Thursday, Oct 11, 2018

صفحه نخست » درگیری لفظی مسئولین پس از حذف جودوکار ایرانی به دلیل حجاب

judo_101118.jpgرادیو فردا - در المپیک جوانان به میزبانی بوینوس آیرس، از حضور نماینده ایران در مسابقات جودو به دلیل پوشش اسلامی جلوگیری شد.

مارال مردانی تنها دختر جودوکار ایرانی بود که توانست سهمیه حضور در المپیک جوانان ۲۰۱۸ را کسب کند اما بدون انجام مسابقه حذف شد.
ابوالفضل شجاعی تنها نماینده جودوی ایران در بخش پسران هم از دور رقابت‌ها کنار رفت.

مردانی در وزن ۷۸ کیلوگرم باید روی تاتامی با حریف دومینکنی مبارزه می‌کرد اما در آن لحظه، اصغر رحیمی سرپرست کاروان ایران در سالن حضور نداشت.

صالحی امیری و رضا قراخانلو رییس کمیته المپیک و رییس آکادمی المپیک ایران می‌گویند، سعی کرده‌اند با مذاکره، موضوع را حل کنند.

رییس اتحادیه جودوی آسیا گفته نامه‌ای را یک ماه و نیم قبل به فدراسیون ایران ارسال کرده و گفته‌ بودیم که رقابت با حجاب در المپیک جوانان امکان پذیر نیست.

مارال مردانی اشک می‌ریخت. او با وجود کسب سهمیه و حضور در المپیک، بدون انجام رقابت و با خاطره‌ای تلخ باید به ایران برگردد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

رییس فدراسیون جودوی ایران به ادعای مسئولین کمیته المپیک ایران پاسخ داد و گفت: «مسئولان ما العنزی را نمی‌شناسند و شاید او را با فرد دیگری اشتباه گرفته‌اند. این موضوع از پایه کذب است.»

سردار محمد درخشان به خبرگزاری ایسنا گفت: «مگر دیوانه‌ایم نامه‌ای به دست ما رسیده باشد اما به اطلاع کمیته نرسانیم؟ مردانی کمتر از ۴۰ روز قبل انتخاب شده. چطور ممکن است یک ماه و نیم پیش بگویند او نمی‌تواند در المپیک رقابت کند.»

طبق قانون فدراسیون جهانی جودو، زنان در رقابت‌های آسیایی می‌توانند با حجاب مبارزه کنند اما در رقابت‌های جهانی نمی‌توانند.
المپیک جوانان و بازی‌های المپیک، رویدادهایی است که زیر نظر IOC برگزار می‌شود.

درخشان معتقد است اگر خودش در آرژانتین حضور داشت می‌توانست با استفاده از ارتباطاتش جلوی این اتفاق را بگیرد.
او می‌گوید در دوره قبل المپیک جوانان، رامین صفویه در گروه جودوکار اسراییلی قرار گرفت اما «با رایزنی‌، گروه صفویه را تغییر دادم.»

رییس کمیته المپیک در واکنش به این اظهارات گفت: «بهتر بود درخشان قبل از اظهار نظر، از جزئیات مطلع می‌شد. هیات ایرانی به همراه اینجانب، حداکثر تلاش‌مان را کردیم. مراتب شدید اعتراض‌مان منجر به برخوردهای تند لفظی با مسئولان رقابت‌ها شد.»

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سردار درخشان گفت: «انتظار می‌رفت جای پاسخگویی عجولانه، به تماس‌های مکرر اینجانب پاسخ می‌داد. از سالن مدام با او تماس گرفتیم و موفق نشدیم. بهتر است ایشان اکنون نیز سکوت کنند.»

رضا قره‌خانلو رییس سابق کمیته المپیک هم گفت: «بحث‌های تندی در مشاجرات مطرح شد. آنان گفتند طبق مقررات امکان رقابت با حجاب وجود ندارد و دوم اینکه رییس فدراسیون ایران از موضوع اطلاع داشته.»

قره‌خانلو می‌گوید مدیر اجرایی مسابقات، نامه‌ای را نشان داد که بین رییس فدراسیون جهانی جودو و آقای درخشان رد و بدل شده بود. در نامه، به درخواست ایران برای مسابقه با حجاب پاسخ منفی داده‌اند. ما بعد از دیدن این نامه خلع سلاح شدیم.

رییس آکادمی المپیک به خبرگزاری ایسنا گفت آقای درخشان پیامی را به ما منتقل کرده بود که «اگر اجازه نمی‌دهند با حجاب بازی کند، بازی نکند» و این تنها پیغامی بود که از ایشان دریافت شد.

سایت ورزش سه نوشت: «هیچکس مسئولیت چنین اتفاق تلخی را برعهده نمی‌گیرد و مسئولان توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy