Thursday, Sep 20, 2018

صفحه نخست » عراق سفیر خود را از تهران فراخواند

iraq_091918.jpgرادیو فردا - سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای چهارشنبه ۲۸ شهریور اعلام کرد که سفیر این کشور در تهران به دلیل رفتار «غیر مسئولانه» با شهروندان عراقی به بغداد فراخوانده شده است.

در بیانیه أحمد محجوب آمده است:وزارت امور خارجه عراق از رفتار غیر مسئولانه سفیر عراق در تهران با شهروندان عراقی بسیار متاسف است. ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه (عراق)، به دلیل همین رفتار سفیر (عراق در تهران)، وی را فورا به کشور فراخواند تا ضمن انجام تحقیقات لازم، کلیه اقدامات قضایی درباره این رفتار انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه عراق می‌گوید این وزارت خانه از تمامی سفارتخانه و مراکز دیپلماتیک عراق در دیگر کشورها خواسته است تا در خدمت شهروندان عراقی باشند و به همین دلیل سفارت عراق در تهران نیز می بایست همانند دیگر مراکز دیپلماتیک در خدمت شهروندان عراقی باشد.

این بیانیه جزییات بیشتری در خصوص این رفتار «غیرمسئولانه» راحج صابر عبود الموسوی، سفیر عراق در تهران، با شهروندان عراقی بیان نکرده است.

طی ماه‌های اخیر در پی سقوط چشمگیر ارزش ریال ایران در مقابل دلار به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شمار مسافران عراقی به ایران افزایش یافته است.

در همین حال، محمدمحب خدایی، معاون گردشگری کشور، پیشتر گفته بود که ورود گردشگر از عراق ۹۰ درصد رشد داشته است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

همزمان نیز گزارشهایی درباره حضور مردان عراقی در خوزستان و مشهد و صیغه کردن زنان منتشر شده است.

این در حالی است که وزارت کشور ایران گزارش‌ها درباره سفر گروهی از زائران عراقی به مشهد و خوزستان با هدف دریافت خدمات جنسی و «سوء استفاده از زنان ایرانی» را تکذیب کرد و خواستار «برخورد قاطع قضایی» با منتشر کنندگان این گزارش‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور ایران، اعلام کرد که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، «شایعه سوء استفاده زائران عراقی از زنان ایرانی را تکذیب کرده» است.

حسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ضمن هشدار نسبت به «ایجاد سوءظن و بدبینی» میان ایران و عراق، از مقام‌های مسئول خواست مسئله حضور عراقی‌ها در آبادان و خرمشهر را «همه‌جانبه بررسی و حل» کنند.

در همین زمینه نیز مسئول یکی از دفاتر مسافرتی در عراق و ایران به خبرگزاری ایلنا گفته بود که در حال حاضر «روزی ۱۵۰ هزار نفر از عراقی ها تنها برای خرید مایحتاج روزانه به منطقه آزاد اروند وارد می‌شوند، بازارها را خالی می‌کنند و شب مجددا از مرز به کشور خود بازمی‌گردند.»

مصطفی فتح‌الله‌زاده افزوده بود که این افراد «تنها با انگیزه خرید ارزان مایحتاج روزانه، از بصره و جنوب عراق بدون ویزا حق دارند وارد منطقه آزاد اروند، خرمشهر، آبادان و... شوند و به‌ این‌ صورت به بازارهای این شهرها رفته و در آنجا گوشت، ‌مرغ و حتی نان و نمک روزانه خود را تهیه کنند.»

وی علت افزایش ورود شهروندان عراق به ایران برای خرید را «بی‌ارزش شدن پول ایران» نامیده و گفته بود که در شرایط فعلی «خرید عراقیان [در ایران] به دینار مفت درمی‌آید.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy