Friday, Sep 21, 2018

صفحه نخست » روزنامه هیل: ایران یک آتش افروز مالی را استخدام کرده که اقتصاد به آتش کشیده خود را خاموش کند

hemati_092018.jpgیادداشتی در روزنامه هیل از تایلر استپلتون و سعید قاسمی نژاد

صدای آمریکا - ایران در میانه اوضاع نابسامان اقتصادی و سقوط آزاد ریال، برای بازگرداندن اعتماد عمومی یک رئیس جدید برای بانک مرکزی اش انتخاب کرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، عبدالناصر همتی را جایگزین ولی الله سیف کرد. همتی مانند سیف پیشینه ای طولانی در پولشویی و نقض تحریم های آمریکا دارد. ایالات متحده و دولت های اروپایی نباید فریب این را بخورند که همتی نوعی اصلاح طلب است.

«بانک مرکزی ایران» با سنگینی دهه ها فساد و سوء مدیریت اقتصادی مسئولیتی بسیار دشوار دارد. وزارت دارایی آمریکا در ماه مه ولی الله سیف و کارکنان اش را برای نقش شان در پولشویی از طریق یک بانک عراقی برای حزب الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران تحریم کرده بود. واشنگتن پیشتر حزب الله و نیروی قدس را سازمان های تروریست اعلام کرده است.

بانک مرکزی ایران سابقه ای طولانی در رفتارهای مجرمانه دارد. دولت اوباما در سال ۲۰۱۲ بانک مرکزی ایران را برای تسهیل مبادلات با بانک های کوچکتر به منظور دور زدن تحریم های جهانی هدف تحریم قرار داده بود.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

فساد در بانک مرکزی ایران کل نظام مالی ایران را فاسد کرده است.

عبدالناصر همتی بخش تفکیک ناپذیر این نظام فاسد است. همتی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ مدیرعامل «بانک سینا» و «بانک ملی» بود که هر دو بانک به دلیل تسهیل گسترش جنگ افزار کشتار جمعی، کمک به نیروی قدس و عمل به نیابت از رژیم توسط آمریکا و اروپا تحریم شده بودند. بانک ملی ایران در سال ۲۰۰۷ به طور مشخص برای تسهیل چندین مورد خرید مواد برنامه هسته ای و موشکی ایران تحریم شد.

همتی در حال حاضر رئیس هیات مدیره «بانک آینده» است که ایالات متحده سال ۲۰۰۸ برای اقدام به نیابت از بانک ملی تحریم کرده بود. ایالات متحده در جریان توافق هسته ای «بانک سینا»، «بانک ملی» و «بانک آینده» را از فهرست تحریم هایش خارج کرد، اما این امتیازی صرفا سیاسی بود و دلیلی بر اثبات بیگناهی این بانک ها در رفتارهای غیرقانونی شان در زمان مدیریت همتی نبود.

اتحادیه اروپا سال ۲۰۱۱ همتی را برای نقش او در مقام رئیس بانک سینا که به نیابت از بانک ملی برای پرهیز از تحریم های آمریکا و در گسترش تسلیحات کشتار جمعی برای ایران کار می کرد تحریم کرده بود. حال که آمریکا از برجام خارج شده است، می تواند آزادانه نهادهای درگیر در اقدامات غیرقانونی مالی را مجازات کند.

دولت ترامپ اعلام کرده است از ۱۳ آبان به بعد تحریم مبادلات مالی با بانک مرکزی ایران را از سر خواهد گرفت. همتی به عنوان رئیس بانک مرکزی نقشی اساسی در دور زدن تحریم ها خواهد داشت. او دست کم در این مورد بسیار شایستگی دارد. وزارت دارایی باید با زیر نظر داشتن بانک مرکزی در این باره تصمیم بگیرد که آیا خود همتی مستحق تحریم است. وزارت دارایی، در این صورت، این پیام را می فرستد که بخش بانکی ایران برای سرمایه گذاری خارجی مسموم است و اطمینان حاصل خواهد کرد که دیگر بانک های مرکزی نتوانند بدون تحمل تحریم های بالقوه آمریکا با همتی تعامل کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy