Monday, Oct 22, 2018

صفحه نخست » ضرغامی: بنگاه‌های زیرنظر رهبر خواهان اداره کشور بودند

zarghami.jpgدویچه وله ـ رئیس پیشین صدا و سیما می‌گوید چند نهاد زیرنظر خامنه‌ای از جمله بنیاد مستضعفان می‌خواستند به جای دولت کارها را به دست گیرند اما رهبر جمهوری اسلامی با آنها مخالفت کرد.

عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی مفصلی با خبرگزاری ایرنا، از عملکرد تبعیض آمیز قوه قضاییه، بی‌نتیجه ماندن رفع حصر، عمومیت ناکارآمدی و دعوای زرگری جناح‌ها صحبت کرده است.

او گفته که هشدار اخیر خامنه‌ای به نهادهای موازی با دولت ناشی از این بود که برخی پیشنهاد داده بودند که چون دولت توان اداره کشور را ندارد، نهادهای بزرگ اقتصادی کار را دست بگیرند و به جای دولت مدیریت کنند. ضرغامی افزوده که ستاد اجرایی فرمان امام یا بنیاد مستضعفان از جمله پیشنهادها بودند اما خامنه‌ای با این دیدگاه مخالفت کرد.

رئیس سابق صدا و سیما در عین حال توضیح داده که مفهوم این مخالفت، تعطیلی بنیادهای اقتصادی مثل بنیاد مستضعفان نیست بلکه نشستن آنها به جای دولت و بر عهده گرفتن کل مدیریت کشور است.

خامنه‌ای ۱۵ شهریور ۹۷ در دیدار با اعضای مجلس خبرگان هشدار داده بود که "ایجاد تشکیلات و کار موازی با دولت" به صلاح نیست و موفق نخواهد بود.

ضرغامی و زنان

عزت‌الله ضرغامی که مناسبات نزدیکی با رهبر جمهوری اسلامی دارد، از جمله اصولگرایانی است که حضور فعالی در توئیتر دارد. او به تازگی در حمایت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها نوشته بود نباید مردم را به زور به بهشت برد اما زهرا عاملی، یک مجری زن تلویزیون که هفت سال ممنوع التصویر بوده در جواب ضرغامی نوشت: «شما اصرار زیادی داشتین که ما رو به زور به بهشت ببرید. جدایی مجریان زن و مرد از ابتکارات شما و ریمل ساده روی چشم مجری زن حساسیت شما بود.»

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله فارسی

ضرغامی به ایرنا گفته است: «برخی مواقع من خودم متهم می‌شوم آنطور که شایسته بود، علیه برجام کار و نقد نکردم و مخالفان را برای حرف زدن به برنامه‌ها نیاوردم. بنده اکنون متهم‌ام که چرا نگذاشته‌ام علیه برجام برنامه تهیه شود.»

او تصریح کرده که صداو سیما وظیفه دارد که تا می‌تواند قرائت رسمی نظام را بگوید.

"اوضاع بحرانی نیست"

ضرغامی در این مصاحبه تاکید کرده که شرایط کشور را بحرانی نمی‌داند و اوضاع آن گونه نیست که عده‌ای منتظر فروپاشی نظام باشند.

او با انتقاد از تبعیض و نقایص جدی در قوه قضاییه، ناکارآمدی را پدیدهای عمومی در ایران خوانده که اصلاح‌طلب و اصولگرا و معتدل نمی‌شناسد: «ما گرفتار ناکارآمدی در خیلی از حوزه‌ها هستیم و چون گرفتار آن هستیم با دعواهای سیاسی سعی می‌کنیم این ناکارآمدی را توجیه کنیم.»

او گفته که باید تعارف را کنار گذاشت و پذیرفت که بسیاری از اصلاح طلبان نیاز به اصلاحات جدی در رفتار خود دارند و بسیاری از اصولگرایان هم اصولگرا نیستند: «دعوای اصولگرا-اصلاح‌طلب از اول هم پوست خربزه بود و بسیاری در این خط رفتند.»

ضرغامی و انتخابات

بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند که مصاحبه‌ها و اعلام مواضع ضرغامی در شبکه‌های اجتماعی، زمینه‌سازی او برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ است. او اما به خبرنگار ایسنا می‌گوید، بعید است با مواضعی که علیه صاحبان قدرت گرفته، تایید صلاحیت شود: «اکثر رسانه‌های اصولگرا به ویژه آنها که کاملا در چارچوب تشکیلاتی و حزبی عمل می‌کنند، کلمه ضرغامی را فیلتر کرده‌اند.»

او در نقد اصولگرایان به "رقابت‌های ناسالم" و "نگاه قیم‌‌مآبانه" اشاره کرده است.

ضرغامی این را هم گفته که هر وقت در شورای عالی امنیت ملی برای رفع حصر رای‌گیری می‌شود رای نمی‌آورد. او عنوان کرده که تاثیرگذاری‌های خاصی در محیط‌های مختلف دارد و کارهایی انجام داده که لازم نیست خبری شوند چون رسانه‌ای شدن آنها نتیجه منفی دارد.

ضرغامی که تا سال ۱۳۹۳ یعنی یک سال پس از روی کار آمدن روحانی، رئیس صدا و سیما بود، مناسبات حسنه‌ای با احمدی‌نژاد و طیفی از اصولگراها هم‌چون ایثارگران و رهپویان دارد. اتحادیه اروپا او را به خاطر پخش دادگاه‌های نمایشی و اعترافات اجباری متهمان رویدادهای پس از انتخابات ۸۸ تحریم کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy