Friday, Sep 14, 2018

صفحه نخست » یکی از خبرنگاران آمدنیوز توسط دولت ترکیه بازداشت و به ایران بازگردانده شد

amadNews_091318.jpgآمدنیوز - آرش شعاع شرق» روزنامه‌نگار تحت حمایت سازمان ملل متحد و خبرنگار «آمدنیوز» ساکن ترکیه، در بهمن‌ماه ۱۳۹۶ توسط دولت این کشور بازداشت و پس از مدتی به ایران منتقل شده است.

یک مقام مطلع در دادگستری استان گیلان که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگویی با خبرنگار «آمدنیوز» اعلام کرده است که «آرش شعاع شرق» روزنامه‌نگار تحت حمایت سازمان ملل متحد، در ۱۶ بهمن‌ماه سال ۹۶ در کشور ترکیه بازداشت و به ایران منتقل شده است.

این منبع مطلع می‌گوید: سازمان امنیت ترکیه آقای «شعاع شرق» را بازداشت کرده است.

اطلاعات مربوط به «آرش شعاع شرق» پس از هک کامپیوتر «سام محمودی سرابی» سردبیر سابق این رسانه توسط نهادهای اطلاعاتی ایران، در بهمن‌ماه ۹۶ در کانال امنیتی «زم کیست» منتشر شد. نهادهای امنیتی پس از هک کامپیوتر و ورود به کانال «آمدنیوز»، ضمن پاک‌سازی آرشیو تلگرامی این رسانه، برخی از اطلاعات محفوظ در کامپیوتر را سرقت و در کانال مذکور منتشر کردند. هم‌چنین بسیاری از چت‌ها و اسناد مربوطه نیز با الهام از مدل‌های مرسوم، توسط برنامه‌ی فتوشاپ طراحی و به عنوان ارتباط «آمدنیوز» با عربستان، سازمان مجاهدین خلق، آمریکا و اسراییل منتشر شد تا با سناریوهای بعدی، قیام دی‌ماه ۹۶ مردم ایران به این کشورها منتسب شود.

این منبع آگاه می‌افزاید: آقای «شعاع شرق» پس از بازداشت در ۱۶ بهمن‌ماه ۹۶، مدت ۲۵ روز را در بازداشتگاه کشور ترکیه به سر برد و سپس به زندان ارومیه، اردبیل و نهایتا زندان لاکان رشت منتقل گردید.

«شعاع شرق» پس از انتقال به زندان رشت، ۹۴ روز را در زندان انفرادی به سر برد که طی این مدت ممنوع‌الملاقات و تماس بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، خانواده‌ی آقای «شعاع شرق» تحت فشارهای فزاینده‌ی امنیتی برای عدم انتشار این خبر قرار دارند. آنان تهدید شده‌اند در صورت انتشار این خبر، فرزندشان در زندان کشته و تعدادی از افراد خانواده نیز تحت تعقیب امنیتی قرار خواهند گرفت.

بر اساس گزارش منبع آگاه دیگری در دادسرای عمومی و انقلاب رشت، آقای شعاع شرق نهایتا با شکایت مدعی‌العموم، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و پلیس فتا به اتهام «توهین به رهبری»، «افساد فی‌الارض»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «تشویق افراد به خرابکاری و اقدام علیه نظام» با فشار وزارت اطلاعات به اعدام محکوم شده بود که با رایزنی‌های مختلف و امعان نظر رئیس دادگاه، حکم وی به ده‌سال و یک ماه حبس تغییر پیدا کرد.

«آرش شعاع شرق»، از روزنامه‌نگاران گیلانی است که فعالیت رسانه‌ای خود را از سال ۱۳۸۶ به‌عنوان خبرنگار، عضو تحریریه و سردبیری با روزنامه‌های محلی، سایت‌های خبری و سپس نشریات سراسری آغاز کرد. وی به دلیل فعالیت‌های مطبوعاتی پیش‌ از این نیز بر پایه شکایت «غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» نماینده اصلاح‌طلب رشت و «زین‌العابدین قربانی» امام جمعه‌ی فاسد پیشین این شهر، به چندین سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود که این محکومیت موجب ایجاد کمپین اینترنتی «نه به‌ شلاق روزنامه‌نگاران» توسط وی گردید.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy