Wednesday, Oct 17, 2018

صفحه نخست » همکاری های پنهان اسرائیل و عربستان، فرماندهان ارتش های دو کشور با هم دیدار کردند

saudiISR_101718.jpgرادیو اسرائیل، اکنون چند سال است که از همکاری ها و تفاهم های پنهان بین اسرائیل و عربستان سعودی سخن گفته می شود. نخست وزیر اسرائیل چند بار به صورت سربسته گفته است که نوعی همکاری بین دو کشور وجود دارد، ولی درباره ماهیت آن توضیحی نداده است.

اکنون می توان یک نمونه حاشیه ای از این نوع تفاهم ها را افشا کرد و آن دیداری است که بین رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل و فرمانده نیروهای مسلح عربستان سعودی، در حاشیه یک همایش نظامی و امنیتی در ایالات متحده رخ داده است.

این دیدار در زمان برگزاری کنفرانس فرماندهان ارتش های کشورهای جهان که به ابتکار ایالات متحده در واشنگتن برگزار می شد انجام گرفت. در این همایش امنیتی، فرماندهان ارتش های شماری از کشورهای خاورمیانه نیز حضور داشتند که برخی از آن ها در فاصله کمی از رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نشسته بودند.

سخنگوی ارتش اسرائیل درباره دیداری که بین فرماندهان اسرائیل و عربستان انجام گرفته سکوت کرده و حاضر نیست اطلاعاتی در این زمینه ارائه کند. ولی عکس هایی که از این همایش انتشار یافته، دیدار بین طرفین را تائید می کند. در هرحال، سخنگوی ارتش اسرائیل انجام این دیدار را نیز تکذیب نکرده، بلکه درباره آن حاضر به اظهار نظر نشده است.

رسانه های عرب زبان در ماه های اخیر مطالب مختلفی در مورد برخی همآهنگی ها و همکاری ها بین اسرائیل و عربستان انتشار داده اند.

همه تحلیلگران بر این باورند که این نزدیکی بین دو کشور، به علت تهدیدهای حکومت اسلامی ایران علیه امنیت و موجودیت عربستان سعودی و امیرنشین های عرب در حوزه خلیج فارس است. رژیم ایران نه تنها بارها کوشید با کمک آشوبگران شیعه در بحرین موجب براندازی دولت آن امیرنشین شود، بلکه اکنون با دادن اسلحه و پول به حوثی های یمن، امنیت عربستان را در همسایگی آن کشور به خطر افکنده است.

مقامات اسرائیلی حاضر نیستند درباره ماهیت و ابعاد همکاری های امنیتی بین اسرائیل و عربستان سخنی بگویند. ولی آگاهان می گویند که این همکاری ها به تلاش مشترک دو کشور برای مهار کردن زیاده خواهی های حکومت ایران مربوط می شود و نوعی همکاری های امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و سیاسی را شامل می گردد.

بدین سان، حکومت اسلامی ایران، که با شعار ایجاد وحدت در میان کشورهای مسلمان به میدان آمد، با عملیات فتنه گرانه و تخریبی خود علیه کشورهای عرب همسایه، موجب نزدیکی شماری از آن ها به اسرائیل شده و شکاف در جهان اسلام را به شدت عمیق تر ساخته است.

یکی از شرکت کنندگان در همایش نظامی واشنگتن، فرمانده نیروهای مسلح اردن بود که او نیز در فاصله کمی از رئیس ستاد اسرائیل، در تالار حضور داشت. ولی خبری درباره دیدار احتمالی آن دو انتشار نیافته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy