Wednesday, Aug 1, 2018

صفحه نخست » مهرداد فرخزاد: از ما مستندات خواسته‌اند تا جلوی تخریب خانه فروغ گرفته شود

farokhzad_080118.jpgرادیو فردا - خانه فروغ فرخزاد، شاعر سرشناس ادبیات معاصر ایران، در آستانه تخریب قرار دارد.

آن طور که فرهاد نظری، مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی، به خبرگزاری ایلنا گفته این خانه هنوز به ثبت ملی نرسیده است، خانه‌ای که از دوران رضا شاه پهلوی همچنان سرپا ایستاده و تا کنون چند بار هم بازسازی شده است.

بخش‌هایی از خانه از قبیل حیاط، باغچه و حوض وسط آن و زیرزمین خانه تقریبا دست‌نخورده باقی مانده‌اند. دوستداران فرخزادها و شماری از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای درخواست کرده‌اند پیش از آنکه دیر شود خانه فروغ فرخزاد به ثبت ملی برسد.

در گفت‌وگو با مهرداد فرخزاد، برادر فروغ و واپسین بازمانده خانواده فرخزاد، از وی درباره آخرین وضعیت این خانه پرسیدم.

مهرداد فرخزاد: این خانه چند دست گشته از زمانی که پدر ما این خانه را فروخت و آمد بیرون. ما هم هیچ ادعایی درباره این خانه‌ها نداریم. [سازمان] میراث فرهنگی آمد و مسائلی را مطرح کرد که این خانه فروغ است.

من اولاً به شما بگویم در این دو خانه که کنار هم بوده‌اند و متعلق به پدرم بودند ما پنج فرزند اول خانواده‌مان نزدیک همین خانه کوچه خادم‌آزاد، در یکی من دنیا آمدم و در خانه دوم برادر کوچک من مهران که در قید حیات نیست - ولی اینجا بزرگ شده است. داستان این‌طوری بوده است. حالا چون [فروغ] اینجا بزرگ شده و بچگی‌اش را گذرانده است می‌گویند خانه فروغ فرخزاد. آن خانه قبلی را ما هم نتوانستیم پیدا کنیم، نشانی‌اش را داریم اما فکر کنم دیگر وجود ندارد. بازسازی شده، تخریب شده، دوباره ساخته‌اند، ولی نشانی‌اش را داریم. سازمان میراث فرهنگی دست گذاشت روی این ملک و بعد شهرداری و اینها.

تا آنجایی که من می‌دانم جلوی جواز [تخریب] را گرفتند و جوازی صادر نشده است. این چیز‌هایی که به شما می‌گویم در همین یکی دو روز اتفاق افتاده است. دو تن از نماینده‌های مجلس دیروز رفته‌اند و از طرف سازمان میراث فرهنگی تایید کرده‌اند، و مانده است که نظرشان را اعلام کنند. وقتی اعلام کنند، ظاهرا جلوی [تخریب] را می‌گیرند. صاحب خانه هم اعلام کرده که آماده است ملک را واگذار کند که فکر می‌کنم منظورش این است که با قیمت خوب بفروشد. به هر حال جلوی تخریب خانه گرفته شده است. چند سال پیش دو فیلمساز از آلمان آمده بودند و با هم رفتیم به آنجا و من رفتم داخلش، دیگر آن خانه سابق نیست. داخلش خیلی تغییر کرده و تنها کسی که الان می‌تواند این تغییرات را بگوید من هستم چون تنها من مانده‌ام، بقیه نیستند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

شما قرار است از طرف خانواده کاری انجام دهید؟

ما کار زیادی نمی‌توانیم انجام بدهیم. یک سری به ما تلفن کردند و مستندات خواستند که موجود است و یک سری هم خاطراتی است که من ‌می‌دانم. این اطلاعات را به آنها دادیم و دیروز ظهر هم از طرف اصل ۹۰ مجلس و کمیسیون فرهنگی برای بازدید به آنجا رفتند. اینها که نظرشان را اعلام کنند و میراث فرهنگی هم تایید کند جلوی تخریب را خواهند گرفت.

یعنی به ثبت ملی خواهد رسید. آیا از طرف این نماینده‌ها با شما تماسی گرفته شده تا الان؟

بله، با همسرم صحبت کرده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy