Wednesday, Sep 5, 2018

صفحه نخست » محمدرضا زائری ممنوع‌المنبر شد

zaeri_090518.jpgایران وایر - «محمدرضا زائری»، صاحب امتیاز و مدیر مسوول ماهنامه «خیمه» و روحانی منتقد برخی سیاست‌های نظام در یادداشتی در توییتر و صفحه اینستاگرام، از ممنوع‌المنبری خود خبر داد.

به گزارش اعتمادآنلاین، محمدرضا زائری صبح سه شنبه 13 شهریور در توییتر خود نوشت که برنامه سخن‌رانی‌ و برنامه تلویزیونی‌اش لغو شده ‌‌است.

او در صفحه اینستاگرام خود هم خبر داد که گویا از منبر «امام حسین» منع شده ‌است.

زائری منتقد نسبت به برخی سیاست‌های نظام است که اخیرا هم در جریان بازداشت دخترانی که رقص خود را در اینستاگرام به نمایش گذاشته بودند، واکنش‌های تندی نشان داد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا زائری طی یادداشتی در واکنش به خبر ممنوع‌المنبر شدنش نوشته است: «در طول ماه‌های گذشته بارها افرادی از من پرسیده‌اند که آیا به خاطر حرف‌هایت تحت فشار قرار نمی‌گیری؟ و من سکوت را ترجیح داده‌ام. نگفته‌ام که چه گونه سال گذشته نشریه‌مان بی‌صدا تعطیل شده، نگفته‌ام که ماه‌های اخیر در یک مؤسسه فرهنگی مشغول بوده‌ام و به شکل غیرمستقیم عذرم را خواسته‌اند، نگفته‌ام که دستور رسیده کتاب‏خانه تخصصی امام حسین و عاشورا را تخلیه کنیم!»

وی افزوده است:« حالا کار به جایی رسیده که در آستانه ماه محرم، جلوی سخن‏رانی دینی و منبر مذهبی‌ام را گرفته‌اند و هرچه فکر می‌کنم، ادامه این سکوت و تحمل را روا نمی‌بینم.»

او توضیح داده است:«صبح مسؤولان هیأت‌هایی که در دهه اول محرم قرار بود بروم، تماس گرفتند و گفتند که تحت فشار هستند برای لغو سخن‏رانی‌های من! بعداز ظهر تهیه‌کننده برنامه تلویزیون زنگ زد و با ناراحتی گفت ضبط برنامه شما را لغو کرده‌اند! عصر هم مسؤول هیأتی که برای دهه دوم به آن ها قول داده بودم، تماس گرفت و عذرخواهی و اظهار ناراحتی!»

زائری نوشته است:«در همه این سال‌ها از جمهوری اسلامی دفاع کرده‌ام و در مقابل همه پرسش‌های تلخ و نقدهای تند گفته‌ام که مشکل از رفتارهای فردی است اما می‌بینم همین افراد، یکی یکی آن قدر حجم رفتارهای فردی‌شان زیاد شده که دیگر جایی برای دفاع باقی نمی‌گذارد! »

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

این روحانی گفته است:«40 سال قبل قرار بود "احسان طبری" و "آریانپور بیایند" و در "دانشکده الهیات" مارکسیسم را تدریس کنند و اکنون در چهلمین سالگرد انقلاب، من از روضه‌خوانی و منبر امام حسین منع می‌شوم!»

او دلیل این برخورد را سخنانی که در مورد «حجاب اجباری» بیان کرده است، می داند: «این که در سال‌های قبل گفته‌ام گرچه حجاب ضروریِ دین و واجب شرعی است، اما حجاب اجباری در دین نیامده است و جالب این که به خوبی می‌دانند بعد از آن تذکر، دیگر به قناعت شرعی در این باره چیزی نگفته و ننوشته‌ام. خودشان مکالمات مرا شنود می‌کنند و از همه چیزم خبر دارند و به خوبی می‌دانند که فعالیت سیاسی نمی‌کنم، اهل هیچ حزب و جریانی نیستم و با مخالفان نظام رابطه‌ای ندارم. از همه چیزم خبر دارند و می‌دانند آن چه در خصوصی‌ترین جلسات می‌گویم، با آن چه در فضای مجازی می‌نویسم، یکی است.»

زائری گفته است: «تا امروز به مزاح می‌گفتیم آزادی بیان هست اما آزادی پس از بیان...، امروز ظاهراً دوستان همان آزادی بیان را هم قائل نیستند! آیا همین آدم اگر دزدی و اختلاس می‌کرد، طوری نبود؟ یا اگر مشغول خرید و فروش سکه، صادرات نفت یا واردات خودرو بود، اشکالی نداشت؟»

او ابراز امیدواری کرده است از «لغزش» و «جدایی» مصون بماند.

به نوشته شفقنا، محمدرضا زائری از جمله روحانیون و سخن‏رانانی است که صراحت لهجه و توجه او به نکات مهم اجتماعی به خصوص در مورد جوانان، او را چهره ای سرشناس کرد.

بنابراین گزارش، زائری در گفت‌و‌گوهایش به نقد صریح بسیاری از مسایل می پرداخت و به همین دلیل یک بار در سال ۱۳۹۳ نیز ممنوع التصویر شد. اما سابقه ممنوع المنبری برای این روحانی وجود ندارد و اساساً ممنوع المنبری یک اتفاق نادر در میان روحانیون است که درباره کم تر روحانی رخ داده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy