج هزار ریال مبادله شد و این همان رقمی است که مردم را به خیابان‌ها کشاند.»

از سوی دیگر، رسانه‌های عربی نزدیک به ایران نیز اظهارات مقام‌های تهران را پر رنگ‌تر نشان دادند.

المیادین در خبری فوری اظهارات مقامات سپاه را منعکس کرده و به نقل از غلامحسین غیب پرور نوشته است :«سپاه پاسداران به ترامپ پاسخ داد: تهديدهای تو جنگ روانی است و آمریکا نمی‌تواند به تهران آسیبی برساند.»

تلویزیون الاشراق دیگر رسانه نزدیک به ایران نیز، اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای را رویارویی جدید واشنگتن و تهران خوانده و در مقاله‌ای نوشته است که خامنه‌ای نقشه راه مقابله با آمریکا را ترسیم کرده است.

این مقاله می‌گوید که رهبری ایران از وضعیت دفاعی به حالت هجومی تبدیل شده است به این معنی که ایران و سپاه پاسدارانش، چندین اقدام را برای ضربه زدن به آمریکا و همپیمانانش در منطقه که احتمالا در تحريم ها مشارکت خواهند داشت، بررسی کرده‌اند.

این مقاله می‌افزاید که «یکی از راه‌ها مقابله با آمریکا، بستن تنگه هرمز است. همان جایی که نفت عربستان سعودی، کویت، امارات و قطر می‌گذرد».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy