Tuesday, Oct 23, 2018

صفحه نخست » تحلیلگر جمهوری اسلامی: نامزد خاشقجی عضو سازمان سیا است، سازمان سیا در قتل خاشقجی دست دارد

beigdeli_102318.jpgعلی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که نامزد خاشقجی عنصر نامطلوبی بوده و اصلاً بحث نامزدی مطرح نبوده است. احتمالاً او عضو سی‌آی‌ای بوده است. اگر چه شهروند ترکیه است، ولی او خاشقجی را به کنسولگری هدایت کرده است.

اعتمادآنلاین | آتنا شهبازی- واکنش‌ها به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی همچنان ادامه دارد. انتظارها مبنی بر این است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا عربستان را محکوم و روابطش با ریاض را قطع کند. امروز هم اردوغان طبق وعده‌اش در پارلمان ترکیه جزئیاتی از پرونده خاشقجی را تشریح کرد و تاکید کرد که قتل او تصادفی نبوده بلکه برای آن برنامه‌ریزی انجام شده بود.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره اینکه آیا ترامپ تحریم‌هایی علیه عربستان اعمال می‌کند گفت: «مهم‌تر از همه این‌ها این است که آمریکا الان در آستانه انتخابات کنگره قرار دارد و این حادثه می‌تواند برای حزب جمهوری‌خواه و ترامپ زیان‌بار باشد؛ بنابراین شاید شک و تردیدها وجود داشته باشد که دموکرات‌ها این پروژه را برای ترامپ راه انداختند که ممکن است رئیس‌جمهور آمریکا را به استیضاح بکشانند.»

بیگدلی در ادامه افزود: «اما ترامپ بیش از یک محدوده‌ای نمی‌تواند دفاع کند. بیانیه مشترک آلمان، انگلیس و فرانسه منتشر شد و آلمانی‌ها از فرستادن تسلیحات به عربستان و از رفتن به کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان که به آن داووس صحرا می‌گویند خودداری کردند؛ اما الان خیلی زود است که بخواهیم بگوییم ترامپ چه کاری انجام خواهد داد.»

این کارشناس بین‌الملل ادامه داد: «الان همه این محکومیت‌ها روی ترامپ تخلیه شده و استدلال رئیس‌جمهور آمریکا هم این است که جدایی از عربستان به نفع ایران خواهد بود. اسرائیل هم روابط نزدیکی با عربستان سعودی دارد، او از کوشنر، داماد ترامپ حمایت می‌کند؛ چراکه کوشنر یهودی است و روابط نزدیکی با بن سلمان دارد. به همین ترتیب، تصمیم‌گیری برای ترامپ سخت شده است.»

علی بیگدلی خاطرنشان کرد: «افکار عمومی آمریکا از این اخبار مشمئزکننده متزلزل و فضا برای ترامپ سخت شده است. نزدیک انتخابات کنگره است و ممکن است جمهوری‌خواهان کنگره را از دست بدهند. این موضوع بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل این مسئله یک داستان ساختگی و کاملاً کنترل شده است. در سیاست هم باید با بدبینی به همه چیز نگاه کرد تا به حقیقت برسیم. یک اصطلاحی در علم سیاست است که می‌گویند در جنگ هر کس راست بگوید می‌بازد؛ بنابراین در سیاست هم همین‌طور است. به نظر می‌رسد که این کار کاملاً کنترل‌شده بوده و به‌طورقطع سازمان سیا آمریکا در این ماجرا دست داشته است.»

بیگدلی ادامه داد: «نامزد خاشقجی هم عنصر نامطلوبی بوده و اصلاً بحث نامزدی مطرح نبوده است. احتمالاً این خانم عضو سی‌آی‌ای بوده است. اگرچه شهروند ترکیه است، ولی او خاشقجی را به کنسولگری هدایت کرده است. من معتقدم که خاشقجی آن‌قدرها هم استحقاق آن را ندارد که 16 یا 17 روز به صدر اخبار جهان تبدیل شود. مشخص است که این ماجرا از جاهایی هدایت می‌شود و گردوخاکش هم بر سر ترامپ و حزب جمهوری‌خواه ریخته می‌شود.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy