Monday, Oct 1, 2018

صفحه نخست » تحلیلگر آمریکایی: عملیات موشکی سپاه پیام به آمریکا است

missiles_093018.jpgصدای آمریکا - ساعتی بعد از حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در سوریه، برخی تحلیلگران و اسرائیل به این حمله واکنش نشان دادند.

بهنام طالبلو، تحلیلگر ارشد مسائل ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی ها در پاسخ به سئوال بخش فارسی صدای آمریکا در مورد تبعات این اقدام تهران گفت پیام ایران از این اقدام این است که به آمریکا بگوید از افرایش تنش ترسی ندارد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که روز دوشنبه ۹ مهر منتشر کرد، می گوید یگان موشکی این نیرو با ۶ فروند موشک بالیستیک زمین به زمین، محل استقرار و تجمع عاملان حمله مرگبار اهوار در شرق فرات در سوریه را هدف قرار داده است. از سوی دیگر، خبرهای ضد و نقیضی درباره این موشک ها منتشر شده و برخی افراد محلی مدعی هستند دست کم یک موشک در خاک ایران فرود آمده است.

آقای طالبلو در واکنش به این حمله در پاسخ به صدای آمریکا گفت: همه اقدامات و بهره گیری نظامی ایران از ابزارهای در اختیارش با هدف خاصی است. ایران با این کار می خواهد به آمریکا عزم خود را نشان دهد.

وی افزود: حمله موشکی به سوریه اقدامی کاملا آشکار بود. شاید هدف از افزایش تدریجی تنش نزدیک شدن اعمال تحریمهای آمریکا است.

تحلیلگر ارشد مسائل ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی ها درباره سابقه این اقدام سپاه گفت: این سومین باری است که ایران نه در آزمایش موشکی بلکه در عملیات نظامی موشک بالستیک به کار برده است. یعنی ایران می خواهد بگوید که ترسی از تلافی ندارد.

براساس توافق هسته ای، جمهوری اسلامی ایران از آزمایش موشک بالیستیکی با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده اما در سه سال اخیر بارها آزمایش و عملیات موشکی داشته است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در در اجلاس «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» علاوه بر اخطار به مقامات تهران در مورد گسترش چتر نفوذشان در خاورمیانه، به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که اجرای تهدیدش در مورد بستن تنگه هرمز حکومت را با نتایج بسیار بدی مواجه خواهد کرد.

وی گفت اگر رژیم ایران فکر می کند که به تنهایی صاحب تنگه هرمز است، میتوانند تا آخرین ریالشان شرط بندند که آمریکا این مساله را تحمل نخواهد کرد.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

حساب توئیتری رسمی وزارت امور خارجه اسرائیل با انتشار شعار نوشته شده بر روی یکی از موشکهای شلیک شده، نوشت: پیام صلح جمهوری اسلامی.

درباره حمله موشکی ایران تردید هایی وجود دارد. سپاه با اعلام اینکه این منطقه از فاصله ۵۷۰ کیلومتری هدف قرار گرفته است، نوشت که ۷ فروند پهپاد رزمی این نیرو «مواضع و مقر تجمع و پشتیبانی تروریست‌ها» را بمباران کردند.

هنوز تصاویری از محل حمله موشکی و پهپادی مورد ادعای سپاه منتشر نشده است، اما تصاویری که توسط برخی از کاربران در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که دست کم یکی از موشک های شلیک شده در داخل خاک ایران فرود آمده است.

از سوی دیگر، رامی عبدالرحمان، رئیس دیدبان حقوق بشر سوریه در بریتانیا، به آسوشیتدپرس گفته است که موشک های ایران در شهر حجین واقع در شمال بوکمال فرود آمده است؛ این شهر در کنترل داعش قرار دارد.

این دومین حمله موشکی سپاه به یکی از کشورهای منطقه طی حدود یک ماه اخیر است. هفتم شهریور امسال نیز سپاه ساختمان‌های حزب دمکرات کردستان ایران در خاک عراق را با ۷ موشک هدف قرار داد.

حمله موشکی سپاه یک هفته بعد از سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران است که گفته بود: جهان، دوستی بهتر از ایران نخواهد داشت، اگر صلح، آرمان شماست.

سپاه پاسداران در حالی مدعی حمله به محل استقرار و تجمع سرکردگان حمله مسلحانه به اهواز شد که هنوز به طور مشخص هویت گروهی که حمله کنندگان به آن تعلق داشته باشند، مشخص نیست.

از زمان حمله در اهواز، جمهوری اسلامی آن را کار گروه های جدایی طلب نامید. حتی وقتی داعش ویدئویی از این گروه منتشر کرد، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقامات از ادعای خود عقب نشینی نکردند.

دو روز بعد از حمله اهواز، داعش ویدئویی از عاملان حمله اهواز منتشر کرد. با این حال، آنها در این ویدئو ها، اشاره ای نکردند که عضو داعش هستند.

وزارت اطلاعات ایران نیز در بیانیه خود بدون اشاره به گروه خاصی، «گروه‌های تجزیه‌طلب تکفیری تحت حمایت کشورهای مرتجع عربی» را عامل این حمله دانست.

حال مشخص نیست سپاه دقیقا به پایگاه کدام گروه «جدایی طلب و تکفیری» در سوریه حمله کرده است.

روز شنبه ۳۱ شهریور در هنگام رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز در خوزستان، پنج فرد مسلح، به این مراسم حمله کردند که دست کم ۲۵ نفر را کشتند و دهها نفر زخمی شدند.

این حمله واکنش شورای امنیت ملی کاخ سفید را در پی داشت.

گرت مارکیز، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه خود، که ساعاتی پس از حمله منتشر شد، گفت: «ایالات متحده در کنار مردم ایران می‌ایستد و از رژیم تهران می خواهد که بر حفظ امنیت مردمش در داخل کشور تمرکز کند.»

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز شنبه شب به وقت آمریکا، گفت که ایالات متحده هرگونه حمله تروریستی و ریخته شدن خون انسان‌های بیگناه را محکوم می‌کند.

او گفت: «آمریکا در جریان حمله افراد مسلح به رژه در اهواز قرار دارد. ما با مردم ایران در مقابل آزارهای تروریسم اسلامی تندرو ایستاده ایم و همدردی خود را با آنها در این موقعیت دردناک ابراز می‌کنیم.»

خرداد سال گذشته نیز حمله تعدادی از افراد مسلح به مجلس شورای اسلامی در مرکز تهران و مقبره آیت الله خمینی در حومه جنوبی پایتخت، ۱۷ کشته و چندین زخمی به جای گذاشت. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy