Wednesday, Sep 19, 2018

صفحه نخست » کاهش چشمگیر صادرات برنج باسماتی هند به ایران

rice_091918.jpgایران اینترنشنال - در پی اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بروز موانع در تعامل تجاری بین‌المللی با این کشور، هند نگران است که بزرگترین خریدار برنج باسماتی خود را از دست بدهد.

به گزارش سایت «آی سی آر ای» که اطلاعات سرمایه‌گذاری و تجاری در هند را منتشر می‌کند، پیش‌بینی می‌شود که رشد صادرات برنج باسماتی هند در چهار ماهه اول سال آینده میلادی از۲۳ درصد به ۱۴ درصد سقوط کند.

اطلاعات این منبع نشان می‌دهد که فرآیندهای منفی در برخی مقصدهای صادراتی، بر تقاضای واردکنندگان برنج باسماتی تاثیر منفی داشته و چشم‌انداز رشد را به شدت کاهش داده است.

دیپاک جاتوانی، یکی از سردبیران آی سی آر ای روز چهارشنبه ۲۸ شهریور ماه، به مجله اکونومیک تایمز هند گفت که تغییرات قانونی در میزان قابل قبول استفاده از آفت‌کش‌ها در اتحادیه اروپا باعث شده بود که صادرات برنج باسماتی به اروپا ۵۸ درصد در حجم و۴۰ درصد در ارزش مالی آن کاهش پیدا کند. اما افزایش خرید برنج باسماتی از ایران تا حد زیادی این کاهش خرید از سمت اروپا را جبران کرده بود.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

جاتوانی اضافه کرد:«صادرکنندگان محلی برنج باسماتی اخیرا برای دریافت پول از واردکنندگان ایرانی به مشکل برخورده‌اند.»

او همچنین گفت که اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران ممکن است اساسا تجارت بین ایران و هند را با موانعی مواجه کند. مجموعه شرایط باعث شده است که میزان خرید برنج باسماتی از هند در سال آینده میلادی با حداقل ۲۸ درصد کاهش پیش‌بینی شود.

به گفته جاتوانی، عدم اطمینان از وضعیت تجارت با ایران، یکی از عوامل اصلی پیش‌بینی این کاهش در مجموعه صادرات برنج باسماتی است.

بعد از ایران، عربستان بزرگترین خریدار برنج هندی است که اخیرا و با تصویب قانون کاهش سطح قابل قبول آفت‌کش‌ها، میزان خرید این کشور نیز با کاهش قابل توجهی پیش‌بینی می‌شود. ایران و عربستان مقصد مجموعا ۶۰ تا ۷۰ درصد صادرات هند بوده‌اند. کاهش خرید از این دو کشور تاثیر زیادی بر صادرات برنج هند خواهد داشت.

ایران به علت مشکلات کمبود آب اخیرا در تولید برنج با مشکل مواجه شده است. در ابتدای سال جاری، دولت تولید برنج در خوزستان که سومین تولیدکننده بزرگ برنج، بعد از مازندران و گیلان، در کشور است را ممنوع اعلام کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy