Monday, Sep 24, 2018

صفحه نخست » آسوشیتدپرس: ۴۰ سال بعد از انقلاب؛ سیاستمداران جمهوری اسلامی زیر فشار

AP_092418.jpg-تحقیقات موسسه «ایران پول» در کانادا از سقوط قابل توجه حمایت مردم از روحانی حکایت دارد.
-روحانی می‎توانست به صورت بالقوه یکی از گزینه‎ها برای انتخاب سومین رهبر ایران باشد اما سقوط محبوبیت او موقعیت‎اش را به خطر انداخته.
-جمهوری اسلامی ممکن است با بحران حیات مواجه شده، وضعیت زندگی آقازاده‎ها و رسوایی‎هایی که آشکار شده به خشم مردم افزوده است.

*منبع: آسوشیتدپرس
*نویسنده: جان گمبریل
ترجمه و تنظیم از کیهان لندن
آسوشیتدپرس در گزارشی به بررسی بحران‎های اقتصادی و سیاسی ایران پس از آغاز اعتراضات دی‎ماه سال ۹۶ و به دنبال آن خروج آمریکا از برجام پرداخته و نوشته فساد و اختلاف طبقاتی باعث افول جایگاه حسن روحانی و خشم روزافزون مردم شده است.

نویسنده این گزارش جان گمبریل مدیر بخش خبر آسوشیتدرپرس کشورهای خاورمیانه‎ در مقدمه نوشته «اصولگرایان حسن روحانی را به خاطر شکست در توافق اتمی به شدت تحت فشار گذاشته‌اند، محبوبیت روحانی کاهش پیدا کرده، زن‎ها در خیابان‎ها در اعتراض به حجاب اجباری روسری از سر برمی‎دارند و از خود فیلم می‎گیرند این در حالیست که صدا و سیمای جمهوری اسلامی فقط برگزاری دادگاه‎های متهمین مفاسد بزرگ را گزارش می‎دهد. به سیاست وارونه در ایران خوش آمدید.»

در این گزارش آمده: در آستانه‎ی چهل سالگی انقلاب اسلامی عملکرد دولت روحانی به منتقدان این اجازه را می‎دهد که بیشتر خودنمایی کنند. ایران ۸۰ میلیون جمعیت دارد و اعتراضات بدون رهبری از ابتدای سال [میلادی] در آن آغاز شده است. تحلیلگران این حجم از انتقاد را سوپاپ اطمینانی می‎دانند که فشار را کمتر کند. اما با وجود این انتقادات، محدودیت‎ها همچنان در جامعه‌‏ی دین‌سالار ایران برقرار است و وکلا و فعالین سیاسی در دادگاه‎های غیرعلنی به زندان محکوم می‎شوند.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

خستگی و استیصال مردم دیگر با شکایت و اعتراض برطرف نمی‎شود، خصوصاً وقتی دور دوم تحریم‎های آمریکا در ماه نوامبر آغاز شود.

فائزه هاشمی‎ رفسنجانی دختر علی‌اکبر رفسنجانی رئیس جمهوری اسلامی پیشین در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته اگر اوضاع همینطور پیش برود همه چیز پیچیده‎تر از آنچه هست می‎شود چون مردم بسیار خسته‎اند و صبرشان تمام شده. او می‎گوید فکر نمی‎کند که اکثریت مردم خواستار تغییر رژیم باشند به این خاطر که نگرانند بعد از تغییر رژیم چه خواهد شد اما به هر حال مردم به دنبال خواسته‌‏های خود هستند.

شاید مهمترین فردی که این روزها تحت فشار قرار دارد روحانی است، با وجود پایبندی ایران به توافق اتمی، آمریکا از برجام خارج شد. در واکنش به این تصمیم لحن حسن روحانی نیز تغییر یافت و تهدید به بستن تنگه هرمز کرد. بخشی از این تهدید برای منافع خود روحانی بود. رییس جمهوری ۶۹ ساله‎ی جمهوری اسلامی ایران که خود یک روحانی شیعه است می‎تواند به صورت بالقوه یکی از گزینه‎ها برای انتخاب سومین رهبر حکومت ایران باشد. این خیلی دور از انتظار نیست. علی خامنه‌‏ای رهبر کنونی جمهوری اسلامی قبل از مرگ روح‌‏الله خمینی دو دوره رییس جمهور بوده است.

آلکس وطنخواه، تحلیلگر خاورمیانه می‎گوید، از دید روحانی مهمترین مسئله این است که خود را با ریاست جمهوری در مسیر قدرت قرار دهد به امید رهبری در زمانی که خامنه‎ای ۷۹ ساله بمیرد. اما خشم روزافزون مردمی که ضد روحانی هستند برنامه‌‏های آینده وی را تهدید می‎کند.

تحقیقات تلفنی توسط موسسه «ایران‌پُل» مستقر در تورنتو کانادا از سقوط قابل توجه حمایت مردم از روحانی حکایت دارد.

امیر فرمنش مدیر ایران‌پل می‎گوید در اوت ۲۰۱۵ پس از امضای توافق اتمی او ۸۹ درصد محبوبیت داشت و امروز به حدود ۲۰ درصد رسیده است. درصد خطای این تحقیق حدود سه درصد اعلام شده است.

فرمنش به آسوشیتدپرس می‎گوید: «رییس جمهوری که شعار انتخاباتی او تدبیر و امید بوده، برای سال‎های باقی مانده تحت فشار است که امید وعده داده شده را برگرداند.»

در ادامه این گزارش آمده نشانه‎هایی وجود دارد که دولت متوجه خشم مردم شده است. تلویزیون‎های دولتی دادگاه رسیدگی به فسادهای بزرگ را در هفته‎‏های اخیر به صورت پیگیر پخش می‎کنند. همچنین دست خبرنگاران در بعضی روزنامه‎ها باز گذاشته شده که مسائل بیشتری را مطرح کنند. مثلاً گزارش‎هایی در مورد واردکننده‎های غیرقانونی گوشی تلفن همراه که ارز دولتی استفاده کردند و همچنین مسئله «سلطان سکه» که دو تُن سکه احتکار کرده بود.

در همین گیر و دار تصاویری از آقازاده‎ها منتشر می‌شود که زندگی لوکس و پر زرق و برق دارند و طبقه متوسط ایران هرگز نمی‎تواند آنطور زندگی کند و این مسئله به خشم مردم بیشتر دامن می‌زند.

سارا بازوبندی تحلیلگر سیاسی اخیراً در مقاله‎ای نوشته «ارزش‎ها و آرمان‎های اصلی نظام ساده‎زیستی و فرهنگ اسلامی بوده که لزوماً شامل آقازاده‎ها نمی‌شود، این ماجراها نشان می‎دهد جمهوری اسلامی ممکن است با بحران حیات مواجه شده باشد. وضعیت زندگی آقازاده‎ها و رسوایی‎هایی که در شبکه‎های مجازی آشکار شده به خشم مردم افزوده است.»

نویسنده با اشاره به حمله تروریستی عرب‎های تجزیه‌طلب به مراسم رژه‎ نیروهای مسلح ایران نوشته در اواخر دسامبر و اوایل ژانویه امسال در پی بدتر شدن اوضاع اقتصادی شاهد اعتراضات سراسری بودیم که طبق گزارش‎ها در آن ۵ هزار نفر بازداشت و حداقل ۲۵ نفر کشته شدند. پس از این اعتراضات با خروج آمریکا از برجام وضعیت اقتصادی ایران بدتر هم شد و دلار از ۶۲ هزار ریال به ۱۵۰ هزار ریال افزایش پیدا کرد.

تغییرات اجتماعی در خیابان‎های تهران

در همین حال تغییرات اجتماعی در خیابان‎های تهران قابل مشاهده است. زنان جوان زیادی حجاب اجباری خود را شُل بسته‎اند و موقع رانندگی روسری را روی شانه‎‏های خود می‎اندازند.

این گزارش در پایان به پیشنهاد فائزه هاشمی‎ رفسنجانی در مورد برگزاری یک رفراندوم عمومی در مورد حجاب و دیگر مسائل مثل اینکه آیا ایران روابط خود با آمریکا را بازسازی کند یا نه پرداخته. دختر رفسنجانی ادعا کرده این «روشی است که می‎تواند به نگرانی‏‌های مردم پاسخ دهد.»

فائزه رفسنجانی می‎گوید، حدود چهل سال از انقلاب گذشته و شرایط جهان تغییر کرده و مردم چیزی برای از دست دادن ندارند. آسوشیتدپرس می‌نویسد او در شرایطی این حرف‎ها را می‌‏زند که خودش به خاطر فعالیت سیاسی در زندان بوده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy