Sunday, Oct 14, 2018

صفحه نخست » دومین تغییر در سپاه قم پس از تجمع جنجالی فیضیه

sepah_101418.jpgبی بی سی - کمتر از دو ماه پس از مراسم جنجالی گروهی از طلاب در مدرسه فیضیه و انتقادات مطرح در مورد نقش سپاه در این تجمع، فرمانده سپاه استان قم تغییر کرد. پیشتر، فرمانده تیپ مستقل ۸۳ امام صادق قم نیز، که مخصوص طلاب سپاهی است، عوض شده بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امروز یکشنبه ۲۲ مهر، مراسم معارفه محمدتقی شاه‌چراغی فرمانده جدید سپاه قم، با حضور غلامرضا احمدی فرمانده سابق سپاه این استان، حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و جمعی از مقام های محلی برگزار شد.

سرتیپ شاهچراغی، فرمانده جدید سپاه علی بن ابی طالب قم، از ۲۷ آذر ماه گذشته تا ۱۹ مهر امسال فرماندهی سپاه سیدالشهداء، یکی از دو سپاه استانی تهران را بر عهده داشت و پیش از آن، فرمانده سپاه قائم آل محمد استان سمنان بود.

دو هفته پیش هم، حسین طیبی‌فر فرمانده تیپ امام صادق قم تغییر کرده و به جای او، عزت‌الله معتمد به فرماندهی این تیپ منصوب شده بود. این در حالی است که آقای طیبی‌فر، پس از کنار رفتن به سمت معاونت امور روحانیون در سپاه منصوب شده است.

در ۲۵ مرداد گذشته، در مدرسه فیضیه قم تجمعی برای اعتراض به "وضعیت اقتصادی" برگزار شد که انتقادات مطرح شده از سوی سخنران اصلی مراسم، حسن رحیم پور ازغدی، و برخی از پلاکاردهای موجود در مراسم، به‌شدت خبرساز شد.

آقای رحیم پور ازغدی، که به حکم آیت الله خامنه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی عضویت دارد، در سخنرانی خود که با واکنش شدید برخی مراجع رو به رو شد، ازجمله گفت که "ریشه سکولاریسم در حوزه علمیه است". وی همچنین حوزه را به "مسائل روز کشور" بی‌توجه دانست، از "بی‌سوادی حوزه" در موضوعات اقتصادی را مورد انتقاد قرار داد و "وظیفه" مراجع را حمایت از مراسمی چون تجمع خبرساز قم عنوان کرد.

در پی این مراسم، همچنین تصاویر پلاکاردی که که روی آن نوشته شده بود "ای آنکه مذاکره شعارت - استخر فرح در انتظارت" مورد توجه گسترده رسانه ها قرار گرفت.

این شعار، به تهدید رئیس جمهور ایران به مرگ تعبیر شد و بار دیگر سوالاتی را درباره مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی مطرح کرد که دو سال پیش در هنگام شنا در یک استخر درگذشت و از آن زمان، اعضای خانواده اش چندین بار مرگ او را مشکوک خوانده‌اند.

سخنران دیگر مراسم قم، حسین طیبی فر فرمانده وقت تیپ ۸۳ امام صادق سپاه بود که ریشه مشکلات اقتصادی ایران را "روحیه قارون گرایی بعضی مسئولین" دانست و گفت: "آن زمانی که در خطبه نماز جمعه تهران مانور تجملات و زمینه قانون سازی در کشور مطرح شد، تفکر قارون گرایی در کشور شکل پیدا کرد."

این اشاره، یادآور خطبه معروف به "مانور تجمل" اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۶۸ بود که در آن، از نیروهای حامی نظام خواسته بود با لباس های فاخر در مراسم نماز جمعه حاضر شوند.

آقای طیبی فر در سخنرانی خود در جمع طلاب، همچنین با اشاره به دولت حسن روحانی، از مسئولینی انتقاد کرد که "فتنه گران درجه یک" هستند، این مسئولان را در پی "براندازی نظام" دانست و یکی از اهداف تجمع را "اخطار به دولتمردان" معرفی کرد.

در پی گردهم آیی فیضیه، آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید نزدیک به حکومت ایران، از انجام "بدترین اهانت‌ها به حوزه علمیه و مراجع شیعه" در این مراسم انتقاد کرد و از مسئولان سپاه پاسداران خواست توضیح بدهند که "آیا با اجازه آنها گروهی از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند". وی همچنین، از "تهدید به مرگ رئیس جمهور" در تجمع انتقاد کرد.

همزمان، آیت الله حسین نوری همدانی از دیگر مراجع نزدیک به حکومت، به شدت از "زیرسوال بردن حوزه علمیه و خدمات علم و مراجع" در تجمع طلاب انتقاد کرد.

به دنبال انتقادهای مطرح شده از این مراسم، سپاه پاسداران با صدور بیانیه ای تجمع فیضیه را "خودجوش" دانست و هرگونه دخالت خود را در "فراخوان، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم" تکذیب کرد.

با این حال، برخی ناظران به توجه به شواهدی همچون افتتاح مراسم با سخنرانی تند یکی از فرماندهان ارشد سپاه، این ادعا را غیرقابل قبول دانستند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy