Wednesday, Aug 1, 2018

صفحه نخست » واکنش تند فرمانده سپاه به ترامپ

sepah_080118.jpgمردم ایران اجازه ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند

رادیو فردا - فرمانده سپاه پاسداران روز سه‌شنبه ۹ مرداد واکنش تندی به پیشنهاد دونالد ترامپ برای دیدار با حسن روحانی نشان داد و گفت که او و روسای جمهور بعدی آمریکا «هرگز چنین روزی را نخواهند دید» و «مردم ایران اجازه ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند».

وی در نامه‌ای که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده، خطاب به آقای ترامپ گفته است: «ایران کره شمالی نیست که به درخواست ملاقات شما پاسخ مثبت بدهد» و مسئولین جمهوری اسلامی هم «سناریوهای عوام‌فریبانه شما را به خوبی می‌شناسند و آن را بارها تجربه» کرده‌اند.

فرمانده سپاه، رئیس‌جمهوری آمریکا را به «غیرحرفه‌ای» بودن در عرصه سیاست متهم کرده و گفته که «شما این آرزو را به گور خواهید برد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از شما درخواست ملاقات کنند یا اجازه ملاقات با شما را از ملت‌شان دریافت نمایند».

آقای جعفری گفته که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نه با دونالد ترامپ و نه حتی با «روسای جمهوری بعدی آمریکا» ملاقات نخواهند کرد و مدعی شده که «دولت و ملت ایران... تا پیروزی نهایی و شکست قطعی نظام سلطه و استکباری ایستادگی و مقاومت خواهند کرد».

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

این اظهارات فورا با واکنش روبرو شده و از جمله عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، در صفحه توئیتر خود نوشت: «قانون اساسی نظامیان را تابع فرمان شورای عالی امنیت ملی قرار داده است، آنان حق تعیین خط مشی سیاسی برای کشور ندارند».

دونالد ترامپ روز دوشنبه برای دیدار با رهبران ایران اعلام آمادگی کرد و گفت که «هیچ شرطی» هم در این زمینه ندارد.

وی گفت: «من قطعا آماده‌ام» با رئیس‌جمهوری ایران دیدار کنم، اگر وی مایل به این کار باشد و این ملاقات نیز «بدون شرط» خواهد بود.

پیش از واکنش فرمانده سپاه پاسداران به این پیشنهاد، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز به طور تلویحی ملاقات رهبران ایران و آمریکا را رد کرده و گفته بود: «مذاکره شرایط و الزاماتی دارد که تاکنون در گفتار و رفتار آقای ترامپ و همکارانش نشانه‌ای از آن دیده نشده است».

با این حال، برخی از چهره‌های و شخصیت‌های نزدیک به نظام جمهوری اسلامی از جمله علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته‌اند که جمهوری اسلامی نباید مذاکره را رد کند.

فرماندهان سپاه پاسداران از جمله جدی‌ترین مخالفان روابط ایران و غرب، توافق هسته‌ای و پیوستن ایران به معاهده‌های بین‌المللی مرتبط با پولشویی از جمله اجرای مقررات گروه ویژه مالی هستند.

در همین حال علی مطهری نایب رئیس مجلس روز سه‌شنبه در واکنش به گفته‌های برخی از اصولگرایان درباره طرح «عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهوری»، سپاه پاسداران و «دلواپسان» را مسبب اوضاع کنونی کشور دانست که به گفته او، با آزمایش‌های موشکی مانع اجرای برجام شدند.

دونالد ترامپ و مقامات دولت او بارها به سپاه پاسداران حمله کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در پیام نوروزی سال ۹۶ خود گفته بود: «بیست و پنج قرن پیش، داریوش بزرگ از خداوند خواست که ایران را از سه خطر حفظ کند؛ ارتش‌های متخاصم، خشکسالی و دروغ. امروز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رژیم ایران نماینده هر سه آنهاست».

دونالد ترامپ روز ۱۸ اردیبهشت امسال از توافق اتمی شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و گفت که تحریم‌های شدیدی علیه تهران وضع خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا بارها این توافق را «مضحک» خوانده و تهران را متهم کرده که با توسعه برنامه موشکی بالستیک خود در صدد ناامنی در منطقه و جهان است. وی همچنین سپاه پاسداران را به دخالت در ناآرامی‌های یمن، سوریه و عراق متهم کرده بود و تحریم‌ها علیه این نیرو را تشدید کرده بود.

آمریکا پس از خروج از برجام تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران و شرکت‌ها و افراد مرتبط با این نهاد را تحریم کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy