Tuesday, Aug 28, 2018

صفحه نخست » نیکی هیلی: توافق هسته‌ای با ایران هرگز قابل اصلاح نبود

nikki_haley.jpgرادیو فردا ـ نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل می گوید که توافق اتمی با ایران موسوم به برجام «هرگز قابل اصلاح نبود» و افزود: «شما می‌توانید این توافق را بهتر کنید ولی نمی‌توانید آن را به یک توافق خوب تبدیل کنید».

نیکی هیلی که روز سه‌شنبه ششم شهریور همراه با برایان هوک، سرپرست گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، در نشست «بنیاد دفاع از دمکراسی» شرکت کرده بود، گفت که ایران بخشی از چالش وسیع دولت دونالد ترامپ در زمینه منع اشاعه هسته‌ای در میان دشمنان آمریکاست.

وی با اشاره به برنامه هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ اظهار داشت: «به کره شمالی نگاه کنید. ببینید چطور فشار می‌آوریم تا آنها را متوقف کنیم. ما نمی‌توانیم ایران را متوقف کنیم (در صورتی که به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند). روس‌ها چنین کاری کردند، چینی‌ها نیز به سلاح هسته‌ای دست یافتند. ما در هر برهه‌ باید از آمریکا دفاع کنیم».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۸ اردیبهشت امسال از برجام خارج شد و اواسط مرداد نیز بخشی از تحریم‌های معلق شده تهران در نتیجه این توافق را بار دیگر اجرایی کرد.

مرحله دوم تحریم‌ها که شدیدتر خواهد بود قرار است از ۱۳ آبان امسال اجرایی شود.

نماینده دائم آمریکا با انتقاد از پرداخت پول به ایران در زمان دولت باراک اوباما، اظهار داشت: «وقتی شما میلیون‌ها دلار پول نقد می‌دهید و آنها آزمایش موشکی بالستیک خود را متوقف نمی‌کنند، به فروش سلاح پایان نمی‌دهند و به حمایت از تروریسم ادامه می‌دهند، من آنها را یک کره شمالی دیگر می‌بینم».

خانم هیلی تاکید کرد: «وقتی به آنها کمک کنید و آنها به رفتار بد خود ادامه دهند، به کسی هم پاسخگو نباشند، روزی از راه می‌رسد که درباره ایران همان‌طور صحبت می‌کنیم که اکنون درباره کره شمالی حرف می‌زنیم».

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

این مقام آمریکایی تصریح کرد که «با ادامه برجام ایران تبدیل به کره شمالی می‌شد» و امکان اصلاح این «توافق بد» وجود نداشت.

وی می‌گوید این تنها آمریکا نیست که توافق هسته‌ای با ایران را «معیوب» می‌داند، «صادقانه بگویم سایر کشورها که طرف دیگر توافق با ایران بودند پیش من آمدند و گفتند "ما در جریان هستیم. شما درست می‌گویید. ولی از آنجا که همه از این توافق خوش‌شان می‌آید، و امضای آنها پای برجام است و ناچارند بگویند که موفق بوده است، لذا با آن کنار آمده‌اند».

نماینده آمریکا گفت که طرف‌های مذاکره با ایران «نمی‌خواهند اذعان کنند که اشتباه کرده‌اند، هرچند که نیت‌شان درست بود».

پنج کشور روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان اعلام کرده‌اند که به برجام پایبند بوده و از خروج آمریکا از این توافق انتقاد کرده‌اند.

به رغم اینکه بسیاری از شرکت‌های مهم اروپایی به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا از بازار ایران خارج شده‌اند، ولی اتحادیه اروپا گفته که در صدد ارائه مشوق‌هایی به تهران برای ماندن در برجام است.

به رغم گذشت ماه‌ها، این وعده هنوز عملی نشده است و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز دوشنبه در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش، تهدید کرد که «اگر در زمینه تضمین کانال‌های مالی و پولی، نفت، بیمه و حمل و نقل، آینده برنامه اجرایی اروپا روشن نباشد»، جمهوری اسلامی «اقدامات دیگری را خواهد داشت».

وی در این زمینه توضیح بیشتری نداد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy