Thursday, Sep 27, 2018

صفحه نخست » روحانی: هیچ تحریمی باقی نمانده که آمریکا بخواهد پس از نوامبر اعمال کند

rouhani.jpgیورونیوز - حسن روحانی در نشست مطبوعاتی خود در نیویورک سخنان امروز دونالد ترامپ در نشست شورای امنیت درباره تحریم‌های جدید را تبلیغاتی خواند و گفت که هیچ تحریم جدیدی برای ماه نوامبر باقی نمانده است.

آقای روحانی پیش از بازگشت به ایران در این کنفرانس خبری، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تحریم‌های ماه نوامبر و پس از آن گفت: «هیچ تحریمی نیست که بعدا آمریکا بخواهد انجام دهد. همه کارها را قبلا انجام داده است. بعضی از افرادی که در آمریکا به اصطلاح خودشان دنبال تحریم ایران بود بیش فعال بودند. تحریم‌هایی که قرار بود در نوامبر انجام بگیرد در سپتامبر انجام دادند. بنابراین هیچ چیز جدیدی برای نوامبر وجود ندارد و این کاملا یک بحث تبلیغاتی و روانی است.»

بیشتر بخوانید: ترامپ:تحریم‌های دیگری پس از نوامبر علیه ایران اعمال می‌شود

رئیس جمهوری ایران در آغاز این نشست خبری، خارج شدن یکجانبه آمریکا از برجام را مهمترین مساله منطقه طی یک‌ سال گذشته خواند و افزود که با حمایت قاطع رهبران کشورهای دیگر از این توافق، ایالات متحده در این اقدام تنها ماند.

وی با اشاره به جلسه روز چهارشنبه شورای امنیت از عدم موفقیت آمریکا در تبدیل کردن ایران به محور اصلی این جلسه اشاره کرد و گفت: « امروز هم جلسه شورای امنیت که به طور غیر معمول آقای ترامپ (آن را) برگزار کرده بود، ابتدا تصمیم‌شان این بود که جلسه راجع‌ به ایران باشد اما ظاهرا با مخالفت اعضای شورای ا منیت مواجه شد و ناچار شدند حرف‌شان را پس بگیرند و راجع‌ به مساله عدم اشاعه جلسه را ادامه دادند.»

حسن روحانی در ادامه از حمایت همه کشورها در جلسه شورای امنیت از «برجام» سخن گفت و اظهار داشت که همه سخنرانان این جلسه «مستقیم یا غیرمستقیم اقدام آمریکا را به عنوان یک اقدام نادرست قلمداد کردند.»

رئیس جمهوری ایران مهم‌ترین مساله را مصمم بودن پنج کشور دیگر امضاء کننده در حمایت از برجام و به حداقل رساندن فشار ناشی از تحریم‌های اقتصادی خواند و افزود: «بیانیه‌ای که (از سوی ۱+۴) صادر شد نشان داد که اروپا، چین و روسیه مصمم‌تر از گذشته در پی تحکیم برجام هستند و بنابراین امیدواریم با حمایت همه کشورهای قانون‌گرا و چند جانبه‌گرا بتوانیم از این مسئله راحت‌تر از آنچه قبلا فکر می‌شد عبور کنیم.»

اضافه کردن مساله توان موشکی به توافق هسته‌ای بهانه جویی آمریکا است

آقای روحانی مطرح کردن مساله توان موشکی ایران در موضوع توافق هسته‌ای را «بهانه جویی» خواند و گفت: «در موضوع توافق هسته‌ای چیزی به نام موشک وجود ندارد. ما از ابتدا کاملا روشن بوده که در مورد چه چیزی بحث کردیم. اگر کسی می‌خواهد تعهدش را زیرپا بگذارد خوب زیر پا بگذارد این همه بهانه‌ جویی نمی‌خواهد. توافق هسته‌ای کاملا روشن است.»

وی خروج آمریکا از برجام را یک اشتباه خواند و اظهار داشت: «آمریکا یک اشتباه کرده یا از این اشتباه به نقطه درست خودش برمی‌گردد و یا به اشتباه خودش ادامه می‌دهد. آمریکا روزی بازخواهد گشت، دیر یا زود، آمریکا نمی‌تواند این روند را ادامه دهد، این به نفع ملت آمریکا نیست، کاری که دولت آمریکا انجام می‌دهد نه به نفع ملت ایران، نه به نفع ملت آمریکا، نه به نفع ملت اروپا و نه به نفع دیگران است.»

درست نیست که افراد دو تابعیتی برای ورود به ایران نگرانی داشته باشند

حسن روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی جهانی درباره بازداشت افراد دو تابعیتی و ضمانت ایران برای سفر دیگر ایرانیان به کشور خود، با تاکید بر اینکه دو تابعیتی بودن جرم نیست گفت: «نادرست است اگر افرادی که دو تابعیتی هستند برای ورود به ایران نگرانی داشته باشند.» وی در ادامه افزود: «ما از نظر حقوقی دو تابعیتی را قبول نداریم اما اگر کسی دو تابعیتی باشد جرمی مرتکب نشده که بخواهد دستگیر و در دادگاهی محاکمه شود چنین چیزی وجود ندارد.»

وی بازداشت ایرانیان دو تابعیتی را «تبلیغات نادرست» خواند و اظهار داشت: « فردی ممکن است وارد یک کشوری شود و به دلایلی دستگیر شود این ربطی به تابیعت او ندارد. بنابراین اگر فردی دستگیر شده این موضوع ارتباط با تابعیت او ندارد بلکه باید ببینیم پرونده‌ او چه چیزی است و چه اقدامی انجام داده، اقدامش اگر خلاف قانون و مجرمانه بوده البته که به آن رسیدگی شده است.»

رئیس جمهوری ایران به سوال دوم خبرنگار بی بی سی جهانی درباره تحت فشار قرار دادن خبرنگاران بخش فارسی بی بی سی و خانواده‌های آن‌ها توسط حکومت ایران، پاسخ نداد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy