Saturday, Aug 11, 2018

صفحه نخست » "اردوغان که با همه دنیا درافتاده، میگوید که با آمریکا به مرحله غیرقابل بازگشت رسیده است"

erdogan_081118.jpgرادیو اسرائیل - رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، که او را سلطان ترک می نامند، اکنون به طور قاطع و مصمم با ایالات متحده، و رهبر آن کشور دونالد ترامپ درگیر شده و کار به تهدیدهای شدیداللحن و حتی جنگ بازرگانی کشانده شده است.

ولی پرسش آن است که آیا اردوغان می تواند در این کشاکش دوام آورد و از پای در نیاید؟ بسیاری از ناظران ابراز تردید می کنند و بر این باورند که دیکتاتور ترکیه ممکن است این نبرد را ببازد و کشور خود را با مشکلات اقتصادی و سیاسی جدی تری روبرو سازد.

اردوغان تهدید کرده که اگر ایالات متحده به فشار خود علیه وی ادامه دهد، ترکیه به دنبال یافتن هم پیمانان دیگر برخواهد آمد. ولی آگاهان می گویند که این، یک تهدید توخالی است. زیرا تنها حکومت هایی که اردوغان می تواند آن ها را شریک آینده خود بداند، دولت روسیه و حکومت اسلامی ایران هستند که مسلما قدرت و توان ایالات متحده و کشورهای اروپایی را ندارند و به ویژه آن که نخواهند توانست ترکیه را از نظر اقتصادی زیر چتر حمایت خود قرار دهند - زیرا، هم ایران و هم روسیه، کشورهایی هستند که خود به کمک مالی دیگران نیاز دارند.

علاوه براین، صادرات ترکیه به ایالات متحده و کشورهای غربی، ده برابر معاملات آن با روسیه و ایران است. از سوی دیگر، محصولاتی که در ترکیه تولید می شود، نیاز ایران را بر آورده نمی کند، زیرا کم و بیش شبیه همان محصولات و فرآورده های ایرانی است.

اعلام جدایی اردوغان از ایالات متحده، نخستین تاثیر خود را در لیر، یعنی واحد پول ترکیه آشکار ساخته که ده ها درصد از ارزش خود را از دست داده است.

اردوغان که او را به خاطر ماهیت دیکتاتوری حکومتیش، سلطان نام نهاده اند، تا کنون با کشورهای زیادی از درِ نزاع درآمده و روابط ترکیه را با بسیاری از کشورهای جهان بحرانی ساخته است. مناسبات آنکارا با اورشلیم نیز در هفته های اخیر دوباره بحرانی شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا فشار بر ترکیه را افزایش داد ودر دستوری تعرفه واردات فلزات از ترکیه را دو برابر کرد.

او در توییتری که جمعه ۱۹ مرداد مرداد منتشر کرد گفت: مجوز دو برابر شدن تعرفه فولاد آلومینیوم وارداتی از ترکیه را صادر کرده است امری که تنش میان واشنگتن و آنکارا را تشدید میکند.

آسو شیتدپرس گزارش داده است لیر ترکیه که روند کاهش شدید ارزش خود را طی می‌کند با توییتر رئیس جمهوری آمریکا کاهش بیشتری یافته است.

اختلاف بر سر ادامه بازداشت یک کشیش آمریکایی است. آمریکا از آنکارا خواسته بود که یک کشیش زندانی در ترکیه را آزاد کند و تهدید کرده بود اگر این کشیش از حصر خانگی آزاد نشود ترکیه را تنبیه می کند.

آندرو برانسون کشیش ۵۰ ساله آمریکایی که بیش از دو ده است در ترکیه زندگی می کند در اکتبر ۲۰۱۶ به اتهام کمک به کودتای نافرجام تیر ۹۵ در ترکیه بازداشت شد. وی

در صورت محکومیت می‌تواند با حکم حداکثر ۳۵ سال زندان روبه رو شود.

پرزیدنت ترامپ پیشتر هشدار داده بود که اگر برانسون آزاد نشود آمریکا تحریم‌های بزرگی را علی آنکارا اعمال خواهد کرد.هشداری که با تحریم دو عضو دولت ترکیه عملی شد.

دونالد ترامپ در توییتر روز جمعه خود گفته است: تعرفه آلومینیوم حالا ۲۰ درصد و تعرفه فولاد ۵۰ درصد می شود.

وی همچنین نوشته است روابط ما با ترکیه در این زمان خوب نیست در حال حاضر هر دلار آمریکا تقریبا بیش از ۶ لیر ترکیه رسیده است.

روابط آمریکا و ترکیه همچنین بر سر آنکه آنکارا گفته است: خود را متعهد به اجرای تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران نمی داند دچارتنش است.

ترکیه که عضو ناتواست پیش‌تر گفته بود:خرید پدافند هوایی است اس ۴۰۰ روسیه را در نظر دارد کهبا مخالفت آمریکا و دیگر اعضای ناتو مواجه شد.

اردوغان مدتی است که برای آمریکا و اتحادیه اروپا ناز میکند و دهن کجی می کند می گوید تحریم های ایران را قبول ندارد به روسها بسیار نزدیک شده است.با این سیاست زیان های بسیار دیده و ارزش پولش در برابر دلار پایین می آید.

اردوغان هم میخواد از مزایای غرب استفاده کند و هم برای آمریکا رجز بخواند.و هم رهبری جهان اسلام را به دست داشته باشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy