Wednesday, Aug 15, 2018

صفحه نخست » روحانی: ۳۰ درصد مسأله خزر حل شده، سهم روسیه ۱۷ درصد است

Rouhani.jpgایرنا - رییس جمهوری گفت: پس از بیست و چند سال مذاکره در موضوع دریای خزر، شاید ۳۰ درصد مسأله را تا امروز حل و فصل کردیم و حل بقیه مسایل، باقی مانده است.
۳۰ درصد مسأله خزر حل شده و مذاکرات ادامه دارد
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهار داشت: بیش از ۲۰ سال است که مذاکره درباره مسایل دریای خزر بین پنج کشور ساحلی آن جریان دارد. بخشی از مسایل را حل کردیم و بخشی از مسایل هم باقی مانده است.
رییس دولت دوازدهم تاکید کرد: کشورهای شمالی دریای خزر بر سر بخشی از مسایل توانستند با هم توافق کنند.
روحانی خاطرنشان کرد: روسیه که روزی بخش اعظم دریای خزر را متعلق به خود می‌دانست، امروز به سهم ۱۷ درصدی از این دریا اکتفا کرده است.

وی یادآور شد: بر سر تقسیم قسمت شمالی دریای خزر و زیربستر آن کشورهای روسیه، قزاقستان و آذربایجان با هم توافق کردند و سهم روسیه ۱۷ درصد از مجموع دریا شد.
رییس جمهوری تصریح کرد: در قسمت جنوب دریا، بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان هنوز مسایلی وجود دارد. با آذربایجان توافقات خوبی داشتیم که در حال اجرا شدن هستند، اما هنوز بخشی از این مسایل حل نشده است.
روحانی ادامه داد: در اجلاس اخیر خزر، یکی دو مسأله بسیار مهمی که مایه نگرانی ایران و خیلی از کشورهای دیگر بود نیز حل و فصل شد که مهم ترین آنها مسأله امنیت در دریای خزر بود.
وی با بیان این که در این مذاکرات و توافق حاصل از آن در بخش امنیت ملی دستاورد بسیار بزرگی داشتیم، خاطرنشان کرد: توطئه آمریکایی‌ها و حتی ناتو این بود که در ساحل آب‌های خزر حضور یابند و سربازانشان آنجا پیاده شوند و پوتین سربازان آنها و ناوچه، هلی‌کوپتر و پایگاه‌هایشان به ساحل این دریا برسد.
رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: در این توافق ایجاد پایگاه نظامی و حضور شناورهای خارجی در دریای خزر ممنوع و توافق شد که هر کشتی که بخواهد در این دریا سیر کند، حتماً باید تحت پرچم یکی از پنج کشور ساحلی باشد.
روحانی با یادآوری این که توافق کردیم سرزمین هیچ کشوری نمی‌تواند علیه کشور ساحلی دیگر مورد بهره‌برداری قرار گیرد، گفت: همچنین توافق کردیم که ایران باید امتیازات خاصی برای خط مبدأ ساحلی خودش بگیرد و تا ۱۵ مایل از خط مبدأ، دریای سرزمینی ایران و تا ۱۰ مایل بعد، منطقه ماهیگیری اختصاصی است.
وی افزود: بر اساس این توافق همچنین کشتی‌های ایران می‌توانند، در سراسر این دریا رفت و آمد کنند و می‌توانیم از ظرفیت‌های بندری، گردشگری و اقتصادی این دریا استفاده و بهره‌برداری کنیم.
رییس جمهوری با یادآوری این که پس از بیست و چند سال مذاکره، شاید ۳۰ درصد مسأله را تا امروز حل و فصل کردیم و حل و فصل بقیه مسایل، باقی مانده است، تصریح کرد: باید مذاکرات را ادامه دهیم، چرا که راهی جز این وجود ندارد؛ باید با گفت و گو و مذاکره مسایل را حل و فصل کنیم.
روحانی با بیان این که با عراق هم باید مذاکره کنیم تا مسایل باقیمانده حل و فصل شوند، اظهار داشت: مسایل بین دو کشور هنوز تمام شده نیست. مسأله اسرا و آزادگان البته برای ما بسیار اهمیت داشتند. وی یادآور شد: بازگشت آزادگان کشورمان در مرداد سال ۶۹ و مسایل و حوادث قبل آن نکته بسیار مهمی را به ما می‌آموزد؛ این که در یک تقابل و مبارزه و تلاش برای دفاع از کشورمان در برابر تجاوز، حتماً یک قدرت نمی‌تواند مسأله را پایان ببخشد.

تکمیل می شود...

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy