Saturday, Oct 27, 2018

صفحه نخست » وزیر بهداشت ایران: حدود پنج و نیم میلیون نفر فاقد بیمه هستند

Hasan_ghazizadeh-Hashemi.jpgبی‌بی‌سی: دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت ایران می‌گوید حدود هفت درصد جمعیت ایران یعنی حدود پنج و نیم میلیون نفر فاقد بیمه بهداشت و درمان هستند.

دکتر قاضی زاده امروز در روز ملی بیمه سلامت گفت: "علی‌رغم اینکه ۱۰ میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند، هنوز ۶.۹ درصد در کشور فاقد بیمه‌اند و ۸.۹ درصد نیز هم پوشانی بیمه‌ای در کشور وجود دارد."

به گفته وزیر بهداشت ایران ۴۵ درصد جمعیت بیمه سلامت دارند و ۴۸ درصد بیمه تامین اجتماعی هستند. ۵.۸ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه نیروهای مسلح و یک درصد بیمه کمیته امداد هستند.

وزیر بهداشت همچنین گفت اولین بیمه درمانی در ایران در سال ۱۳۰۹ ایجاد شده اما پس از نود سال هنوز بیمه کارآمدی در کشور وجود ندارد، بیمه‌ها "پراکنده" هستند و بیمه خدمات درمانی که ۲۳ سال پیش ایجاد شده "هنوز ضعیف‌ترین بخش" بیمه است.

به گفته وزیر بهداشت ایران با اجرای طرح تحول سلامت، پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت از ۶۰ درصد به ۳۵.۷ درصد رسیده که با متوسط جهانی یعنی ۳۲.۵ درصد فاصله زیادی ندارد.

با این حال هر یک درصد کاهش پرداخت از جیب مردم "۷۹۰ میلیارد تومان پول می‌خواهد" اما اگر بیمه‌های تکمیلی اصلاح شوند پرداخت از جیب مردم حتی می‌تواند به ۲۵ درصد کاهش یابد.

در مورد بیمه‌های تکمیلی وزیر بهداشت گفت متوسط جهانی پوشش بیمه تکمیلی هفت درصد و در ایران شش درصد است اما ۲۸ شرکت بیمه تکمیلی در کشور به جای بیمه کردن خدماتی که بیمه‌های پایه پوشش نمی‌دهد، "عمدتا فرانشیز پرداخت می‌کنند و در طرح تحول هم سود بسیاری برده‌اند."

دکتر قاضی زاده گفت در ایران ۸۷۳ مورد از خدمات درمانی تحت پوشش بیمه نیستند، مثل خدمات زیبایی، بیماری‌های نوظهور و پرهزینه. در این میان پوشش بیمه برای خدمات دندانپزشکی کم است و از ۱۲۶ خدمت دندانپزشکی صد خدمت تحت پوشش بیمه نیستند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy