Friday, Oct 19, 2018

صفحه نخست » یادداشت زهرا رهنورد در گرامیداشت پروین بختیار نژاد

DC2B7C92-7283-48E8-927F-4CAF71A601BE.jpegکلمه

گروه خبر: زهرا رهنورد از داخل حصر در گرامیداشت پروین بختیار نژاد فعال زنان که به تازگی در گذشته است یادداشتی نوشته است. او پس از یک دوره بیماری در تهران در گذشت.

پروین بختیارنژاد کار روزنامه‌نگاری را از سال ۷۴ و در نشریه «ایران فردا» به مدیر مسئولی عزت‌الله سحابی آغاز کرد. پس از توقیف نشریه ایران فردا، به ماهنامه «جامعه نو» رفت و پس از بسته شدن آن در روزنامه‌های خرداد، آفتاب امروز، صدای عدالت، یاس نو، نوروز، وقایع اتفاقیه، شرق، اعتماد و کارگزاران مشغول به کار شد.

او که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به همراه همسر و فرزندش از ایران خارج شده بود، سال گذشته به ایران بازگشت.

به گزارش کلمه متن یادداشت زهرا رهنورد به شرح زیر است:

جامعه زنان ایران، ستاره پر فروغ فعالیتهای علمی و تحقیقی حوزه زنان را از دست داد.

تحقیقات او، نه تنها در قلمرو نخبگی و آزادیخواهی بلکه در قلمرو مصائب توده‌ی زنان که سخنگو و نماینده ای ندارند، روشنفکران و جامعه حکمرانان و قانون گزاران که آنهارا نمی بینند و دردهایشان را بازگو نمی کنند، زنانی که مخاطب هیچکس نیستند؛ بود.

او، پروین بختیار نژاد، رازها و شکافهایی را برملا می کند که مانع رشد و تعالی این دسته از زنان است که رنجها و ستم دیدگی‌های آنان به آنها مجال مطالبات آزادی خواهانه و عدالت طلبانه را نمی دهد.

شواهد و تحقیقات او نمونه هایی از سنتهای ایستای قومی و قبیله ای و اقلیمی یا اعتقادی و فکری را مورد بررسی قرار می‌‌دهد.

گشت و گذار موشکافانه او و همکارانش درکوچه و پس کوچه ها و بن بست های این سنتها حاکی از نمادهای پدرسالاری باقی مانده از اعصار کهن است که در آن زن جنس پست تر، یا سمبول شرف قبیله و‌ مرد بوده است و این سنت ها گاه به شکل خودسوزی اختیاری و اجباری و‌ گاه به صورت قتلهای ناموسی و شکلهای دیگر سرکوب ظاهر شده و‌ گاه زبان غیرت مردانه و‌ گاه زبان دین و مذهب و گاه زبان داد و دهش‌های قبیله‌ای یافته است.

پروین بختیاری همچون همیشه با زنجیر زندانبانان در مصاف بود، و درآخرین لحظات حیاتش، مرگ او را در آغوش گرفت تا بار دیگر اسیر ۶ سال حکم جدید زندانبانان نشود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy