Sunday, Sep 9, 2018

صفحه نخست » واکنش‌ها به حمله به مقر «حزب دمکرات کردستان» در عراق

kurdistan.jpgرادیو فردا - دولت اقلیم کردستان عراق، حمله موشکی منسوب به سپاه پاسداران به مقر حزب دمکرات کردستان، و نیز استفاده از خاک این اقلیم برای انجام حملات در کشورهای همسایه را محکوم کرده‌است. مقام‌های رسمی ایران هنوز واکنشی به وقایع نشان نداده‌اند.

به گزارش خبرنگار رادیو فردا در عراق، حملات موشکی و گلوله‌باران مقر حزب دمکرات کردستان، که مصطفی مولودی هدایت آن را برعهده دارد، بامداد شنبه، هنگام برگزاری جلسه کمیته مرکزی این تشکل مخالف جمهوری اسلامی صورت گرفت.

خبرگزاری «تابناک» در گزارشی گفته است «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شش فروند موشک زمین به زمین» مقر حزب دمکرات کردستان را هدف قرار داده‌است. تابناک می‌گوید این حملات از «پایگاهی در نزدیکی ارومیه» انجام شده‌است.

برخی دیگر از خبرگزاری‌های دولتی و نیمه‌دولتی در ایران نیز حملات را به نقل از رسانه‌های دیگر بازتاب داده‌اند. مقام‌های رسمی و نظامی جموری اسلامی هنوز واکنشی مستقیم به این گزارش‌ها نشان نداده‌اند.

ساعاتی پس از این وقایع دولت اقلیم کردستان عراق بیانیه‌ای صادر کرد و در آن «حملات هوایی جمهوری اسلامی علیه دفاتر سیاسی حزب دمکرات کردستان» را محکوم کرد. در این بیانه استفاده از خاک اقلیم برای انجام حملات به کشورهای همسایه نیز «غیر قابل قبول» و موجب ایجاد بی‌ثباتی در این منطقه توصیف شده‌است.

بنا بر گزارش رسانه‌های کـرد، دولت اقلیم خواسته است تا به قوانین آن احترام گذاشته شود و این منطقه به میدان رقابت تبدیل نشود.

آن‌طور که شبکه کردستان۲۴ خبر داده‌است شمار کشته‌شدگان حملات ۱۴ نفر و شمار زخمی‌ها دست‌کم ۴۰ نفر عنوان شده‌است. یک کمیسیون حزب دمکرات کردستان گفته شماری از اعضای کمیته مرکزی، از جمله کرمی مهدوی، ابراهیم ابراهیم، نسرین حداد، رحمان پیروتی و سهیلا قادری کشته شده‌اند. نام سه تن از پیش‌مرگه‌های کردستان عراق نیز در میان کشته‌شدگان این بیانیه است.

شبکه تلویزیونی «رووداو» گزارش داده است که فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق، در بیانیه‌ای که دفترش منتشر کرده «عمیقا ابراز اندوه و نگرانی» کرده‌است. آقای معصوم گفته «استفاده از بیش از اندازه از زور، جایگزینی موثر برای گفت‌وگوهای صلح‌، نیست». رئیس‌جمهوری عراق در عین حال «از دستگاه رهبری جمهوری اسلامی ایران ستایش کرده‌است که تاثیر گشودن باب گفت‌وگو و درک نیروهای ملی در تامین منافع مردم و کشورهای همسایه ایران را درک می‌کند».

بنا بر گزارش‌ خبرگزاری دولتی «ایرنا» ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران نیز گفته این حمله موشکی در واکنش به اقدامات اخیر حزب دمکرات کردستان در شهرهای مریوان و اشنویه، انجام گرفته‌است. آقای دباغ افزوده «تاکنون هیچ خبر رسمی و موثقی از طرف حکومت اقلیم و جمهوری اسلامی به من نرسیده است و تمام اطلاعات من از رسانه‌هاست».

از سال ۱۳۹۵ به این سو، پس از آنکه احزاب کرد مسلح مخالف جمهوری اسلامی خبر از به‌کارگیری نیروهای نظامی خود در «در سطحی وسیع‌تر » و در «بیشتر نقاط» خاک کردستان ایران دادند، درگیری‌ها میان نیروهای آن‌ها و سپاه پاسداران افزایش یافته است.

جمهوری اسلامی از گروه‌های مسلح مخالف خود در استان‌های غربی ایران از جمله احزاب مسلح کـرد، با عنوان «گروه‌های تروریستی» و یا «ضد انقلاب» نام می‌برد. این گروه‌ها هدف از درگیری مسلحانه با جمهوری اسلامی را «دفاع از حقوق کردها» توصیف می‌کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy