Saturday, Sep 15, 2018

صفحه نخست » علم الهدی: فرمان رهبری درباره موضوعات اقتصادی لگدمال شد

Alam-al-Hoda21.jpgرادیو فردا: امام جمعه مشهد دلیل ورود مجلس خبرگان رهبری به موضوعات اقتصادی را عدم توجه به دستورات رهبر جمهوری اسلامی دراینباره دانست و گفت که «فرمان رهبر لگدمال شده و پشت پا انداخته» شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، احمد علم الهدی در خطبه های روز ۲۳ شهریور، منتقدان ورود مجلس خبرگان رهبری به موضوعات اقتصادی را «افراد ناآگاه» خواند.

وی اضافه کرد: «وظیفه اصلی خبرگان صیانت از رهبری است. وقتی رهبری در مسئله اقتصادی و معیشتی مردم مطالبه دارد و امر می‌کند و در عرصه‌های مختلف، فرمان رهبر لگدمال شده و پشت پا انداخته می‌شود، این وظیفه خبرگان است در مطالبه امر رهبری قیام کند».

یک روز پیش از این سخنان علی‌اکبر گرجی، معاون پیگیری اجرای قانون اساسی در معاونت حقوقی رئیس جمهوری، گفته بود که مجلس خبرگان رهبری « هیچ صلاحیتی برای نظارت بر دیگر قوا ندارد» نشده است.

در همین حال علی مطهری، نایب رییس مجلس، بیانیه نشست مجلس خبرگان رهبری را نشانه آن دانسته بود که این مجلس «به کلی از مسیر قانونی خود خارج شده و وارد حوزه اختیارات مجلس و دولت شده است».

وی تاکید کرده بود:«ورود به موضوع بازار ارز و سکه چه ارتباطی با وظایف این مجلس دارد؟ حال که مجلس خبرگان به وظیفه اصلی خود نمی‌پردازد بهتر است از برگزاری اجلاس‌های خود که موجب استهلاک بیت المال است صرف نظر کند».

«رسیدگی به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم» از جمله موارد دستورکار نشست مجلس خبرگان رهبری در روزهای ۱۳ و ۱۴ شهریور بود و در سخنان احمد جنتی رییس مجلس و بیانیه پایانی این نشست از عملکرد دولت در حوزه‌های اقتصادی انتقاد شده است.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، وظیفه مجلس خبرگان رهبری انتخاب رهبر و نظارت بر عملکرد او ست؛ با این حال این مجلس تاکنون گزارشی در این باره ارائه نکرده و در عوض، درباره اکثر موضوعات سیاسی بیانیه صادر کرده است.

در همین حال مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز پیش از نشست مجلس خبرگان رهبری در نامه‌ای از اعضای این مجلس خواسته بود به جای «مدح و ستایش» رهبر جمهوری اسلامی، از وی درباره سیاست‌های سه دهه اخیر کشور که ایران را به شرایط فعلی رسانده، سوال کنند.

امام جمعه مشهد در بخش دیگری از سخنان خود گفت:«آنچه امروز در کشور ما مشکل ایجاد کرده، مشکلات اقتصادی نیست بلکه عملیات روانی هم در مسئله سکه و هم ارز است».

وی اضافه کرد:«طلا در سبد هزینه یک خانواده چه جایگاهی دارد که مردم همه زندگی و کسبه همه معاملات خود را بر اساس قیمت سکه بنا کنند».

آقای علم الهدی خطاب به مردم نیز گفت که «شما نباید سوژه عملیات روانی شوید و نباید خانه‌های خود را پر از اموال کنید و یا بدون نیاز ماشین بخرید».

امام جمعه مشهد پیش از این نیز شرکت کنندگان در تجمع‌های اعتراضی مرداد ماه را نکوهش کرده وگفته بود که «به خاطر پایین افتادن شکم نباید مقابل نظام بایستید».

انتشار گزارش‌ها درباره احتمال خروج آمریکا از برجام قیمت دلار را افزایش داد و، به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، از زمان خروج آمریکا از برجام در روز ۱۸ اردیبهشت نیز ارزش پول ملی ایران بیش از ۱۴۰ درصد کاهش یافته است.

با این حال نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی دلیل مشکلات اقتصادی ایران را نه تحریم‌های آمریکا، بلکه عملکرد «ضعیف» دولت و همچنین به گفته آنان «سوء استفاده افراد سودجو» می‌دانند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy