Thursday, Aug 30, 2018

صفحه نخست » رویترز: عملیات سایبری جمهوری اسلامی با استفاده از ۱۱ زبان

BF9B4E90-56F1-4957-8584-C6A9438DAD36.jpegالعربیه.نت فارسی

خبرگزاری رویترز چهارشنبه ۲۹ اوت، در گزارشی تحقیقی نوشته است که ابعاد فعالیت‌های سایبری ایران برای تاثیر بر افکار عمومی جهان، فراتر از چیزی است که گمان می‌رفت؛ به گونه‌ای که ایران، شبکه‌ای چند جانبه از پایگاه‌های الکترونیک با هویت‌های مجهول و همچنین حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف را با ۱۱ زبان، مدیریت می‌کند.
فیس‌بوک و شماری دیگر از شرکت‌ها هفته گذشته گزارش دادند تعداد زیادی از حساب‌ها در پایگاه‌های الکترونی‌‎شان، بخشی از پروژه ایران برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی در کشورهای مختلف است.
رویترز در گزارش تحقیقی خود، ده پایگاه دیگر علاوه بر ده‌ها حساب جعلی در شبکه‌های اجتماعی همچون یوتیوب، اینستاگرام و فیس‌بوک کشف کرد.
شرکت امنیت سایبری که مقر آن در ایالات متحده آمریکا است، نتایج تحقیقات رویترز را بازبینی و سپس علام کرد سایت‌ها و حساب‌های کاربری که در شبکه‌های اجتماعی کشف شده، بخشی از حساب‌های کاربری «اتحادیه جهانی رسانه‌های مجازی» (IUVM) بود که برخی از آن‌ها توسط شرکت‌های فیس‌بوک، توئیتر و آلفابت، بسته شد.
IUVM محتوای رسانه‌های ایرانی و دیگر رسانه‌های متحد با دولت تهران را از راه شبکه جهانی اینترنت بازنشر می‌کند و در اکثر مواقع، منبع اصلی اطلاعات خود همچون خبرگراری فارس و شبکه المنار وابسته به حزب‌الله لبنان را پنهان می‌کند.
خبرکزاری فارس، شبکه المنار و دیگر نمایندگان حکومت ایران، واکنشی به این گزارش رویترز نشان نداده‌اند. اما هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هفته گذشته، اتهام‌های مطرح شده درباره اقدام‌های تهران به منظور تاثیرگذاری بر افکار عمومی را رد و آن را «سخیف» توصیف کرد.

شبکه‌های اجتماعی و حساب‌های جعلی مرتبط با ایران

بنا بر این گزارش، شبکه وسیعی از اطلاعات گمراه کننده، روش مجموعه‌های وابسته به ایران در استفاده از شبکه‌های اجتماعی به منظور تاثیر بر کاربران، افزایش فعالیت‌های جیوسیاسی آن‌ها و میزان دشواری اقدام شرکت‌های تکنولوژی در حمایت از دخالت‌های سیاسی از راه پایگاه‌هایشان را نشان می‌دهد.
هیئت منصفه دادگاهی در ایالات متحده، 12 روس را به اتهام نفوذ در مجموعه‌های سیاسی در انتخابات سال 2016 میلادی آمریکا، محکوم کرد. مسئولان آمریکایی می‌گویند روسیه که این اتهامات را رد می‌کند، ممکن است تلاش کند در انتخابات نوامبر آینده کنگره نیز مختل کند.
بن نیمو عضو برجسته آزمایشگاه تحقیقات جنایی الکترونیکی وابسته به شورای آتلانتیک که پیشتر عملیات گمراه کننده در فیس‌بوک را فاش کرده بود هم گفت شبکه IUVM حکم عملیات سایبری ایران را نشان می‌دهد.

نیو افزود: «شبکه IUVM بلندگویی است که در حوزه وسیعی به سود پیام‌های بین‌المللی ایران فعالیت می‌کند».
این مساله میزان سهولت راه اندازی عملیاتی برای تاثیر از راه اینترنت را نشان می‌دهد، حتی اگر میزان مهارت پایین باشد. عملیات ایران بر کمیت استوار بود و نه کیفیت، البته برای چند سال بدون مانع ادامه داشت.

تحقیقات دیگر

شرکت توئیتر اعلام کرده است: «کمتر از 100 حساب کاربری تعلیق شده که شمار کل‌شان به 770 حساب می‌رسد و بیشترشان در ایالات متحده فعالند، در پیام‌های خود برای ایجاد چند دستگی تلاش می‌کنند».
شرکت گوگل از اظهار نظر در این باره خودداری کرد اما حساب کاربری IUVM را تعلیق کرد.
IUVM به ایمیل‌های ارسالی از خبرگزاری رویترز برای اظهار نظر درباره این مسائل، خودداری کرده است. با این جود این سازمان، اهداف خود را مخفی نمی‌کند. اسناد موجود در سایت Iuvm.org ارگان اصلی سازمان IUVM می‌گوید که مقر آن در تهران است و هدف اصلی خود را «مقابله با طغیان دولت‌های غربی» عنوان کرده است.
سازمان IUVM از شبکه خود در سایت‌های مختلف از جمله یوتیوب، خدمات اخبار فوری؛ فروشگاه‌های اپلیکیشون تلفن همراه و شبکه‌های تصویری کمدی، برای توزیع برنامه‌های رسانه‌های دولتی ایران و دیگر رسانه‌های پشتیبان نظام تهرام استفاده می‌کند.
IUVM در شبکه خود، اطلاعات را به چند زبان شامل انگلیسی، فرانسوی، عربی، فارسی، اردو، پشتون، روسی، هندی، آذربایجانی، ترکی و اسپانیایی منتشر می‌کند. پس از آن این اطلاعات، به وسیله مجموعه‌ای از پایگاه‌های رسانه‌ای دیگر که هفته گذشته FireEye آن‌ها را به عنوان پایگاه‌های تحت مدیریت ایران که خود را بع عنوان پایگاه‌های آمریکایی یا بریتانیایی محلی معرفی کرده بودند، بازنشر می‌شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy