Friday, Sep 14, 2018

صفحه نخست » سایت خاک رنج، رضا معینی و ایرج مصداقی؛ ف. م. سخن

F9CB3BC1-7A04-4593-882F-6DAF22AAC535.jpegدر برنامه ی ویدئویی «دقایقی با سخن» که به محسن سازگارا اختصاص داشت، اشاره ای کردم به سایت «خاک رنج» و کار بزرگی که در معرفی محل دفن کشته شدگان دهه ی شصت انجام می دهد.

بعد از پخش این ویدئو، صحبت هایی داشتم با جناب ایرج مصداقی و رضا معینی گرامی. دو شخصیتی که نام شان به نام کشته شدگان و زندانیان آن سال ها گره خورده، و امکان ندارد یادی از آن دوران بشود و نام این دو شخصیت مطرح نگردد.

نکاتی که این دوستان به من گوشزد کردند بسیار دردناک بود. هرگز تصور نمی کردم که کشتار دهه ی شصت بتواند به نوعی مورد سوء استفاده قرار گیرد و این موضوعِ مقدس هم تبدیل به توپِ بازی در عرصه ی «سیاست بازی»های روزمره شود.

دهه ی شصت برای من از چنان والایی و احترامی برخوردار است که هرگز تصورم به «سیاست بازی» کشیده شدن آن نمی رفت. یکی از محاسن و شاید معایب تکروی در عرصه سیاسی نویسی و دور از جماعت سیاست باز بودن همین در خیالاتِ خود خوش بودن و جایگاه محترمان را محترم داشتن و جایگاه «پَست ان» زمانه را بی ملاحظه عیان کردن است.

رضا معینی را از نزدیک ندیده ام ولی برایم سمبلی از رنج زندانیان و خانواده های زندانیان است.

ایرج مصداقی را هم از نزدیک ندیده ام ولی برایم سمبلی از تلاش و کوشش خستگی ناپذیر برای زنده و در خاطره ی جمعی مردم نگه داشتن واقعیت ها و جزییات آن روزهای دهشتناک است.

نه این که کس دیگری جز این دو نفر حق ورود به عرصه ی تحقیق و بررسی آن سال ها نداشته باشد، ولی اگر مشاهده شود که تازه واردان این عرصه، اشاره ای به تلاش این دو و حاصل کار آن ها نکرده اند و در جهتی نادرست گام برداشته اند، در درستی کار آن ها باید تردید کرد.

آن چه مصداقی و معینی در باره ی «عدالت برای ایران» گفته اند و نوشته اند می توان در سایت «بیداران» و مطالب و برنامه های ویدئویی ایرج مصداقی مشاهده کرد.

من از این ماجرا و کشیده شدن پای قربانیان دهه ی شصت به «سیاست بازی» ها و سوء استفاده ها چنان دلگیر و آزرده ام که اصلا نمی خواهم وارد جزییات این موضوع بشوم.

تنها کاری که می توانم بکنم این است که از بازیگران سیاسی بخواهم این یک مورد را به سیاست بازی و سوءاستفاده ی سیاسی آلوده نکنند. راه برای نان خوردن و نام آوردن بسیار است و پرداختن به آن ها آسان. با این همه رابطه و آشنایی، درهای بسیاری بر روی سیاست بازان باز است. لطف کنند این یک مورد را برای دردکشیدگان آن روزگار دست نخورده و ناآلوده باقی بگذارند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy