Monday, Sep 17, 2018

صفحه نخست » واکنش آمریکا به خبر دیدار فرستاده ویژه ترامپ با قاسم سلیمانی

rumers_091518.jpgصدای آمریکا - ایالات متحد رسما ادعای برخی سایت های خبری درباره دیدار «برت مک‌گورک» فرستاده ویژه آمریکا با قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران را در رابطه با تشکیل دولت جدید عراق از اساس تکذیب کرد.

در روزهای گذشته برخی از سایت خبری نزدیک به سپاه و حکومت ایران مدعی شده بودند فرستاده ویژه ایالات متحده در عراق، با قاسم سلیمانی دیدار داشته است.

چارلز کول، سخنگوی سفارت واشنگتن در بغداد روز یکشنبه ۲۵ شهریور اعلام کرد: گزارش‌های رسانه‌ای در رابطه با دیدار سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و برت مک گورک، فرستاده ویژه آمریکا در عراق و گفت‌وگو در رابطه با تشکیل دولت جدید عراق صحت ندارد.

در توئیت سفارت ایالات متحده در بغداد آمده که این گزارش ها خبر جعلی هستند و چنین ملاقاتی هرگز اتفاق نیفتاده است.

رسانه های ایرانی بعد از تکذیب آمریکا مدعی شدند که روزنامه کویتی ابتدا این خبر را منتشر کرده است. با این حال خبرگزاری فارس و برخی دیگر از رسانه های نزدیک به سپاه پیش از تکذیب آمریکا نوشتند که سه شنبه گذشته به طور محرمانه با برت مک گورک، فرستاده ویژه آمریکا در امور عراق دیدار و طرفین در رابطه با تشکیل دولت جدید عراق و توقف تنش میان ایران و آمریکا در عراق توافق کردند.

موضع آمریکا علیه نقش جمهوری اسلامی در عراق

ایالات متحده بارها به نقش و دخالت ایران در امور عراق معترض بوده است. دولت ترامپ می گوید ایران با حمایت از گروه های تروریستی سعی در بی ثباتی در منطقه خاورمیانه دارد.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

چهارماه است که انتخابات پارلمانی در عراق برگزار شده اما هنوز دولت این کشور تشکیل نشده است. قاسم سلیمانی بارها به عراق سفر کرد تا بتواند بین گروه های شیعه در این کشور اتحاد ایجاد کند.

در هفته های اخیر حامیان مقتدا صدر علیه نفوذ ایران در برخی شهرها از جمله بصره تجمع کرده و به کنسولگری ایران حمله کردند.

در پی ناآرامی های اخیر و حمله به برخی نقاط در بغداد و بصره، واشنگتن روز سه شنبه هفته گذشته، ضمن انتقاد از ایران و نیروهای وابسته به آن در عراق، تهران را مسئول هر حمله احتمالی نیروهای نیابتی اش در عراق علیه منافع آمریکا دانست و هشدار داد ایالات متحده فورا و قاطعانه به آن واکنش نشان خواهد داد.

سخنگوی کاخ سفید با بیان این که، «در چند روز گذشته شاهد حملات مرگ آفرینی در عراق از جمله به کنسولگری ایالات متحده در بصره و سفارت آمریکا در بغداد بوده‌ایم»، گفت: «ایران اقدامی برای توقف این حملات عوامل نیابتی اش در عراق، که از آنها حمایت مالی، آموزشی و تسلیحاتی می‌کند، انجام نداده است.»

برای نخستین بار پس از چند سال، روز جمعه سه گلوله خمپاره در «منطقه سبز» بغداد - منطقه به شدت محافظت شده در پایتخت عراق که مراکز دولتی و بسیاری از سفارتخانه‌ها از جمله سفارت ایالات متحده در آن واقع شده است - فرود آمد، که البته به گفته مقام‌های عراقی تلفات جانی و خسارت مالی به بار نیاورد.

همزمان سه سناتور آمریکاییطرحی را به نام «قانون تحریم نائب‌های تروریستی ایران» ارایه داده اند که عملا بازوهای تروریستی جمهوری اسلامی را در عراق هدف گرفته است.

بر اساس گزارش رویترز، در این طرح در صورت تصویب، دولت آمریکا موظف است تا لیستی از گروه‌های مسلح در عراق که از سوی ایران حمایت تسلیحاتی و نظامی می‌شوند، تهیه کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده، که از ابتدا مخالف توافق اتمی ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی و ایران بود، با این استدلال که تهران با ادامه برنامه موشکی و اقدامات بدخواهانه اش در خاورمیانه روح برجام را نقض می‌کند، هشتم ماه مه از آن خارج شد.

دولت پرزیدنت ترامپ بارها اعلام کرده است که واشنگتن به دنبال تغییر رژیم در تهران نیست و هدف تغییر رفتار حکومت ایران است و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز پس از اعلام خروج کاخ سفید از برجام، شروط ۱۲ گانه برای رسیدن به توافق جدید با تهران را اعلام کرد.

نیکی هیلی پیشتر در چهاردهم شهریور اعلام کرده بود آمریکا قصد دارد همزمان با برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، که قرار است اواخر سپتامبر در نیویورک برگزار شود، نشست ویژه ای را در شورای امنیت درباره ایران به ریاست پرزیدنت ترامپ برگزار کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy