Thursday, Aug 23, 2018

صفحه نخست » پیام صوتی جدید رهبر داعش

baqdadi_082318.jpgرادیو فردا - پیام صوتی تازه‌ای منتشر شده که گفته می‌شود از سوی رهبر گروه «حکومت اسلامی» است. در این پیام از نفرات و حامیان داعش خواسته شده با وجود شکست‌های اخیر به حملات خود در سراسر جهان ادامه دهند.

این پیام صوتی ۵۴ دقیقه است و «فرقان»، بخش رسانه‌ای گروه، ۳۱ مرداد ماه آن را منتشر کرده‌است.

در بخشی از پیام صوتی منسوب به بغدادی، این ادعا مطرح شده که ایالات متحده در «بدترین وضعیت ممکن در طول حیاتش» قرار دارد و مسکو در حال رقابت با واشینگتن برای نفوذ در منطقه خاورمیانه است.

رهبر داعش از شورشیان، به خاطر تسلیم شدن به نیروهای دولتی سوریه در مناطق جنوبی آن کشور، انتقاد کرده، آن‌ها را «خائن» نامیده و از آن‌ها خواسته به گروه حکومت اسلامی بپیوندند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در این پیام صوتی گفته شده ادلب در حال سقوط است و نیروهای دولتی و روسیه به‌زودی کنترل آن را به دست می‌گیرند. ادلب مهم‌ترین منطقه تحت کنترل شورشیان سوری‌ست، اما علاوه بر حملات نیروهای دولتی به آن، گزارش‌های مختلفی از درگیری‌های داخلی و نیز نبردهای مرگبار میان «حکومت اسلامی» و دیگر گروه‌ها در آن، منتشر شده‌است.

طی ماه‌های گذشته برخی گزارش‌ها و اظهارات در مورد مرگ بغدادی منتشر شد که هیچ یک از موارد به‌طور رسمی تائید نشده‌اند. چنان‌چه رسما تائید شود پیام فعلی از آن بغدادی‌ست، عملا گزارش‌های مربوط به کشته شدن او اعتبار خود را از دست می‌دهند.

محل دقیق حضور بغدادی نیز نامشخص است. مقام‌های ایالات متحده و عراق، اسفند ماه دو سال پیش، گفته بودند بر این باور هستند که خلیفه خودخوانده گروه «حکومت اسلامی»، نفرات خود را در نبرد موصل رها کرده و جایی در بیابان‌ پنهان شده‌است. در آن زمان دولت بغداد و هم‌پیمانانش، در گرماگرم نبرد برای بازپس‌گیری مهم‌ترین شهر تحت کنترل داعش در عراق بودند.

بغدادی دو هفته پس از آغاز عملیات آزادسازی موصل پیامی منتشر کرد و از نفرات خود خواست با «کافران» بجنگند و «خون آنان را همچون نهر بر زمین جاری کنند».

در مهر ماه ۹۶ گروه موسوم به «حکومت اسلامی» فایلی صوتی تازه‌ای منتسب به ابوبکر بغدادی منتشر کرد.

گروه داعش در حدود ۹۰ درصد از مناطقی که در خلیفه خودخوانده‌اش تحت تسلط داشت را از دست داده‌است. رسانه تبلیغاتی و خبرپراکنی گروه موسوم به حکومت اسلامی در تیر ماه گذشته گفته بود پسر بغدادی، در جریان نبردی در حمص، غرب سوریه، کشته شده‌است.

نام اصلی رهبر داعش ابراهیم عواد ابراهیم علی محمد البدری‌ است. او زاده سال ۱۹۷۱، احتمالا در نزدیکی سامرا در عراق است. پس از حمله آمریکا به عراق، فعالیت‌های مسلحانه خود را با کمک به تشکیل گروه «جیش اهل سنت» آغاز کرد. به «شورای مجاهدین» پیوست، گروهی که بعدا نام خود را به «دولت اسلامی عراق» و در سال ۲۰۱۳ به «دولت اسلامی در عراق و شام» تغییر داد و بغدادی به عنوان «خلیفه» آن انتخاب شد. او در سال ۲۰۱۴ در مسجد النوری موصل ادعای خلافت کرد؛ واپسین باری که آشکارا دیده شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy