Sunday, Aug 5, 2018

صفحه نخست » سیاستِ بگم؟! بگم؟!: تهدید به گفتنِ حقایق در نامه روحانی

080618_top.jpg- روحانی در نامه خود نوشته است طرح پرسش از رئیس جمهور در چارچوب قانون اساسی و زمان و شرایط مناسب مطرح نشده است.
- روحانی خطاب به لاریجانی: این امر می تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آراء آنها است.

کیهان لندن - حجت‌الاسلام حسن روحانی که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پاسخگویی به پرسش‌های آنها به صحن مجلس شورای اسلامی فراخوانده شده در نامه‌ای اعتراضی به علی لاریجانی اعلام کرده است برای احترام به مجلس شورای اسلامی در صحن بهارستان حضور پیدا خواهد کرد اما این حضور را فرصتی برای «بیان برخی حقایق» دانسته است.

حسن روحانی در نامه خود خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته است طرح پرسش از رئیس جمهور در چارچوب قانون اساسی و زمان و شرایط مناسب مطرح نشده است. وی با بی‌اهمیت جلوه‌ دادن نمایندگانی که خواستار طرح پرسش از رئیس جمهور شده‌اند گفته است برای احترام به مجلس است که در زمان تعیین شده در صحن علنی حضور پیدا خواهد کرد.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

حسن روحانی همچنین علی لاریجانی را تهدید کرده است که با حضور در مجلس شورای اسلامی برخی حقایق را برای مردم بازگو خواهد کرد و به لاریجانی طعنه زده است که «مشروعیت من و شما نیز از آراء مردم است».

متن کامل این نامه به این شرح است: «درست در سالروز تحلیف رئیس جمهوری دوره دوازدهم، سؤال تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی واصل گردید.

بی تردید سؤال از رئیس جمهور کشور با مراعات حداقل دو نکته می تواند مبارک باشد؛ اولاً در چارچوب قانون اساسی باشد، ثانیاً در زمان و شرایط مناسب کشور اقدام شده باشد، که متاسفانه هیچکدام از این دو حاصل نشده است.

اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی انشاء الله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سوالات پاسخ خواهم داد.

البته این امر می تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آراء آنها است.»

در حالی که روحانی نیز در نامه خود لاریجانی را تهدید کرده برخی حقایق را برای مردم بازگو خواهد کرد، به نظر می‎‌رسد این شیوه‌ای است که در سال‌های گذشته از سوی مقامات اجرایی کشور «مُد» شده و هر زمان که می‌خواهند نظرات را به سوی خود جلب کرده یا مظلوم‌نمایی کنند از این روش «بگم؟! بگم؟!» بهره می‌برند. محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری پیشین نظام نیز از اوایل دولت دوم خود تا امروز هر چند وقت یک بار از گفتن برخی حقایق و رو کردن برخی اسناد سخن می‌گوید اما هیچگاه حرف قابل توجه یا سندی رو نکرده است!

اکنون روحانی هم که در مخمصه بحران اقتصادی، برجامِ نافرجام، بازگشت تحریم‌ها و اعتراضات اقتصادی قرار گرفته است به شیوه «بگم؟! بگم؟!» محمود احمدی‌نژاد متوسل شده است!

گفتنی است علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ۱۰ امرداد با اعلام وصول تقاضای پرسش ۸۰ نماینده از رئیس جمهور گفته بود حسن روحانی یک ماه فرصت دارد تا در مجلس حضور یافته و به پرسش‌های پنج‌گانه نمایندگان پاسخ دهد.

حسن روحانی ضمن حضور در مجلس شورای اسلامی باید درباره «عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز»، «استمرار تحریم‌های بانکی»، «عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری»، «رکود اقتصادی شدید چند ساله» و «افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی» به نمایندگان مجلس شورای اسلامی توضیح بدهد.

اکنون حسن روحانی در حالی این طرح پرسش را خارج از چهارچوب قانون اساسی و در زمان نامناسب دانسته است که هر پنج محوری که او باید به آنها پاسخ دهد از ضعف‌های اساسی عملکرد دولت وی به شمار می‌رود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیش از یک سال است تلاش دارند حسن روحانی را برای پاسخگویی به صحن مجلس شورای اسلامی بیاورند اما آنطور که گفته می‎شود لابی دولت در مجلس شورای اسلامی و تلاش علی لاریجانی که از حامیان جدی روحانی به شمار می‎رود مانع از موفقیت نمایندگان شده بود.

حسن روحانی که تلاش می‎کرد دُم به تله نمایندگان ندهد اکنون در شرایطی مجبور شده در صحن علنی مجلس حضور یابد که وضعیت اقتصاد کشور در بحرانی‌ترین شرایط ممکن بسر می‌برد. این در حالیست که با اجرایی شدن بخشی از تحریم‌های اقتصادی در هفته جاری و بخش دیگر در ابتدای نوامبر ۲۰۱۸ این بحران تشدید خواهد شد.

حسن روحانی قرار بود روز سه‌شنبه دوم امرداد در گفتگوی ویژه خبری با مردم سخن بگوید که این برنامه ناگهان لغو شد. روزنامه آفتاب یزد درباره علت لغو برنامه ویژه خبری روحانی نوشت «تصمیم روحانی برای لغو این گفتگوی تلویزیونی در لحظات آخر گرفته شده و حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی دولت حسن روحانی از مخالفان اصلی این گفتگوی تلویزیونی بوده است. آشنا به روحانی گفته تنها باید زمانی در این شرایط با مردم رو در رو سخن بگوید که اطلاعات و داده‌هایش کامل بوده و برای انتقادها و حل مشکلات پیش روی دولت راه حلی ارائه دهد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy