Saturday, Oct 27, 2018

صفحه نخست » عمان: وقت است که منطقه اسرائیل را به رسمیت بشناسد + واکنش ایران

oman_102618.jpgیک روز پس از سفر بی‌سابقه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به عمان و دیدار با سلطان قابوس، مسقط تاکید کرد: چاره‌ای نیست جز اینکه اسرائیل را بعنوان یک قدرت منطقه‌ای بپذیریم.

یورونیوز - یوسف بن علوی عبدلله، وزیر امور خارجه پادشاهی عمان که برای شرکت در کنفرانس امنیتی بحرن در منامه به سر می‌برد، روز شنبه گفت: «اسرائیل یک دولت در این منطقه است و همه این را می‌فهمیم. تمام دنیا هم به این واقعیت واقف است. شاید وقت آن رسیده است که با اسرائیل هم مانند دیگر کشورها رفتار کنیم و همزمان تعهداتی را بر این کشور اعمال کنیم.»

این نخستین بار است که یک مقام رسمی یکی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با صراحت و به‌شکل علنی از به رسمیت شناختن اسرائیل حمایت می‌کند. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مانند عراق و سوریه کماکان با اسرائیل رابطه دیپلماتیک ندارند.

آقای عبدلله همچنین با رد میانجیگری کشورش در گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینیان گفت: «عمان ایده‌هایی را برای کمک به اسرائیل و فلسطینیان پیشنهاد می‌کند.»

پادشاهی عمان، چهره یک دولت بی‌طرف در منطقه را دارد که همزمان با اتحاد با عربستان سعودی و دیگر همپیمانانش در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب، با تهران و غرب هم روابط نزدیکی دارد.

عمان در طول چهل سال گذشته همواره روابط خوبی با ایران داشته و در وقایع و بحران مختلف بین ایران و کشورهای غربی به عنوان میانجی ساکت عمل کرده‌است.

بسیاری از ناظران معتقدند اسرائیل و شماری از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای مقابله با رویکرد خاورمیانه‌ای ایران همکاری می‌کنند.

وزیر خارجه این کشور، با اشاره به برنامه دونالد ترامپ برای مذاکرات صلح گفت: «عمان با ایالات متحده و تلاش‌های دونالد ترامپ برای «معامله قرن» همکاری می‌کند.

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

جیسون گرینبلات فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه از سخنان وزرای خارجه عمان، عربستان سعودی و بحرین در رابطه با احیای مذاکرات صلح میان فلسطینیان و اسرائیل استقبال کرد.

واکنش ایران به سفر نتانیاهو به عمان

وزارت امور خارجه ایران به شدت از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به کشور عمان انتقاد کرد.

بنا به اعلام منابع خبری رسمی، احیای روند مذاکرات صلح میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان محور عمده گفت‌و‌گوهای میان دو طرف بوده است. پیش از سفر آقای نتانیاهو، محمود عباس دبیر تشکیلات خودگردان فلسطینی هم به این کشور سفر کرده بود.

هرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این سفر گفت: «کشورهای منطقه نباید تحت فشار آمریکا به رژیم غاصب صهیونیستی، فضای تحرک برای ایجاد مصایب و مشکلات جدید در منطقه دهند.»

حسین امیرعبداللهیان معاون رئیس مجلس ایران در امور بین‌الملل و معاون اسبق آفریقا و خاورمیانه وزارت امور خارجه ایران در حساب توییتر خود نوشت: «دیدار ⁧نتانیاهو ⁩ نخست وزیر جنایتکار رژیم نامشروع صهیونیستی با ⁧سلطان ⁩قابوس در کشور ⁧عمان، به دور از حکمت شناخته شده در سلطان قابوس است. برای ⁧ ترامپ ⁩ و نتانیاهو معامله ⁩قرن ثمری نخواهد داشت.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy