Tuesday, Aug 28, 2018

صفحه نخست » واکنش وزیر امور خارجه آمریکا به اظهارات فرمانده جدید نیروی دریایی سپاه

pompeo_082718.jpgایران اینترنشنال - نخستین اظهارات فرمانده جدید نیروی دریایی سپاه پاسداران علیرضا تنگسیری درباره حضور ایران در تنگه هرمز با واکنش وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو روبرو شده است.

علیرضا تنگسیری، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه فرمانده نیروی دریایی سپاه در مشهد گفته بود که، «تنگه هرمز به طور شبانه‌ روزی رصد شده و حضور ناوها و تمامی شناورهای نظامی و غیرنظامیی طبق قوانین بین‌المللی کنترل می‌شوند. »

او همچنین گفته بود که ایران بر خلیج فارس اشراف کامل دارد.

ساعاتی پس از انتشار سخنان تنگسیری، پمپئو در توییتی نوشت: «جمهوری اسلامی ایران تنگه هرمز را کنترل نمی کند. هرمز یک آبراه بین‌المللی است. آمریکا با همراهانش برای اطمینان از آزادی عبور‌و‌مرور و جریان تجاری در آبراه‌های بین‌المللی همکاری خواهد کرد.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

پمپئو پیشتر نیز درباره نقش ایران در وضعیت تنگه هرمز اخطار داده و گفته بود که: « همه کشورهای جهان باید درک کنند ایالات متحده به حفظ خطوط حمل و نقل و صادرات نفت به تمام نقاط جهان پایبند است. آمریکا چندین دهه به این موضوع متعهد بوده است و ما به این تعهد ادامه خواهیم داد.»

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تنش‌های بین تهران و واشنگتن بر سر تنگه هرمز افزایش یافته‌است. پس از اعلام آمریکا مبنی بر تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، رییس‌جمهور ایران حسن روحانی در جریان سفری به سوئیس در تیرماه گفته بود: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند، آن‌ها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود؛ اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید». بسیاری ازاین تحلیلگران و رسانه‌های جهان، این اظهارات حسن روحانی را معادل تهدید تلویحی جمهوری اسلامی برای بستن تنگه هرمز قلمداد کردند.

تنگه هرمز مهمترین گذرگاه تجارت نفت بین‌الملل است. براساس برآورد شرکت وورتکسا (Vortexa) که تحلیل‌کننده بازار نفت است، در سال گذشته میلادی نزدیک به ۱۷/۲ میلیون بشکه نفت روزانه از تنگه هرمز منتقل شده است. این رقم تنها در نیمه اول سال جاری ۱۷/۴ میلیون بشکه بوده است.

علاوه بر ایران، بیشتر نفت کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و عراق و همچنین تمامی گاز صادراتی قطر که بزرگترین صادرکننده گاز جهان است، از این تنگه به دنیا صادر می‌شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy