Tuesday, Aug 21, 2018

صفحه نخست » رونمایی از نخستین هواپیمای جنگی ساخت ایران

رادیو زمانه، خبرگزاری‌های داخلی گزارش داده‌اند که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی از برخی طرح‌ها و محصولات صنایع نظامی ایران از جمله از اولین جنگنده شکاری و آموزشی ساخت ایران با نام «کوثر» رونمایی کرد. پیش از این امیر حاتمی، وزیر دفاع اعلام کرده بود که چهارشنبه ۳۱ مرداد به مناسبت روز «صنعت دفاعی» از نخستین جنگنده شکاری ساخت ایران رونمایی خواهد شد. اکنون حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی یک روز زودتر از موعد از این جنگنده رونمایی کرده است.

002.jpg

003.jpgنیروی هوایی جمهوری اسلامی تاکنون جنگنده‌های روسی یا جنگنده‌های آمریکایی که ایران پیش از انقلاب خریده بود را به کار گرفته است. وزارت دفاع پنج سال پیش اعلام کرده بود که یک جنگنده رزمی با نام «قاهر ۳۱۳» تولید کرده. مسئولان جمهوری اسلامی پس از رونمایی از این هواپیما در مصاحبه‌ها و گزارش‌های متعددی گفتند که قاهر ۳۱۳ از قدرتمندترین هواپیماهای جنگی جهان با مدرن‌ترین امکانات و قابلیت‌ها است که توانایی رقابت با پیشرفته‌ترین هواپیماهای نظامی دنیا را دارد. اما کارشناسان خارجی اعلام کردند که «قاهر ۳۱۳» چیزی جز یک ماکت پلاستیکی نیست. سپس سیمای جمهوری اسلامی تصاویری از پرواز این هواپیمای جنگی را نشان داد اما به زودی معلوم شد که آن تصاویر مربوط به پرواز یک هواپیمای کنترل از راه دور بوده است. در واکنش به این خبر، رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی تصاویری از جنگنده «قاهر ۳۱۳» بر فراز دماوند را منتشر کردند که آن هم معلوم شد یک فتوشاپ ساده بوده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرده‌اند که جنگنده رزمی «کوثر» به عنوان نخستین جنگنده شکاری محصول ایران، از معماری یکپارچه، رادار پیشرفته، ناوبری دقیق و سامانه نقشه متحرک هوشمند برخوردار است و می‌تواند سلاح‌هایی را که در اختیار دارد با دقت به هدف بزند و به این ترتیب در زمره جنگنده‌هایی با سامانه‌های اویونیک و کنترل آتش نسل ۴ قرار می‌گیرد. همچنین اعلام شده که این هواپیما در دو نوع تک کابین و دوکابین قابل تولید بوده که نوع دو کابینه علاوه بر قابلیت رزمی، برای آموزش خلبان در مرحله پیشرفته نیز کاربرد دارد.

سایت دماوند: جمهوری اسلامی بالاخره موفق شد کپی هواپیمای نیم قرن پیش آمریکا را تولید کند!

دماوند، ۵۵ سال پس از آنکه نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی ایران، هواپیماهای جنگنده پشتیبانی نزدیک اف-۵ را از ایالات متحده آمریکا تحویل گرفت، جمهوری اسلامی توانست با موفقیت! کپی این هواپیما را تولید کند.

در تصویر زیر، عکس بالا هواپیمای موسوم به کوثر ساخت جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد که با تبلیغات فراوان و توسط حسن روحانی از آن رونمایی شد و عکس زیرین هم هواپیمای اف-۵ در اختیار نیروی هوایی ایران را که بیش از نیم قرن پیش وارد کشور شد نشان می‌دهد که حتی رنگ‌آمیزی آن هم تفاوتی با مدل قدیمی ندارد.

20180821_111512-1024x1024.jpg

البته هنوز و در عمل مشخص نیست این هواپیما چه توانایی‌هایی دارد.

گفتنی است که کشورهای اطراف ایران اغلب به پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگی روز دنیا مجهزند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy