Thursday, Oct 18, 2018

صفحه نخست » مهلت چهار ماه گروه ویژه اقدام مالی به ایران

FATF12.jpgرادیو فرانسه: گروه ویژه اقدام مالی (اف. ای. تی. اف) در بیانیه پایانی نشست عمومی خود در پاریس در نیم‌روز جمعه ۱۹اکتبر/۲۷ مهر اعلام کرد که تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران را چهار ماه دیگر تمدید می‌کند. این گروه به ایران تا فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ماه۱۳۹۷) مهلت داد تا قوانین و مقررات خود را در مبارزه با پولشویی و تأمین منابع تروریسم با معیارها و انتظارات این نهاد بین المللی تطبییق دهد. در صورت عدم اقدام ایران برای برآوردن انتظارات این نهاد در مهلت تعیین شده، در این بیانیه تصریح شده است که گروه ویژه اقدام مالی موازین جدیدی را برای مقابله با مخاطرات ناشی از عدم اقدام بایسته ایران در مبارزه با پولشویی و تأمین منابع مالی تروریسم اتخاذ و به موقع اجرا خواهد گذاشت.

از لحن بیانیه گروه ویژه اقدام مالی اینگونه استنباط می شود که این مهلت چهار ماهه، آخرین مهلت به ایران برای برآوردن خواست های این نهاد بین المللی در راه مبارزه با پولشویی و تأمین منابع تروریسم است.

در نشست مطبوعاتی امروز در پاسخ به سئوال خبرنگار رویترز که پرسید آیا این مهلت آخرین مهلتی است که این نهاد به ایران می دهد تا قوانین و مقررات خود را با معیارهای گروه ویژه اقدام مالی تطبییق دهد؟ مارشال بیلینگسلی، از مقام‌های وزارت دارایی آمریکا و رئیس دوره‌ای گروه ویژه اقدام مالی گفت که "این آخرین مهلت خواهد بود."

یادآور می شویم که از ژوئن سال ۲۰۱۶ که گروه ویژه اقدام مالی با حفظ نام ایران در فهرست سیاه ، اقدامات تقابلی علیه ایران را تعلیق کرد، تا بحال این نهاد دوبار در ژوئیه ۲۰۱۷ و ژوئن ۲۰۱۸ تعلیق اقدامات علیه ایران را تمدید کرده است. تمدید امروز، سومین تمدید و احتمالاً آخرین تمدید خواهد بود.

گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه امروز خود تلاش هایی را که از ماه ژوئن گذشته در پارلمان ایران برای تصویب و نهایی کردن قوانین لازم برای مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین منابع مالی تروریسم انجام شده، مثبت، اما ناکافی ارزیابی کرده است.

در بیانیه امروز آمده است که گروه ویژه اقدام مالی زمانی می تواند عملکرد هر کشوری را در ارتباط با معیارهای این گروه بررسی کند که این کشور تمامی قوانین لازم در چهارچوب معیارهای مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین منابع مالی تروریسم این نهاد را تصویب و نهایی کرده و به مورد اجرا گذاشته باشد.

یاد آور می شویم که از چهار لایحه مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (اف. ای. تی. اف) تنها یک لایحه در ایران نهایی شده و آن لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین منابع تروریسم است. لایجه مبارزه با پولشویی و لایحه پیوستن ایران به دو کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با تأمین منابع تروریسم (سی اف تی) و کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته و فراملیتی موسوم به "پالرمو" در مجلس ایران تصویب شده است. دو لایحه پالرمو و مبارزه با پولشویی به تصویب شورای نگهبان هم رسیده، ولی لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با تأمین منابع تروریسم هنوز در شورای نگهبان تأیید نشده است. در واقع می توان گفت که هیچ‌یک از این سه لایحه، هنوز نهایی و تبدیل به قانون نشده است.

گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه امروز خود ابراز تأسف کرد که هنوز بسیاری از موارد مربوط به "اقدام جامع" از سوی دولت و نهادهای تصمیم‌گیری ایران تکمیل نشده و حل‌نشده باقی مانده‌اند.

مارشال بیلینگسلی، در نشست مطبوعاتی امروز در پاریس گفت از ۱۰ مورد انتظارات گروه ویژه اقدام مالی در چهارچوب "اقدام جامع" ایران، هنوز ۹ مورد آن تکمیل نشده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy