Sunday, Sep 16, 2018

صفحه نخست » نظامی گری سپاه و نقدی بر مواجهه دولت تدبیر و دکتر مهاجرانی با آن، هژیر عطاری

4159.jpgدر روزهای اخیر ، سپاه پاسداران با افتخار هر چه تمام از شلیک موشکهای فاتح خود از پایگاه هایی در آذربایجان غربی واصابت موشکها به اهداف مربوطه در عمق خاک عراق ، در ناحیه اقلیم کردستان با استفاده از پهبادهایی که در ارتفاعات منطقه در حال پروازند گزارش تهیه می کند وسپس صداوسیما دربخشهای مختلف خبری باعناوینی مثل حمله تلافی جویانه،عملیات پیشدستانه،عزم جمهوری اسلامی برای برچیدن پایگاه های گروه های تروریستی و غیره اقدام به پخش این گزارش می نماید.

از سوی دیگر مسابقه ای درگرفته است بین مقامات نظامی و امنیتی و متاسفانه حتی بخش وزارتی مربوطه در دولت تدبیر و امید ، یعنی سخنگوی وزارت امور خارجه که بد نیست به قسمتی از آنها اشاره کنیم:

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی : " در سال٧٥ مسئولان کردستان عراق و همچنین مسئولان حزب دموکرات کردستان به صورت کتبی تعهد دادند که در ایران دست به هیچ‌گونه عملیاتی نزنند اما با تحریک آمریکایی‌ها عهد و پیمانشان را شکستند و دست به اقدامات تروریستی زدند.پس از این اقدامات و تحرکات چندین بار تذکراتی به آنها داده شد و حتی مسئولان اقلیم کردستان نیز تذکراتی به این گروه دادند که متاسفانه گوشی برای شنیدن آن نداشتند لذا اینگونه اقدامات آنها برای ما قابل تحمل نبود.واقعیت آن است که مسئولان اقلیم کردستان و دولت عراق باید این افراد را که مجرم هستند تحویل جمهوری اسلامی دهند و اگر نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند حداقل باید این افراد و گروه‌ها را از کشورشان اخراج کنند. اگر اقدامات این گروه‌ها و افراد ادامه یابد اتفاق اخیر می‌تواند تکرار شود و پاسخ موشکی اخیر ما حق دفاع از خود بود و اجازه نمی‌دهیم این نا امنی‌ها ادامه یابد . "

دریادار علی شمخانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی : "پاسخ موشکی اخیر به اقدامات ناامن‌ساز یک گروهک تروریستی در منطقه اقلیم کردستان عراق، رویکردی است که در پاسخ به هرگونه تهدیدی اعمال خواهد شد. " ایشان در بخش دیگری از سخنان خود اضافه فرموده اند که "دوران بزن‌ در رو" در عرصه جهانی پایان یافته و جمهوری اسلامی به هرگونه اقدام خصمانه علیه کشور، "پاسخ ۱۰ برابری" می‌دهد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران : "اقدامات گروه‌های مسلح کرد مخالف به ویژه حمله به نیروهای مرزی، نیروهای مسلح ایران را ناچار کرد که اقدامی تلافی‌جویانه، بازدارنده و حتی بر اساس برخی اطلاعات موثق دریافت شده اقدامی پیش‌دستانه انجام دهند ."

شاه بیت واکنشها اما توییت عطا الله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات ومنتقد دست به عصای فعلی نظام در خارج از کشور است که فیلم حمله موشکی اخیر را از اینستاگرام سردار قاسم سلیمانی به اشتراک گذاشته اند که در آن ایشان با زیر نویس عربی بر روی فیلم میفرمایند : "جمهوری اسلامی اراده برخورد دارد و اگر کسی پایش را از گلیم خودش درازتر کند با او چنین برخوردی خواهد کرد . "

اینکه مقامات نظامی - امنیتی وابسته به بخش سخت قدرت و سرداران سپاه پاسداران ، فریادهای جاهلانه در عرصه سیاست خارجی و به خصوص منطقه ای سر دهند و برخلاف تمام اصول و موازین حقوق بین الملل اقدام تجاوز کارانه خود در حمله موشکی به خاک کشور همسایه را با هر منطقی که دارند موجه جلوه دهند ، نه بار اول است و نه آخرین بارشان خواهد بود . سال هاست که قسمت نظامی - امنیتی قدرت در جمهوری اسلامی از این دست اقدامات و اظهارات بی موقع و بی منطق در سیاهه اعمالشان کم نداشته اند وبا واژه ای همانندگسترش"عمق استراتژیک" سعی در توجیه آن داشته اند . سیاست کلان جمهوری اسلامی در تمام سالهای پس از یازدهم سپتامبر و قرار گرفتن در "محور شرارت" این بوده است که به هر نحوی امریکا و متحدانش را در کشورها اطراف ، به نحوی درگیر تروریسم ، گروه های تندرو تکفیری و جبهه های مقاومت داخلی نماید ، به صورتی که فرصتی برای رهایی از باتلاق منطقه و رسیدن نوبت به جمهوری اسلامی برای آنها فراهم نشود . اسم این استراتژی را گذاشته اند گسترش عمق استراتژیک و پشتوانه ایدئولوژیک آن را نیز هلال شیعی می نامند . اینکه در این راه چند میلیون نفر آواره شوند،چند صد هزار نفر کشته شوند،میلیون ها تن مجروح و معلول ودر معرض آسیب باشند و منطقه ای بزرگ و حساس از جهان ، هر روز گرفتار خشونت و جنگ های نیابتی و مستقیم باشد و میلیاردها دلار از ثروت کشور صرف این ایده شود و اقتصاد کشور در شرف سقوط و فروپاشی داخلی قرار گیرد احتمالا مباحثی است که در مقایسه با وجوب حفظ نظام اسلامی اساسا قابل طرح نیست.

در مورد این استراتژی و پشتوانه های مذهبی و ایدئولوژیک آن بایستی به تفصیل نوشت و موضوع را مورد واکاوی قرار داد اما در اینجا به این تناقض اشاره میکنم که از قدیم الایام باب بود که جاهل در امر جاهلانه ثابت قدم و یک رای بود . نمی شود به کشور همسایه موشک شلیک کرد ، برای حزب الله در لبنان و انصار الله در یمن و حشدالشعبی در عراق در حالی که دولت قانونی مستقر دارند موشک و سلاح ارسال نمود ، در سرتاسر اروپا و افریقا و امریکا هسته های تروریستی برای نبرد نامتقارن ایجاد کرد ، در هر کشوری اقدام به ترور و یا طراحی حمله تروریستی نمود و بعد ناله سر داد که چرا امریکا به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تسلیحات و جنگ افزار های نظامی می فروشد و جمهوری اسلامی را به عنوان معضل امنیتی فرامنطقه ای معرفی می نماید . دیگر نمی شود مدعی باشید که جمهوری اسلامی ایران آغاز گر هیچ جنگی در دوران چهل ساله خود نبوده و فقط در مقام دفاع از خویش به توسعه توانمندی های نظامی پرداخته است .

در این بین هم نوایی وگردش به سمت نظامی گری کور ، آن هم توسط دولت تدبیر و امید حسن روحانی که با شعار تنش زدایی در منطقه و صلح با جهان به روی کار آمد نیز حکایتی پر زخون دیده است.گردش به راست روحانی در عرصه داخل و غنودن به آغوش استراتژی های مخوف سپاه در عرصه بین المللی و منطقه ای همانند تهدید به بستن تنگه هرمز در صورت قطع صادرات نفت ایران توسط امریکا ، تیر خلاصی است که روحانی در مغز جامعه مدنی ایران می چکاند . کسی از اهداف حسن روحانی برای این همه تغییر مسیر ورویه آگاه نیست اما جناب حقوقدان باید بدانند که آنچه انجام میدهند جز از ریشه کندن ستون های اعتباری جامعه مدنی ، که آبروی خود را در سال های ٩٢و ٩٦ برای ایجاد اقبال عمومی به سوی او خرج نمودند اثر دیگری نخواهد داشت ؛ البته ایجاد این اقبال نیز با هدف بهبود استراتژی تنش زدایی در منطقه و جهان و دور کردن سایه جنگ و تحریم از کشور بود که در غیر این صورت ، از ابتدا شخصیتی همچون حسن روحانی نمی توانست نامزد مطلوب اصلاح طلبان و طرفداران جنبش سبز باشد . روزهای سخت هنوز در پیش هستند و ایشان باید در یاد داشته باشند که اگر باد بکارید قطعا طوفان درو خواهید کرد . ای کاش از سرنوشت مرادتان در عرصه سیاسی درس بگیرید که وقتی برای کسب قدرت بیشتر و باقی ماندن در عرصه سیاست به مردمان سرزمین تان و وعده های انتخاباتی تان پشت می کنید سرنوشتی بهتر از مرگ مشکوک و پر طعنه همانند آقای هاشمی در انتظارتان نخواهد بود که این عروس هزار داماد ، مقرر نبود بلای جان کسی مثل هاشمی باشد که با قصه گویی و قیام و قعود تصنعی و فرمالیته ، رفیقی را به قدرت رساند که گمان داشت تا آخر عمر چون موم به کف اش باشد اما بلای جانش شد . ای کاش از آیت الله منتظری درس بگیرید که هیچ کس در ساختار جمهوری اسلامی به قبضه قدرت و رهبری از ایشان نزدیک تر نبود ، اما حاضر به خیانت و سکوت و صبوری در برابر انحرافات و قتل عام ٦٧حتی برای مدتی کوتاه نشد وبه وظیفه انسانی و متشرعانه از نگاه خودش عمل کرد و از جانشینی رهبری برکنار گردید اما در" سمت مردم " باقی ماند.رمز ماندگاری تاریخی همین در "سمت مردم" ماندن است وگرنه سیر تاریخ برنده ها و بازنده ها را با اسلوبی دیگر به جز شم سیاسی خوب و جهت شناسی درست ، در راستای منفعت خواهی شخصی قضاوت خواهد کرد.

سخن آخر با جناب آقای دکتر مهاجرانی و آن عده قلیلی از دوستان که گویا شعفی از موشک پرانی های سپاه بر آنها مستولی شد و صحبت از عملیات موفق وقدرت نظامی کردند.آقای مهاجرانی ، فیلمی که با زیر نویس در توییت خود به آن ارجاع داده بودید در هیچ سیستم معرفتی و عقلانی معنایی به جز تهدید به وسیله قدرت نظامی علی الخصوص برای کشورهای عرب منطقه ندارد.سئوال اینجاست که وقتی به عنوان یک منتقد جمهوری اسلامی هرگونه تغییر با تکیه بر ابزار حمله نظامی یا دخالت کشورهای بیگانه را نفی می کنید ، چگونه نقض حق حاکمیت دولت عراق توسط سپاه و دخالت های آشکار قاسم سلیمانی در راس سپاه قدس در بخش بزرگی از کشورهای منطقه را توجیه خواهید نمود؟ چگونه از این مشی کور نظامیان دچار شعف می شوید بدون این اندیشه که نظامی گری در هر شکل و روشی و بر علیه هر کسی ، مهمترین عامل تضعیف صلح وقدرت جوامع مدنی و قاعده گفتگوست. این استاندارد دوگانه در عرف بین الملل تنها به زیان جنبش مدنی مردم ایران و به سود براندازانی خواهد بود که معتقدند رهایی از مضرات حاکمیت جمهوری اسلامی به هر قیمت و از هر روشی شرط عقل محاسبه گر است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy