Tuesday, Oct 23, 2018

صفحه نخست » قتل دکتر فرشید هکی، پلیس: خودسوزی بود، پزشکی قانونی: ما چنین چیزی نگفتیم

455444.jpg

چگونگی و دلیل مرگ فرشید هکی، وکیل دادگستری و فعال محیط‌زیست، تبدیل به مساله‌ای جدید در رسانه‌های ایران شده است. درحالی‌که برخی نزدیکان او، از قتلش با ضربه‌های چاقو و سپس سوزاندن جسد خبر می‌دهند، پلیس اعلام کرده که دلیل مرگ او «خودسوزی» بوده است.

خبرگزاری پلیس؛ عصر روز چهارشنبه (۲۵ مهر) شهروندان در محله باغ فیض تهران با صحنه آتش‌سوزی یک خودرو سواری مواجه شدند و بلافاصله ماموران آتش‌نشانی را در جریان قرار دادند.

پس از حضور آتش‌نشانان در محل مورد نظر و اطفای حریق خودرو، جسد شخصی توسط ماموران آتش‌نشانی از خودرو خارج شد، همچنین بلافاصله موضوع به اطلاع قاضی کشیک قتل پایتخت رسید و وی همراه با ماموران کلانتری ۱۴۰ باغ‌فیض بر سر صحنه حاضر شدند.

با دستور قاضی کشیک قتل پایتخت، جسد متوفی برای بررسی علت مرگ و شناسایی هویت متوفی به پزشکی قانونی منتقل شد؛ پس از بررسی‌های صورت گرفته و احراز هویت متوفی، بنابر اعلام نظر پزشکی قانونی علت مرگ خودسوزی اعلام شد.

با اعلام نظرپزشکی قانونی مبنی بر خودسوزی متوفی، تحقیقات از خانواده وی برای روشن شدن علت خودکشی این فرد آغاز شد، بنابر اظهارات اعضای خانواده متوفی، وی بارها از وضعیت موجود در زندگی و مشکلات مالی و خانوادگی اعلام نارضایتی کرده و بارها از تصمیم خود مبنی بر پایان دادن به زندگی خود خبر داده بود.

به همین دلیل با توجه به شواهد، دلایل و مستندات به دست آمده و همچنین بنابر نظر پزشکی قانونی هرگونه وقوع جنایت در پرونده فوت متوفی رد می‌شود.

این در حالی است که صبح امروز عبدالرضا داوری از حامیان دولت نهم و دهم که مدیر یک نشریه اقتصادی نیز هست در یک توئیت نوشته بود دکتر فرشید هکی ساعاتی قبل به طرز فجیعی به قتل رسیده است و در نامه‌ای به قوه قضائیه خواسته بود که موضوع سریعاً بررسی شود.

خبرگزاری پلیس در پایان نوشت، پیام توئیتری داوری باعث شد بسیاری از شبکه‌های ضدانقلاب هجمه‌هایی را علیه جمهوری اسلامی آغاز کنند.

***

تکذیب اظهارنظر پزشکی قانونی درباره جسد فرشید هکی در باغ فیض

در پی انتشار خبری درباره اظهارنظر پزشکی قانونی درباره جسد سوخته مردی داخل یک خودرو، سازمان پزشکی قانونی هیچ اظهارنظری در مورد این پرونده نداشته است.

به گزارش ایلنا، در پی انتشار خبری درباره اظهارنظر پزشکی قانونی پیرامون جسد سوخته مردی داخل یک خودروی آتش گرفته و انتساب آن به فردی به نام فرشید هکی، به اطلاع می‌رساند سازمان پزشکی قانونی هیچ اظهارنظری در مورد این پرونده نداشته است.

ضمن اعلام انجام و ادامه تحقیقات تخصصی روی جسد مزبور در پزشکی قانونی استان تهران، هر نوع نتیجه و تشخیص علت فوت به قاضی پرونده اعلام می‌شود.

مقتضی است رسانه‌ها قبل از انتشار خبر‌هایی مبنی بر اعلام نظر پزشکی قانونی، قبلا مراتب را از روابط عمومی این سازمان هماهنگ و استعلام نمایند.

عبدالرضا داوری، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، در صفحه توییتر خود از قتل فرشید هکی حقوقدان، اقتصاددان و فعال محیط‌زیستی خبر داده است.

عبدالرضا داوری در ساعت ۱۸:۳۰ عصر یکشنبه در توییتر نوشت: «خبر تكان دهنده بود. دكتر «فرشید هکی» حقوقدان و اقتصاددان عدالتخواه و مشاور علمی نشريه بررسی‌های اقتصادی، ساعاتی قبل به طرز فجيعی به قتل رسيد.

***

به گزارش انصاف نیوز، بر اساس فایل صوتی توضیحات یکی از همکاران فرشید هکی به نام «مدیری» که داوری منتشر کرده، او می‌گوید ممکن است یک خصومت شخصی و یا مربوط به پرونده‌های وکالتش بوده است.

فرشید هکی به گفته‌ی وی نزدیک خانه با چاقو به قتل رسیده و جسدش آتش زده شده است.

داوری که مدیر مسوول این مجله است، ساعتی پس از انتشار این خبر در یادداشتی خطاب به دادستان نوشت که هکی «به طرز فجيعی به قتل رسيده و پس از قتل، جسد وی را مثله و به آتش كشيده‌اند». او خواسته است تا «به قيد فوريت، دستور شناسایی، تعقيب و مجازات جنایتکارانی که اين اقدام غيرانسانی و وحشيانه را رقم زده اند» صادر شود.

قتل «هکی» در بازه زمانی رخ داده است که تعدادی از فعالان بازداشت شده محیط زیست به فساد فی الارض متهم شده اند. حالا برخی از کاربران توئیتر هم قتل «فرشید هکی» را بی ارتباط با فعالیت محیط زیستی او نمی‌دانند.

به گزارش ایران اینترنشنال هکی دارای دیدگاه اقتصادی انتقادی نسبت به وضعیت موجود کشور بود و در کمپین محیط‌زیستی «‌حمایت از زاگرس مهربان» فعالیت می‌کرد.

داوری نیز در کانال تلگرامی خود طی نامه‌ای به عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران خواهان آن شده تا «به قيد فوريت، دستور شناسایی، تعقيب و مجازات جنایتکارانی که اين اقدام غيرانسانی و وحشيانه را رقم زده اند» صادر شود.

کانال تلگرامی پیشتازان عدالت یادداشتی با نام فرشید هکی منتشر کرده که در آن آمده است: «مردم ایران دیگر چیزی برای از دست دادن، به جز زنجیرهایشان ندارند.» در این یادداشت همچنین آمده: «اعتصابات و اعتراضات صنفی نمونه‌ای از پیامدهای چنین وضعیت بحرانی است که در آن سیستم اقتصاد سیاسی دچار بحران عمیق ساختاری شده است و کارد از مغز استخوان مردم گذشته است.»

فرشید هکی مشاور علمی ماهنامه «بررسی‌های اقتصادی» بود که عبدالرضا داوری مدیرمسئول آن است. برخی اصول‌گرایان منتقد احمدی‌نژاد پیش‌تر از فرشید هکی به عنوان عضو «جریان انحرافی» یاد کرده بودند.

داوری بعد از انتشار خبر قتل فرشید هکی تصویری از یک نوشته را با عنوان «‌حملات قبلی اصول‌گرایان» به او منتشر کرده است. در این نوشته فرشید هکی «‌متخصص اقتصاد سیاسی جریان انحرافی» خوانده شده و نویسنده مطلب او را به ترویج مطالب ضداسلامی در کانال تلگرامی تحت مدیریت‌اش متهم کرده است.

مشخص نیست آیا اشاره داوری به انتقادهای قبلی اصول‌گرایان از هکی به معنای درنظر گرفتن انگیزه‌های سیاسی برای قتل اوست یا خیر.

مخالفان عمدتا اصول‌گرای احمدی‌نژاد اتعبیر جریان انحرافی را از دور دوم ریاست‌جمهوری او برای اشاره به برخی نزدیکانش به کار بردند. آنها اسفندیار رحیم‌مشایی، علی‌اکبر جوانفکر و حمید بقایی را در راس «‌جریان انحرافی» معرفی می‌کردند.

هر سه این افراد طی سال‌های اخیر به اتهامات مختلف محاکمه شدند و در حال حاضر مشایی و بقایی در زندان به سر می‌برند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

زندانی شدن این افراد به انتقادهای احمدی‌نژاد از دستگاه قضایی شدت بخشیده و او خواهان عزل صادق آملی لاریجانی از ریاست قوه‌قضائيه شده است.


مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy