Saturday, Sep 8, 2018

صفحه نخست » سه زندانی سیاسی اعدام شدند

zaniar_Loghman_Moradi_Hosseinpanahi.jpg

رامین حسین‌پناهی، زانیار و لقمان مرادی اعدام شدند

خبرگزاری هرانا - سحرگاه امروز، "زانیار مرادی"، "لقمان مرادی" و "رامین حسین پناهی" سه زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷، "زانیار مرادی"، "لقمان مرادی" و "رامین حسین پناهی" سه زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.

گفتنی است که طی روزهای گذشته این سه زندانی جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بودند.

خبرگزاری فارس با اعلام خبر اعدام این سه زندانی مدعی شد که "این افراد از اشرار مسلح ضدانقلاب بودند که با انجام اقدامات نظامی و تروریستی در غرب کشور موجبات ناامنی و داغدار شدن برخی خانواده‌ها را فراهم آورده بودند".

لازم به یادآوری است که روز جمعه ۱۶ شهریور‌ ۱۳۹۷، خانواده‌های زانیار و لقمان مرادی به درخواست مسئولان زندان با این دو زندانی که در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند ملاقات کردند.

برادر زانیار مرادی در این خصوص به گزارشگر هرانا گفته بود "شب ۱۵ شهریور ماه ۹۷، شخصی که خود را وابسته به زندان رجایی شهر کرج معرفی می‌کرد با خانواده‌های ما (خانواده‌های زانیار و لقمان مرادی) تماس گرفت و از ما خواست برای ملاقات با این دو زندانی فردا به زندان مراجعه کنیم. ما نیز بلافاصله عازم زندان رجایی شهر شدیم بلکه بتوانیم خبری از سرنوشت این دو عضو خانواده بگیریم. من و پدر لقمان توانستیم با زانیار و لقمان ملاقات داشته باشیم. زانیار به من گفته از سه روز پیش بنا بر خواسته اطلاعات (احتمالا وزارت اطلاعات) به سلول انفرادی منتقل شده‌اند هر چند از علت انتقالشان خبر ندارند اما احتمال می‌دهند برای اجرای حکم اعدام منتقل شده باشند برای همین از صبح همان روز دست به اعتصاب غذا زده‌اند. "

صالح نیکبخت وکیل مدافع این دو زندانی نیز به گزارشگر هرانا گفته بود: "زانیار و لقمان مرادی متهم هستند که در سال ۱۳۸۸ اقدام به کشتن ۳ نفر سلفی کردند. آنها تحت فشار مجبور می‌شوند که اعتراف دروغین کنند و گفته بودند اسلحه‌ای که با آن کشتار را انجام داده‌ایم انداختیم در قسمت نیزار دریاچه مریوان که عمق آن قسمت ۲ تا ۵ متر بیشتر نیست. سپس آنها را به علت وضعیت خاص منتقل می‌کنند به تهران و نزد قاضی صلواتی زانیار و لقمان محاکمه می‌شوند. در این دادگاه که وکیل دیگری وکالت این دو را بر عهده داشت به اتهام محاربه از طریق قتل ۳ نفر به اعدام محکوم می‌شوند. این در حالی است که به پرونده قتل رسیدگی و قتل اثبات نشده بود.

با توجه به این موضوع تا زمانی که قتل آن ۳ نفر به دست زانیار و لقمان ثابت نشود، محاربه‌ای که بر مبنای آن به اعدام محکوم شده‌اند نیز ثابت نمی‌شود. به این دلیل آنها آن زمان این حکم را ناقص اعلام کردند و اساسا با درخواست خودشان اول باید اثبات شود قتل به دست این دو جوان صورت گرفته یا خیر. بعد از گذشت بیش از ۹ سال از وقوع آن حادثه نمی‌توانند الآن یک‌دفعه آنها را به انفرادی منتقل کنند و حکم اعدامشان را اجرا کنند. با این حال سوابق این‌گونه انتقال به سلول انفرادی و همچنین درخواست از خانواده برای ملاقات نگران‌کننده است و بنده از دیشب تا الآن در نگرانی به سر می‌برم".

لازم به یادآوری است، زانیار و لقمان مرادی در حالی به اتهام قتل فرزند امام جمعه مریوان به اعدام محکوم شده‌اند که این اتهام بارها از سوی این دو زندانی رد شده است. پرونده زانیار مرادی که به همراه پسرعمویش لقمان مرادی به اعدام محکوم شده است، به دلیل وجود نقایصی در پرونده همواره مورد نقد نهادهای مدافع حقوق بشر بوده است.

این دو زندانی کرد محبوس در زندان رجائی شهر کرج روز چهارشنبه اول دی‌ماه ۱۳۸۹، به حکم قاضی صلواتی در دادگاه شعبه ۱۵ انقلاب تهران، با اتهام عضویت در "کومله" و دست داشتن در قتل پسر امام‌ جمعه مریوان در شامگاه ۱۴ تیر ۱۳۸۸ به اعدام محکوم شده‌اند. این در حالی است که این دو زندانی بارها اعلام کرده‌اند زیر فشارها و تهدیدها مجبور به پذیرفتن قتل شده‌اند.

پیشتر در اردیبهشت‌ماه ۹۶، زانیار و لقمان مرادی با نگارش نامه‌ای سرگشاده خطاب به افکار عمومی، ضمن ارائه جزئیات آخرین تحولات پرونده خود بر موضوع شکنجه‌های اعمالی بر آنان و سناریوسازی دستگاه امنیتی تأکید کردند.

همچنین حسین احمدی نیاز از اجرای حکم اعدام موکلش رامین حسین پناهی در روز جاری خبر داد و افزود: "ما وکلای آقای رامین پناهی (مازیار طاطایی، حسین احمدی نیاز، عثمان مزین) هیچ گونه اطلاعی نداریم اما از منابع موثق اطلاع دادند که حکم اجرا شده است".

این وکیل دادگستری طی روز گذشته درخصوص آخرین وضعیت پرونده رامین حسین پناهی به هرانا گفت: "هیچ تماسی با خانواده رامین جهت انجام آخرین ملاقات گرفته نشده است. رامین وضعیت خوبی ندارد و از نظر ما احتمال اجرای حکم رامین در هفته پیش رو وجود دارد. ما هر کاری توانسته‌ایم برای رامین انجام داده‌ام اما متأسفانه هیچ کاری از لحاظ قضایی نمی‌توان انجام داد. در واقع تمام راه‌ها و درهای قضایی بسته شده است.

پیشتر تیم وکلای رامین حسین پناهی به لحاظ در خطر بودن اجرای حکم اعدام موکل خود با نگارش نامه‌ای سرگشاده از رییس قوه قضاییه درخواست کردند تا اجرای حکم اعدام وی فورا متوقف شود.

لازم به یادآوری است رامین حسین پناهی در تاریخ ۲۶ دی‌ماه سال گذشته در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق بغی" محاکمه و به اعدام محکوم شد، حکم اعدام این زندانی سیاسی اواخر فروردین‌ماه سال جاری توسط دیوان عالی کشور نیز تائید و سپس به واحد اجرای احکام ابلاغ شد.
حسین احمدی نیاز وکیل مدافع رامین حسین پناهی در خردادماه سال جاری از رد درخواست اعاده دادرسی این زندانی محکوم به اعدام خبر داده بود.

لازم به ذکر است، رامین حسین پناهی در تاریخ ۲۲ مردادماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شد که باگذشت زمان مشخص شد وی بدون ارائه دلیل خاصی به زندان رجایی شهر کرج منتقل‌شده است.

این زندانی سیاسی از ۵ شهریورماه سال جاری با دوختن لب‌هایش دست به اعتصاب غذا زده بود و هرانا به تازگی گزارشی از آخرین وضعیت او در سلول انفرادی منتشر کرده بود.

همچنین در روزهای اخیر ویدیویی با تاریخ ضبط حدود ۱۰ روز پیش از رامین حسین پناهی در فضای مجازی منتشر شده است که او تلاش می‌کند از فرصت کوتاهی که در زندان به دست آورده استفاده کند، او در این ویدیو که در ادامه می‌آید بر بیگناهی خود تاکید می‌کند و اتهامات دستگاه امنیتی علیه خود را رد می‌کند:

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy